Hírek

2013.07.31. 15:14

Biztonságos vasúti átkelőket!

A vasúti közlekedés biztonságával, illetve a szolgáltatás színvonalával kapcsolatban intézett kérdéseket Pál Béla országgyűlési képviselő Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterhez.

Tremmer Tamás

Az elmúlt években számos szomorú tragédia történt a sorompó nélküli vasúti átkelőkben, a közelmúltban például Balatonalmádiban. A gyakran halálos sérülést eredményező balesetek egy része azért történik, mert a modern mozdonyok halkabban járnak, mint a régi, évtizedek óta futó vasúti járművek. Pál Béla nem vitatja a mozdonyok korszerűsítésének szükségességét, de a problémára szerette volna felhívni a figyelmet, ezért azt kérdezte Németh Lászlónétól, hogy a vasutasok miért nem jeleznek hangosan a sorompó nélküli vasúti átkelőkön?

A nemzeti fejlesztési miniszter válaszában kifejtette, az új típusú, halkabb mozdonyok gyalogosok és kerékpárosok általi észlelhetőségét és a baleseti kockázatok alakulását nem vizsgálták. A korszerű járművek jellemzően a nagyobb sebességű vonalakon közlekednek, ahol a vasúti átjárók döntően félsorompóval vagy teljes sorompóval és fénysorompóval is biztosítottak. A sorompó nélküli átjáróknál a fénysorompók telepítése jelenthet megoldást, hangjelző berendezések telepítését nem tervezik.

A sorompóval ellátott vasúti átjárók jóval biztonságosabbak (Illusztráció: Penovác Károly)

Pál Béla afelől is érdeklődött, hogy mi lesz a lerobbant vasútállomások – például a balatonfőkajári –, épületek sorsa, hiszen a kormány szándékairól, lehetőségeiről egyelőre nem sokat tudni. A fejlesztési miniszter jelezte, az elmúlt évtizedben számos vasútállomás felújítása, korszerűsítése történt vagy kezdődött meg, mint például a turisztikai szempontból kiemelkedő jelentőségű balatonfüredi vasútállomás, ami uniós támogatással 547 millió forintból újulhat meg és válhat a térség egyik legszínvonalasabb közlekedési csomópontjává. A folyamatban lévő vasútfejlesztési nagyberuházások finanszírozási forrását javarészt az Európai Unió biztosítja. A fejlesztéseket ezért az jelentős európai nemzetközi közlekedési folyosókra és a TEN-T hálózathoz tartozó vasútvonalakra koncentrálják. Várhatóan 2015 nyarára megújul néhány budapesti állomás, a pécsi és a kaposvári felvételi épület, a Balaton turisztikai jelentőségére tekintettel pedig a keszthelyi, a tapolcai és a balatonszentgyörgyi állomás is. A vasúti TEN-T hálózaton kívüli vonalakon a MÁV Zrt. 2013-2014-ben saját pénzből is tervez kisebb, de az utasforgalom szempontjából nem elhanyagolható fejlesztéseket, így Balatonkenese, Alsóörs, Balatonakali-Dörgicse állomásokon illemhely korszerűsítéseket.

A balatonfőkajári megállóhelyen 2007 óta nincs vasúti személyszállítási szolgáltatás. Balatonfőkajár-Felső egy személyzet nélküli megállóhely, ahol jegykiadás nincs, a felvételi épületet nem őrzik, emiatt annak állapota leromlott. A vasúttársaság ezért 2008-ban úgy döntött, hogy lebontja a településen található mindkét épületet. Erről tájékoztatták a falu polgármesterét, felajánlva egy esetleges bérbeadási, hasznosítási lehetőséget, de e kérdésben nem jött létre egyezség, és az önkormányzat nem engedélyezte az épületek elbontását sem. Ma már aránytalanul nagy költségét jelentene az épületek felújítása, ezért a MÁV továbbra is a bontást, majd ezt követően esőbeálló építését javasolja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!