Hírek

2014.06.10. 16:20

Egyre népszerűbbek az alternatív pedagógiával oktató iskolák

Veszprém, Nemesvámos - A csökkenő gyerekszám ellenére stabil bázisuk van az alternatív pedagógiával oktató intézményeknek a megyeszékhelyen és környékén.

Marton Attila

Évről évre többen jelentkeznek a nemesvámosi Fehérlófia Waldorf Iskolába, mondta Nagyné Prejczer Katalin iskolaképviselő-helyettes. Az iskola 2003-ban alakult egy első és egy harmadik osztállyal, ma már tizenegy évfolyamon 199 diák tanul az intézményben. Az iskolaképviselő-helyettes szerint ebben szerepet játszik a Waldorf-pedagógia ismertebbé válása, az alternatív pedagógiák iránti növekvő érdeklődés, valamint a közoktatást érintő változások is. A korábbi évekhez hasonlóan idén is kétszeres volt a túljelentkezés a veszprémi Báthory iskola Kék Madár programjára, mondta Jegesné Rémesi Irén programvezető.

A folyamatos létszámnövekedés jele, hogy idén először harminc elsős kezdi meg tanulmányait szeptemberben a Fehérlófia Waldorf Iskolában, ahová szinte a megye valamennyi pontjáról - így Ajkáról, Zircről és Balatonalmádiból is - érkeznek tanulók. Sőt, néha előfordul, hogy budapesti családok Nemesvámosra vagy a község környékére költözésében is szerepet játszik az iskola, magyarázza Nagyné Prejczer Katalin. A Nemesvámoson működő intézmény az államilag elfo- gadott Waldorf-kerettanterv alapján oktat, ezt a köznevelési törvény alapján nemrég újra kellett akkreditáltatnia a Országos Waldorf Szövetségnek. A tantárgyak és a módszerek a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodnak, a művészeti és gyakorlati ok- tatás ugyanolyan hangsúlyt kap, mint az intellektuális. Az általános iskolában ahol 2011-ben a középiskolai oktatás is elindult epochális oktatás szerint tanítanak, ez azt jelenti, hogy az osztálytanító oktatja a közismereti tantárgyakat három-négy héten keresztül reggel nyolc és tíz között, mondja az iskola képviselő-helyettes, aki megjegyezte, a gyerekek elsőtől két idegen nyelvet, angolt és franciát is tanulnak.

Szintén a gyerekek életko-ri sajátosságainak megfelelő képzést nyújtanak a Veszprémi Báthory István Általános Iskola és Köznevelési Típusú Sportiskola Kék Madár prog-ramjában. A korábbi évekhez hasonlóan idén is népszerűnek bizonyult a program, ugyanis mintegy kétszeres volt a túljelentkezés, mondta a Naplónak Jegesné Rémesi Irén programvezető. Az 1992-ben indult Kék Madár önálló pedagógiai programmal bír, a gyerekeket negyedik osztály végéig tanítják a módszerrel. A gyerekek rugalmas időbeosztás szerint tanulnak, s negyedik osztály végén kapnak először érdemjegyet, addig egyénre szabott szöveges értékelést kapnak negyedévente. Utóbbi kettőhöz minisztériumi engedélyük van, valamint a kerettantervben meghatározott követelmények rájuk is vonatkoznak, hangsúlyozta. A módszer alappillérei, hogy frontális oktatás helyett különböző tevékenykedtető technikákkal sajátítják el az ismereteket, valamint gyakoriak a témahetek és a projektmunka: ilyenkor a tanulók a megadott témához információkat gyűjtenek, majd alkalmazzák a megszerzett isme-reteiket.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!