Hétvége

2014.03.21. 13:10

Szélhámosok hálójában

Van az a helyzet, amikor az ember félreteszi az óvatosságát, számtalan sikertelen próbálkozás után a szalmaszál is mentőövnek tűnhet. Amikor nem marad más, csak a remény. Amit feladni egyet jelent az életösztön tagadásával.

G. Takács Mária

Niki története – a veszprémi nő teljes nevét nem kívánja a nyilvánosság elé tárni – ezzel a lelkiállapottal magyarázható. Kálváriáját mások okulására adja közre. Viszonylag későn ment férjhez Niki, két és fél évvel ezelőtt kislányuk született. Jó kapcsolatot ápolnak a férj előző házasságából született, két nagyobb fiúval. Akár boldogan is élhetnének, ha nem gyötörnék őket az utóbbi években megélhetési gondok. A férj egyéni vállalkozóként a szolgáltatóiparban dolgozik, főleg szezonális megbízásai vannak, évek óta egyre kevesebb a jövedelme. Niki szülési szabadságon van. Eddig az 50 négyzetméteres lakás rezsijét, a gyermektartást is tudták fizetni. Néhány hete azonban beütött, amitől manapság sokan joggal tartanak. Munka nélkül maradt a családfő. Egyelőre a rohamosan fogyatkozó tartalékból tartják fenn magukat. Niki tanárképző főiskolát végzett, néhány korrepetációs óra bevételével tudja megtoldani a családi kasszát, ami persze csepp a tengerben.

Egy éve kitartóan böngészi a hirdetéseket, bármit elvállalna, de a kislány miatt leginkább otthon végezhető munka jöhet számításba. Felcsillanni vélt egy reménysugarat, amikor idén február 18-án az álláshirdetéseket olvasta. Otthon végezhető munkát kínáltak, két telefonszám is, valamint e-mail elérhetőség szerepelt a szövegben. Niki nem tétovázott, a férje mobiljáról azonnal hívta a megadott számok közül az elsőt. Az udvarias női hang a vonal túlsó végén bizonygatta, számtalan ajánlata közül biztosan talál megfelelő elfoglaltságot. Olyan gyorsan diktálta a cégek nevét és telefonszámát, hogy Niki alig győzte írni, a rossz vonalminőség miatt többször vissza kellett kérdeznie, de az állásajánló alig engedte szóhoz jutni.

Nikinek nem sikerült megszakítani a szóözönt (Fotó: illusztráció)



Szerepelt a listán internetes adatfeldolgozástól kezdve otthoni gyöngyfűzés, ajándéktárgyak készítése – és ehhez hasonlók. Niki egy idő után próbálta megszakítani a szóözönt, de sikertelenül. Ekkor már gyanús volt neki a szószátyárság, végül nagy nehezen, udvariasan elköszönt. Gondolta, másnap reggel sorra felhívja a megadott cégeket. Ekkor döbbenten tapasztalta, hogy a szolgáltató letiltotta a férje mobiljáról kimenő hívásokat. A reklamálás során kiderült, hogy az előző esti emelt díjas hívás 15 ezer forintba került, a szolgáltató a szerződés szerint járt el. Az összeget azonnal be kellett fizetniük. Felháborodva vették újra kézbe a hirdetést, majd a rendőrségre mentek, ahol tájékoztatták őket, nincs jogalap a feljelentéshez, mert a szövegben szerepel – bár ügyesen elrejtve egy telefonszám és egy internetes elérhetőség közé – a 650 Ft/p megjelölés, ami az emelt díjas hívás percdíját jelenti. Így tudták meg, hogy a 90-es körzetszámmal kezdődő szám mind emelt díjas.

Ezt követően a fogyasztóvédelemnél próbáltak panaszt tenni, ahol a hirdetőről kiderült, mind lejárt vagy soha nem létező munkákat közvetítenek. A fogyasztóvédelmisek szerint csalás történt, de jogalap csak akkor lenne az eljárásra, ha a hirdetésben szereplő, 1-essel kezdődő számot hívták volna. Mivel a 90-es körzetszámot hívták – amiről elvileg tudniuk kellett volna, hogy emelt díjas, és ami után a hirdetésben feltüntették a forintösszeget –, így nincs jogalap az eljárásra. Ezt követően Niki is utánanézett interneten a cégnek, és percekig tartó keresés után, több kattintással, a Rólunk feliratú rovatban, hosszú, folyamatos szövegbe ékelve találta meg az információt – hívásaink emelt díjasak!

Elkeseredetten vonják le a tanulságot, miszerint tetemes tanulópénzt fizettek ezért az információért. Hetek óta próbálnak megbékélni a ténnyel, sorscsapásként megélve, hogy ilyen szorult helyzetben még be is csapják őket. Niki kétségbeesetten, részletesen taglalja a szerinte alaposan kigondolt módszert, amivel az utolsó lehetőségben reménykedőket lépre csalják.

– Végtelenül felháborít, elkeserít és dühít bennünket, hogy húsz perc alatt odalett a családi pótlék, amit a kislányom után kapok – vonja le önmagának a tanulságot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!