Ámor nem parancsra nyilaz

2020.06.11. 14:03

A Pegazus új bábjátéka felvonultat mindent, amiért a színházat szeretjük

Shakespeare, La Fontaine, a Grimm testvérek és a magyar népmesék értékei köszönnek vissza a Pegazus Színház legújabb előadásában, az Egérrágta mesék című, saját szerzeményű bábjátékban, mely mindent felvonultat, amiért gyermeket és felnőttet egyaránt magával ragad a színház.

Polgár Tibor

A 2019–2020-as színházi évad harmadik Pegazus-bemutatója egy szimpla szerelmi történetnek indul egerek nyelvén elbeszélve: Cincike és Bendegúz megismerkedése gyorsan románcba fordul, azonban Papusnak nem tetszik lánya választottja, mivel szerinte az udvarló rangon aluli család sarja, így nem ér fel az ő szeme fényéhez. A maradi, vaskalapos egérpapa persze nem akar rosszat Cincikének, hiszen a tökéletes férjjelölthöz szeretné hozzáadni, ám sok szülőhöz hasonlóan megfeledkezik róla, hogy a szerelem nem parancsra lobban lángra, és az általában nem működik, ha apa vagy anya választ párt a gyermekének. Tehát az egérvilág Rómeója és Júliája nem lehet egymásé, de Papus becsületére legyen mondva, lelkiismeretesen keresi az igazit lányának, miközben Bendegúz sem mond le szíve választottjáról.

Már a vőjelöltek castingja is igencsak tanulságos – és mulatságos – a különböző, jól ismert jellemvonások kifigurázásával, az egérpapa egyre aktívabb keresgélése pedig újabb elgondolkodtató konklúziókat tartogat a tökéletesség hajszolását, illetve a legkézenfekvőbb választás figyelmen kívül hagyását illetően. A drámát és a társadalmi, morális mondanivalót kellőképpen ellensúlyozza az eleinte a karakterekből, majd pedig a cselekmény fordulataiból egyaránt táplálkozó humor, amely a történet előrehaladtával egyre inkább átveszi a központi szerepet a bábjátékban, színtiszta komédiává alakítva azt. A csúcspont Bendegúz népmesei próbatétele során következik be, amikor a hősszerelmes egér kimászik a slamasztikából a „bádogkutya” színre léptetésével. Ez a jelenet a Pegazus Színház 2019–2020-as évadát tekintve is a „koronát” jelenti: a mese bonyodalmát egy olyan meglepő és kreatív húzás oldja meg, amit ritkán látni.

A járványügyi helyzet miatt az Egérrágta meséket csak néhány meghívott vendég láthatta élőben a sajtóbemutatón, a Pegazus bérletes gyermekközönségéhez a digitális technika segítségével jut el a zenés bábjáték. Ez a kényszermegoldás korántsem ideális, hiszen a színház és a publikum szimbiózisa teremti meg az igazi varázslatot, de ugye a jelenlegi szabályok miatt nincs jobb lehetőség egy előadás célba juttatására. Ám talán sokan nem is gondoltak előzetesen a mostani helyzet azon hozadékára, hogy milyen egyértelműen bebizonyosodik: a kánon szerint gyerekeknek szóló Pegazus-bábjátékok valójában kortalanok, és a nagykorúak is jól szórakoznak rajtuk. Az Egérrágta mesék sajtóbemutatóján ez történt, ugyanis a színpadon látottakra például rendre hangosan rácsodálkozó, ujjongó, vagy éppen a szereplőknek szurkoló kicsik helyett a közönség soraiban most felnőttek mosolyogtak, nevettek önfeledten.

Simon Botond, Végh Zsolt és Rózsa Molnár Henrietta az Egérrágta mesék című zenés bábjátékban

Az Egérrágta mesék (egy kivétellel) nem vonultat fel egyedülálló díszleteket, virtuóz képi világot, de ezek egy cseppet sem hiányoznak, mivel ezúttal a változatos, tökéletes ütemű cselekményen és a sziporkázó humoron van a hangsúly. Nevezhetjük ezt akár Pegazus-humornak is, ami minden korosztályhoz utat talál. A legtökéletesebb példa erre a „bádogkutya”, melynek megjelenése a gyerekek számára meglepő és vicces, míg a felnőtteknek meglepő és abszurd, de a végeredmény felszabadult nevetés itt is, ott is. Végh Zsolt lubickol Papus és a macska szerepében, Sarkadi Nagy László pedig szemmel láthatóan hatalmas kedvvel írta bele minden tapasztalatát, tudását és fantáziáját a forgatókönyvbe, a dialógusokba. Hiába tudjuk már az elején, mi lesz a mese vége, a cselekmény váratlan fordulatokkal van átszőve, melyek újra és újra képesek meglepetést okozni.

A Pegazus Színház saját szerzeményű bábjátékai azért igazán különlegesek, mert egyszerre tisztelegnek a világirodalom legnagyobbjai és a magyar népmesék előtt, miközben magukon viselik a pápai teátrum markáns, egyedi stílusjegyeit, jellemzőit. Ezért téves az a megközelítés, hogy „egyszerű” gyermekelőadások kerülnek ki a Pegazus-műhelyből, tudniillik amit Sarkadi Nagy László és Végh Zsolt vezetésével a színpadon láthatunk, az a színházművészet legjava.

Az Egérrágta mesék három színésznek köszönhetően – Rózsa Molnár Henrietta, Simon Botond és Végh Zsolt játékával – kel életre a színpadon. A bábjátékot Sarkadi Nagy László írta, tervezte és rendezte, míg a zenéjét Kövi Szabolcs szerezte.

A pápai színházhoz kapcsolódó hír, hogy a járványügyi helyzet következményeképpen idén nem tudják megszervezni a hagyományos, népszerű nyári gyermekfesztiváljukat, a Pegazus Parádét. A következő évadban is három új bábjátékot mutat be a társulat, ez a Fehérlófia című magyar népmese, a Hans Christian Andersen-féle Hókirálynő, valamint a Purnululu névre keresztelt saját szerzemény lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában