2011.08.30. 16:57
Negyven kilométer műemlék
Műemlékké nyilvánította a Veszprém-Bakonyszentlászló közötti bakonyi vasútvonalat és annak 50 méter szélességű sávját a nemzeti erőforrás miniszter a minap, ez meg is jelent a Magyar Közlönyben.
A műemlékké nyilvánítást Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség kezdeményezte. A szövetség 2004 óta küzd a vasútvonal megmentéséért, 2010-ig háromszor akarták bezárni a Győr-Veszprém közötti vasúti pályaszakaszt. 2008 áprilisában Sólyom László köztársasági elnök is kiállt a civilek kezdeményezése mellett. Az Európában is ritkaságnak számító hegyi vasúti szakasz leglátványosabb része a Cuha-völgy, melynek 115 éves vasúti viaduktja és alagútja egyedülálló kulturális és ipartörténeti műemlék.
Magyarországon még soha nem nyilvánítottak védetté egy teljes pályaszakaszt. A Bakonyszentlászló-Veszprém közötti negyven kilométeres szakasz az első iylen, a rajta található műtárgyakkal együtt.
- A legfontosabb, hogy jövő nyárra legyenek az erdei kisvasutakon megszokott, nyitott kocsik, amikből ki lehet hajolni és kellemes körülmények között megcsodálni a gyönyörű bakonyi tájat. Ez egyedülálló turisztikai attrakció lenne - mondta a Napló Online-nak Berki Zoltán, a szövetség turizmusért felelős ügyvivője, a műemlékké nyilvánítás egyik kezdeményezője.
Elmondta: sok mindent kell még tennie a szövetségnek a vasútvonalért. Ilyen, hogy az eplényi megálló ne másfél kilométerre legyen a falutól, hanem benn a településen. A most kívül eső megállót nehezen lehet megközelíteni. El kellene érni, hogy az eplényi sípályákhoz fel lehessen jutni a vasúttól. Több új megállóra is szükség lenne, hogy "minél közelebb kellene vinni az emberekhez a vasúti szolgáltatást", a menetrendet a buszjáratokkal összehangolni, hogy ne "elhordják", hanem "ráhordják" az embereket. Kerékpártárolókat kellene létesíteni, hogy "minél többen és szívesen vegyék igénybe" - vázolta a fejlesztési elképzeléseket Berki Zoltán.