Hétvége

2012.10.06. 05:38

Elszabadulna a pokol a Balatonon?

A Balatonnál időről időre előkerül a kérdés a belső égésű motorokkal hajtott hajók használatának engedélyezéséről. A motorcsónakok több évtizeddel ezelőtti kitiltásának egyik indoka a víz védelme volt. Az olajat folyató, korszerűtlen járgányoktól ma már talán nem kell annyira félni, mint akkor, de sokak szerint továbbra is tartani kell attól, hogy a zajos hajók elriasztanák a csendesebb pihenésre vágyókat.

Győrffy Árpád

Legalább ennyire félnek attól is, hogy a balatoni viszonyokhoz képest túlságosan gyors járművek baleseteket okoznának, elüthetnék a parttól távolabbra beúszókat, hullámaikkal zavarhatnák a vitorlázókat, horgászokat. Az engedélyezés hívei szerint ma már megfelelő műszaki lehetőségek állnak rendelkezésre a motoros hajók szabályozott használatára és a szabályok betartásának ellenőrzésére. Szerintük meghatározott területeken szabaddá kellene tenni a motorozást. Vannak olyanok is, akik a motorcsónakok használatának tiltását továbbra is fenntartanák, de a vitorlások motorhasználatánál feloldanák a korlátozásokat.

A mai szabályok szerint a vitorlás kishajók belső égésű segédmotorját csak kikötőben és annak 300 méteres körzetében, illetve a Tihanyrév-Szántód között közlekedő komp útvonalán és a mellette húzódó 300-300 méter széles vízterületen lehet használni. Ezen kívül sürgős orvosi ellátás, segítségnyújtás szükségessége, baleset vagy viharjelzés indokolhatja a használatot, és az olyan gyenge szél, ami kevés a vitorlások mozgásához. De ezekben az esetekben kizárólag a legközelebbi kikötőbe történő behajózásig lehet használni a motort.

A tiltás feloldását szorgalmazók egyik indoka, hogy a motorral meghajtott vitorlásoknál nem kellene félni a száguldozóktól, mert a tőkesúlyos hajótesteknél a fizikai törvényszerűségek eleve gátat szabnak a nagy sebességnek. Ugyancsak a felépítés miatt ezeknél jelentősebb hullámkeltéssel sem kell számolni, így a horgászoknak és a többi vitorlázónak nem kellene tartani tőlük emiatt.

Nagyon fontos érv az is, hogy használhatóbbá válna az a több ezer jármű, ami most szélcsend idején kénytelen a kikötőben rostokolni.

Tóth Róbert, a kenesei Marina Port kikötővezetője is pártolná a korlátozás lazítását.

- Egyetértek azzal, hogy a motorcsónakok használatát ne engedélyezzék a jövőben sem, mert ha a mai viselkedési kultúrával ide engednék a tóra ezeket a gépeket, az egy borzalom lenne, el kellene menekülni innen. Ugyanakkor lehetővé tenném, hogy a vitorlások bizonyos megkötésekkel szabadon közlekedjenek a motorok használatával. Most sokszor komoly dilemma az, hogy elinduljon-e tőlünk valaki mondjuk egy tihanyi kirándulásra. Mi van, ha közben eláll a szél?! A szabályok szerint motorral behajózhat ugyan a legközelebbi kikötőbe. De mi van akkor, ha utána napokig marad a szélcsend?! Akár ott rostokolhatna napokig, hisz a motort csak a kikötőből való kihajtásra használhatná.

Tóth Róbert szerint a vitorlások szabad motorhasználata hatalmas áttörést hozhatna turisztikai szempontból, mert elérhetőbbé válnának a helyek, szélcsendes időben is igazi kirándulásokat lehetne tenni a hajókkal, és így a szolgáltatók jelentős vendégkörhöz jutnának. Most sokan csak akkor jönnek le a tóhoz, ha vitorlázásra alkalmas idő van. Ha szabad lenne a mozgás, gyakorlatilag mindig találnának valami jó lehetőséget.

- Persze tekintettel kellene lenni másokra is. Tiszteletben kell tartani, hogy a tó északi partján akár ötszáz, a délin akár ezer méterre is beúszhat valaki, így ebben a sávban a ki- kötőből való ki- és behajtás kivételével nem lehetne közlekedni.

Csak részben osztja Tóth Róbert álláspontját az egyik hajóépítő műhely tulajdonosa, Scholtz Imre. Azzal egyetért, hogy mindenképpen jót tenne a balatoni turizmusnak a vitorlások szabadabb mozgáslehetősége, de ő ezt a jövőben is csak a belsőégésű motorok korlátozásával tudja elképzelni.

- Ha a vevő úgy akarja, mi is építünk dízelmotort a hajóba, de a tavon a korlátlan használatát továbbra is kizárnám. A Balatonon a szabad mozgás biztosítására az elektromos hajtás megfelelő megoldás. Mivel erre ma sem terjed ki a motorhasználati tilalom, bármikor, bárhová szabadon lehet az ilyen hajókkal közlekedni.

A balatonkenesei kiállításon bemutatott új hajójuk is ennek megfelelően készült. Elektromos hajtással maximum 5,5-6 csomó, azaz 10-11 kilométeres sebességet lehet vele elérni, de Scholtz Imre szerint hosszabb távon ajánlatos lassabban közlekedni, mert akkor messzebbre jut az ember.

- A múltkor egy töltéssel elmentünk vele Almádiból Zánkára, ami már komoly távolságnak tekinthető, ennyire talán nincs is szükség. Tréfásan úgy fogalmaznék, olyan hatótávolság kell, amivel egy átmulatott siófoki éjszaka után másnap reggel haza lehet menni a túlsó partra. Tehát tizenegynéhány kilométer már bőven elég a szélcsendes időszakokra. Egyébként meg ott a vitorla.

Scholtz Imre azt mondja, nagyon reméli, hogy a belsőégésű motorok balatoni használatának tiltása a jelenlegi formában megmarad.

- Ha lazítanánk a korlátozáson, elszabadulna a pokol, mert lehet itt maximális sebességet megadni, területhatárokat kijelölni, de se mérni, se betartani nem fogja senki. A Balaton miliőjével nem egyeztethető össze az a zaj, a gázolajszag, a kipufogógáz és a nagy sebesség, amit egy ilyen lazítás eredményezhetne. Igazán talán a gyerekeink innák meg a levét annak, ha itt szabadra engednének mindent.

Talán Scholtz Imre félelmeit igazolja az a jól látható átalakulás is, ami az utóbbi években a Balatonnál végbement. Nem lehet nem észre venni a kisebb-nagyobb motoroshajók szaporodását. Közforgalmú személyszállítóként, vitorlásegyesületek oktatást, versenyt kísérő motorosaként, és még ki tudja milyen valós vagy csak papíron létező funkcióval szereznek jogot egyesek a vízi motorozásra. Ma még talán inkább csak érdekes, mint bántó ez a megnövekedett motoros forgalom. De mi lesz, ha mások példája kapcsán egyre többen szeretnék saját hajójukon megtapasztalni a vízen száguldás élményét?! Az biztos, hogy egy kiskaput sokkal nehezebb bezárni, vagy szűkebbre venni, mint eleve zárva tartani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!