Ünnepel a Balaton

2023.07.05. 16:10

Csütörtökön kezdődik az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj

Várhatóan 600 hajó legénysége vág neki csütörtök reggel az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjnak. A légvonalban több mint 155 kilométeres távot legkésőbb szombat reggelig kell teljesíteniük a versenyzőknek, hangzott el Balatonfüreden a szerdai sajtótájékoztatón, a Kékszalag PORT-ban.

Kovács Erika

Fotó: Nagy Lajos

- Örömmel ad otthont a város a tókerülő vitorlásversenynek, hiszen Balatonfüredet a vitorlázás bölcsőjének is nevezik, ezt Hári Lenke, a város alpolgármestere mondta. A Kékszalag több évtizedes múltra tekint vissza, a részvétel kivételes sportteljesítményt követel, nem beszélve a különleges látványról, mely idegenforgalmi szempontból is rendkívül jelentős. Az alpolgármester aláhúzta, a város Kékszalag előtti tiszteletét jelzi, hogy róla több mindent elneveztek, így kikötőt és sétányt. -Hasonlóan az összes vitorlásversenyhez, a Kékszalagnak sincs favoritja. Az szinte biztosra vehető, hogy az idén is a balatoni katamaránflotta egyik tagja kerüli meg a leggyorsabban a tavat. Az abszolút értékelés szerint is a többtestű hajók lesznek az élmezőnyben. Nagy kérdés, hogy megdől-e a 2022-es győztes Raiffeisen Fifty-Fifty időrekordja a 7 óra 13 perc 21 másodperces idő, amivel jelenleg a csúcstartók, hangsúlyozta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) főtitkára. Hozzátette, a Kékszalag a Balaton ünnepe, a verseny fő üzenete az alapítók céljával összhangban áll, miszerint a tó, a vitorlázás mindenkié. Ennek jegyében már nemcsak egy versenyről van szó, hanem egyhetes programsorozatról, amelyben számos parti és vízi programot, több vitorlásversenyt szerveznek.

Fotó: Kovács Erika

 

A Kékszalag különlegessége, hogy sok kis versenyt és párharcot foglal magában, hiszen több mint 30 hajóosztályban és értékelési csoportban versenyeznek a csapatok. Emellett a regatta a sportszerűségről szól. Hiszen a verseny közben többször is a vitorlázók a fair play jegyében segítenek a másiknak. A Kékszalag az elszántság versenye is, mivel sokan 24-36 óra vitorlázás után sem adják fel, hanem a rendelkezésre álló 48 órás limit lejártáig küzdenek az elemekkel. A főtitkár elmondta, az MVSZ a Magyar Telekommal és a Samsunggal együttműködve egy külön stúdiót állított fel Balatonfüreden, amely folyamatosan közvetíti majd a verseny állását a Kékszalag Facebook-oldalán és az Origón, emellett beszámolnak a kísérő rendezvényeikről is, a verseny ideje alatt, 48 órán át. Ilyenre még nem volt példa a magyar vitorlázás történelmében, forradalmi újításnak számít. A verseny az Airmoniq nyomkövető applikáció segítségével is követhető lesz. A verseny névadó támogatója ötödik éve a Raiffeisen Bank. Zolnai György, a névadó főtámogató bank vezérigazgatója az idei futamon izgalmas befutót vár. Idén is olyan digitális innovációk segítik a küzdelem követését, amelyek 5-10 éve még szinte elképzelhetetlenek voltak, különösen a viadal közvetítését tekintve. -A hagyományokhoz híven idén júliusban is visszatér Balatonfüredre az Audi, az 55. Kékszalag fő mobilitási partnereként. Márkánk nem csupán támogatóként szerepel a sportág ünnepévé vált versenyen, hanem aktív közreműködőként számos programmal is színesítjük a rajtnak otthont adó Balatonfüred vitorlásforgatagát, közölte Zakariás Fruzsina márkaigazgató. Így a Vitorlás téren bemutatják a legfrissebb modelleket. Idén is megrendezik a látványos Audi Speed Challenge gyorsasági versenyt péntek délután, a balatonfüredi móló előtt, ahol a leggyorsabb katamaránok mérik össze tudásukat, amit a nézők testközelből nézhetnek meg. -Az idei Kékszalagon nagy lépést tehetünk a sport népszerűsítéséért. Már korábban felvetődött az igény a teljes verseny közvetítésére, azonban digitalizáció nélkül az élmény átadása szinte lehetetlen lenne. 

Magyarországon először valósul meg vitorlásverseny közvetítés a Magyar Telekom 5G Campus Network hálózatán. Akár a Balaton partján, akár otthon a kanapén úgy érezhetik a szurkolók ők is az élmény részesei, hiszen teljes egészében valós időben élvezhető a közvetítés, árulta el Fegyver Csaba, a Magyar Telekom szenior telekommunikációs szakértője. -A Kékszalag Nagydíj a vitorlázás ünnepe, és az előttünk álló napokra szeretnénk úgy tekinteni, mint a tisztességes versengés, az intergritás  ünnepére – a KPMG alapértékeivel összhangban, mondta Rózsai Rezső, a cég magyarországi vezérigazgatója. „Bízom benne, hogy ismét nemes és etikus versengésnek leszünk szemtanúi.  Keressük ezeket a pillanatokat és várjuk a jelöléseket a Kékszalag KPMG Fair Play Díjra. Bíztatok minden versenyzőt, nézőt és közreműködőt, hogy tartsák nyitva a szemüket, és ha nemes cselekedettel, nagyvonalú gesztussal, a tiszta versenyt segítő tettel találkoznak a verseny előtt vagy alatt, akkor hívják fel a versenybizottság figyelmét ezen eseményre”, fogalmazott. A vendégek között beszélt a vitorlázásról Józsa Márton, a Raiffeisen Fifty-Fifty, a tavalyi győztes csapat kormányosa, Kaiser Kristóf, a tavalyi bronzérmes Prospex-Delta kormányosa, Bank Tamás, a Játékszín igazgatója. Molnár Ferenc vitorlázó, egy natúrkozmetikum-márka tulajdonosa  anapvédelmet helyezte középpontba. Bayerné Matusovits Andrea, az Országos Vérellátó Szolgálat főigazgatója is a véradásra hívta fel a figyelmet, ugyanis a nevezés alatt vért is lehetett adni. Mint ismert, a Kékszalag Fesztivál már zajlik Balatonfüreden, színes programokkal és látványos vitorlásversenyekkel várnak mindenkit a szervezők július 8-ig az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj ünnepélyes díjkiosztójáig. 

Fotó: Nagy Lajos

Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj és a hozzá kapcsolódó rendezvények, a szervező Magyar Vitorlás Szövetség és a támogatók szándéka szerint, évről évre egyre több embernek nyújtanak sportélményt, látványosságot, színvonalas szórakozást Magyarország egyik legszebb helyén, a Balatonon.

Fotó: Kovács Erika

 

A Magyar Vitorlás Szövetségről

Az 1929-ben alakult MVSZ a tagegyesületek szervezete, az egyes vitorlázók egyesületi tagságukon keresztül válnak a sportág részévé. A szövetségnek 140 tagszervezete van, amelyen belül közel négyezer engedéllyel rendelkező sportoló versenyez. Magyarország tavain a tagegyesületek évente összesen több mint kétszáz vitorlás versenyt rendeznek. A versenyzők 50-55 különböző kategóriában, hajóosztályokban mérkőzhetnek az országos bajnoki címekért. A magyar vitorlázás aktívan kapcsolódik a nemzetközi versenyélethez is. A Balatonon évente négy-hat alkalommal kerül sor különféle hajóosztályokban világ és Európa-bajnokságokra, Európa Kupa futamokra. 

 

Fotó: Kovács Erika

A Kékszalagról

A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő, és a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenye, amelyet először 1934-ben rendeztek meg. A versenyt az a hajó nyeri, amelyik a Balatont leggyorsabban vitorlázza körbe. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egybeírjuk, és Kékszalag néven évente rendezik meg. A balatonfüredi rajttól az ugyancsak itt elhelyezkedő célig légvonalban 155 kilométert kell megtenni, erre 48 óra áll a hajósok rendelkezésére. A távot évről évre közel 600 hajó, mintegy háromezer profi és amatőr sportoló teljesíti.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!