Közép-Európa-rali

2020.05.15. 11:00

Sainzék Balatonfüreden, ilyen volt a „magyar Dakar”

Éledezik ugyan, de még nem indult be a sportélet hazánkban. A koronavírus-járvány miatt a legtöbb bajnokságot lefújták, sok versenyt töröltek vagy elhalasztottak. A kényszerpihenő lehetőséget ad arra, hogy visszatekintsünk, és felelevenítsünk egy-egy érdekes Veszprém megyei sport­eseményt a múltból.

Horváth Gábor

Carlos Sainz remek teljesítményt nyújtott a hazánkban és Romániában rendezett megmérettetésen

Sorozatunk újabb részében a 2008-as évre tekintünk vissza. Tizenkét esztendővel ezelőtt nagyszabású nemzetközi versenynek adott otthont hazánk, a Dakar rali pótlására (abban az esztendőben törölték a világ egyik leghíresebb autós megmérettetését, a sivatagi Dakar ralit) életre hívott Közép-Európa-ralin mintegy 300 autó, motor, kamion és quad állt rajthoz. Az egy hétig tartó viadal végén, az ünnepélyes balatonfüredi eredményhirdetésen az egyetemes autósport egyik leghíresebb, legnépszerűbb alakja, Carlos Sainz emelhette fel a trófeát.

A megmérettetés április 20-án Budapestről indult, és Romániát is érintve több mint 3000 kilométer megtétele után jutott el megyénkbe. Az utolsó szakasznak a Veszprém-raliból jól ismert jutaspusztai lőtér adott otthont, az ezt követő hivatalos eredményhirdetés pedig Balatonfüreden volt. A tóparti városban rengeteg érdeklődő fogadta a számos híres versenyzőt felvonultató mezőnyt, a legjobbak a Vitorlás tér előtt felállított dobogón vették át díjaikat.

Nem csoda, hogy akkora tömeg várta a verseny résztvevőit, hiszen korábban hazánkban csak elvétve lehetett találkozni a kor legnagyobb terepralialakjaival, és megcsodálni fantasztikus járművüket.

A Közép-Európa-ralin az autósok között nem kisebb nevek indultak, mint a kétszeres ralivilágbajnok (későbbi háromszoros Dakar rali győztes) Carlos Sainz vagy a francia Stephanie Peterhansel, aki 13 sikerével a Dakar rali történetének legeredményesebb versenyzője (motorral és autóval is nyert).

Carlos Sainz remek teljesítményt nyújtott a hazánkban és Romániában rendezett megmérettetésen

A „magyar Dakaron” ők ketten vetélkedtek a bajnoki címért, amelyet végül Sainz szerzett meg. A verseny szoros volt, de a spanyol megérdemelten lett első, hiszen a hét szakaszon öt elsőséget aratott, Veszprémben is ő szerepelt a legjobban. Rajta kívül a dél-afrikai De Villiersnek, valamint Petersennek (USA) sikerült etapot nyernie a 2008-as versenyen. Az összetett harmadik helyén a német Depping végzett. A motorosoknál a francia Casteu szerezte meg a bajnoki címet, a kamionosoknál a holland Stacey ünnepelhetett.

A magyarok közül Kiss Sándor 13. lett az autósok mezőnyében, a motorosoknál Nagy Péter a 30. helyet szerezte meg, a kamionosoknál pedig a Szaller Zoltán vezette egység szerepelt a legjobban a kilencedik pozíciójával.

Carlos Sainz jelenleg is aktív, idén is ő győzedelmeskedett a Dakaron, míg fia, Carlos Sainz Jr. a Forma–1-ből lehet ismerős az autósport-rajongóknak.

A sivatagi verseny elhagyta Afrikát

A Dakar ralit 1979-ben rendezték meg először, és nem sokkal később a világ egyik leghíresebb versenyévé vált. A viadal hagyományosan a francia fővárosból indult, és a futam nagy része Afrikában zajlott, a végállomás a szenegáli Dakar volt. Később Párizs helyett többek között Madrid, Marseille, Barcelona és Lisszabon is volt rajhely, ahogyan a cél is változott néhányszor. A minden év januárjában esedékes verseny 2008-ban biztonsági okokból elmaradt, pótlására hívták életre a Közép-Európa-ralit. A Dakar később sem tért vissza Afrikába, 2009-től Dél-Amerika adott otthont a versenynek, idén pedig Szaúd-Arábia volt a helyszín.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!