folyamatos innováció és minőség

2020.01.12. 07:00

Hagyomány és megújulás a herendi porcelángyártásban

A Herendi Porcelánmanufaktúra gondolatiságát jól hordozza az az utcanévtábla is, amelyet a gyár aulájában helyeztek el. A táblán a társaság neve mellett csak két házszám látható. Az egyik 1826, ami az alapítás éve, a másik házszám pedig egy végtelenjel.

Molnár Sándor

Simon Attila vezérigazgató a herendi bemutatóteremben

Fotó: Pesthy Márton/Napló

– Mi, a mai kor emberei, valójában csak a két házszám közötti nyílon ülő emberek vagyunk. Nekünk az a dolgunk, hogy többet hagyjunk hátra az utókornak, mint amennyit elődeinktől kaptunk – vallja Simon Attila vezérigazgató, akivel egy csésze tea mellett beszélgettünk eredményekről, képzésről, innovációról és a 2020 februári, frankfurti porcelánkiállításról.

Azt olvastam, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. világelsővé vált a porcelánmanufaktúrák között. Milyen számadatokkal tudja alátámasztani ezt a hírt?

– Aki kézi festésű, egyedi, kiváló minőségű porcelánt kíván ma vásárolni – amely az eleganciát, a kényelmet, a luxust hordozza –, annak a herendi porcelán mára megkerülhetetlenné vált. Amiben a legnagyobbak vagyunk, az a munkavállalói létszám: közel 750-en dolgoznak a manufaktúrában, emellett mintegy 60 országra kiterjedő exporthálózatunk van. Nincs olyan lakott kontinens, ahol ne lenne jelen a herendi porcelán. Ez az egyetlen, nyereségesen működő manufaktúra, amely mindenféle támogatás nélkül, saját erőből tudja finanszírozni a működését, beruházásait, fejlesztéseit és az elmúlt években megvalósult 60 százalékos béremeléseket úgy, hogy emellett 2019-ben rendkívül magas osztalékot is fizetett a részvényeseinek.

Mit tart az elmúlt évek legnagyobb sikerének?

– A kereskedelemfejlesztés területén a budapesti Herendi Porcelán Palota megnyitását mindenképpen ide sorolnám. A József nádor téren áll Európa legnagyobb monobrand, azaz kizárólag egy porcelánmárkát árusító márkaboltja. Legújabb büszkeségünk félezer négyzetméteren, három szinten és 30 ezer darabos herendiporcelán-kollekcióval várja a látogatókat. Ez, a Benson Marcell tervező nevéhez kötődő, rendkívül modern megjelenésű márkabolt szemlélteti a herendi márkaboltok jövőbeni arculatát is.

A tapasztalatok alapján hová kerülnek a Herenden készített porcelánok?

– A manufaktúra termékei 70–75 százalékban exportra kerülnek. A fennmaradó 25–30 százalékot Magyarországon értékesítjük, de kétharmad részben az is külföldi vásárlók tulajdonába kerül, tehát tíz herendiből kilenc elhagyja az országot.

Simon Attila vezérigazgató a herendi bemutatóteremben
Fotó: Pesthy Márton/Napló

A minőség folyamatos biztosítása érdekében milyen szerepet vállalnak a porcelángyártó szakemberek képzésében?

– A herendi manufaktúrának van egy saját fenntartású szakközépiskolája, ahol porcelánfestő, porcelánkészítő és gipszmintakészítő szakmában fogadjuk a fiatalokat. Az iskolánknak jelenleg 25 diákja van, a gyakorlati képzés pedig a manufaktúra falai között történik, azokban a műhelyekben, ahol a munkavállalóink is dolgoznak. Nagyon fontosnak tartom, hogy a munkatársaink szocializálják és beillesszék ezeket a fiatalokat a munkahelyi alkotó légkörbe azért, hogy amikor végleg átkerülnek az iskolából hozzánk munkavállalónak, akkor már aktív, a termelésben alkotóképes kollégák legyenek. A tehetséges porcelánfestőknek lehetőségük van arra, hogy külföldi porcelánfestő kurzusokon vegyenek részt. Számtalan kollégám az USA-tól Dél-Koreán át Japánig, vagy éppen Oroszországban és az arab térségben bemutató festőkurzusokon vehet részt, hogy tehetségüket ottani partnerünknél is bemutassák. Emellett a manufaktúra falain belül a legjobbak mesterfestővé, mesterkorongossá válhatnak. Fontos, hogy a belső kreativitást átemeljük a termékfejlesztési tevékenységünkbe, ezért minden évben hirdetünk belső pályázatokat, amikor különböző témákban bárki benyújthatja az innovatív ötletét, elképzelését.

Ha már szóba került az innováció, mitől más a herendi porcelán, mint más porcelán?

– Alapvetően az innovatív gondolkodásunktól vagyunk mások. Más manufaktúrák általában a múltjukat akarják aprópénzre váltani. Ezzel szemben mi folyamatosan keressük az újat, a jövőt. Ezért a termékfejlesztési szlogenünk: tradíció és innováció. Úgy látom, hogy más manufaktúrák a meglévő 19–20. századi értékeiket akarják a 21. században eladni, de csak a hagyomány ma önmagában már nem elegendő. Herend éppen ebben különbözik más porcelángyártóktól, hogy nálunk a tradíció mellett ugyanolyan fontos a megújulás is.

Sokan az innovációt a termékfejlesztéssel azonosítják, de valójában az innováció összetettebb, többelemű tevékenység. Az innováció számomra jelenti a vállalatvezetési és szervezési innovációt, a technológiai innovációt, fontos a jogi innováció, kell egy személyes innováció, szükséges a stratégiai innováció, és természetesen elengedhetetlen a termékinnováció is. Célunk, hogy a vevői igényeket kielégítő, és Herendet folyamatosan a hazai és a nemzetközi érdeklődés középpontjában tartani képes, stílusteremtő termékfejlesztés történjen. A Herendi Porcelánmanufaktúra 16 ezer különböző fehér formával és négyezer különböző festett mintával rendelkezik. Ha ezeket a számokat összeszorozzuk, 64 milliós termékválasztékot kapunk. Ennek ellenére mindennap egy új herendi termék születik a manufaktúra falai között. Hatvan-nyolcvan ember vesz részt a termékfejlesztés különböző fázisaiban, amelynek során négy szempontot tartunk szem előtt, ezek a gyárthatóság, az eladhatóság, a gazdaságosság és a művészi érték.

Az idei év egyik legnagyobb kihívása a februári, frankfurti Ambiente Nemzetközi Kiállítás és Vásár. Mekkora rendezvény ez, és hogyan készülnek rá?

– A vásár méreteit mutatja, hogy a tíz épület között autóbuszok szállítják a látogatókat. Egy épület akár három-négy-ötszintes is lehet, és szintenként több ezer négyzetméteres a kiállítási terület. Aki a mi szakmánkban dolgozik és jelentős értéket képvisel, az jelen van ezen a szakvásáron. Közel egy évig készülünk rá, van egy csapat, amelyik kifejezetten a frankfurti fejlesztésekkel foglalkozik, és ezen vásári bemutatkozásokkor kimondottan a stílusteremtő herendi termékfejlesztésre koncentrálunk.

Különlegesség

Az Ambiente Nemzetközi Kiállítás és Vásáron már többször díjazták a herendi porcelánokat, és a 2020-as rendezvényre készített különleges iguana-kisplasztikának is megvan minden esélye erre.

A közel félméteres iguana-kisplasztika

A Szaraka Zsolt modellőr által megálmodott, közel félméteres dísztárgy elkészítése – az ötlettől az utolsó égetésig –a Herendi Porcelánmanufaktúra évszázadok óta őrzött kézműves hagyományainak méltó reprezentánsa.

Milyen lesz az idei Herend-stand Frankfurtban?

– Egy világelső manufaktúrának hordoznia kell megjelenésében is a frissességet, az erőt, a dinamikát és a modernitást úgy, hogy közben a tradicionális gyökereinkről sem feledkezünk meg. A hagyományokat megőrizve egy modern, 21. századi, fiatalos, trendi és dinamikus vonalvezetésű standdal jelenünk meg.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

– A stand egyik oldala egy monumentális LED-fal lesz, amely egy rendkívül dinamikus Herendet fog megjeleníteni. Színhasználatban alkalmazkodunk az arculati színeinkhez, a budapesti Porcelán Palota színeihez, ami a fehér, a fekete, a bézs és az arany kombinációja. Trendi színekkel, 21. századi, ipar 4.0-ás technológiával, tradíciót hordozó, de modernitást sugalló standunk lesz. Mintegy száz különböző új fejlesztést és több száz porcelánterméket viszünk – a külön erre az alkalomra készített kisplasztikáktól a kétméteres vázán át az új festésű óriásteknősig – úgy, hogy minden korosztály és minden stíluskedvelő találjon kedvére valót, mert meg szeretnénk mutatni Frankfurtban is, hogy a herendi porcelán világelső.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában