Hírek

2017.08.17. 06:02

Parkoljunk körültekintőbben a szűk helyeken!

A megyeszékhelyen, de más városokban is egyre nagyobb problémát okoz a gépjárművek számának, méreteinek növekedése, s ezáltal a parkolóhelyek elenyészése, illetve a sofőrök nem minden esetben megfelelő parkolási technikája.

Laskovics Márió

Egy olvasónk jelezte, hogy a pápai Március 15. téri parkolóban mintha keskenyebb lenne a felfestett parkolóhely, szabályosan megállva is alig tudta kinyitni az autója ajtaját a szűken mellette álló gépkocsitól. Részletesen utánajártunk a témának.

A Március 15. téri parkolóban valóban keskenyebbek, a megengedett minimális értékűek, 2,3 méter szélességűek a parkolóhelyek. A mellettünk parkoló autó beállásától függően olykor nehéz a felfestett vonalon belül maradni, amennyiben az autó ajtaját is szeretnénk kinyitni

Kovács Zoltán, a veszprémi Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Irodájának vezetője ismertette a parkolóhelyek szabványos méreteit, parkolással kapcsolatos észrevételeit.

A közlekedés, ezen belül a parkolás szabályait is az útügyi műszaki előírások rögzítik. A szabvány részletesen taglalja a parkolóhelyek kialakítását. A parkolóhely mérete elsősorban az elhelyezés típusától függ. Létezik párhuzamos, merőleges, és ferde. Ezeknél különböző méretek érvényesek. Például az úttal párhuzamos parkolóhely szélessége 2,3 méter, de a szabvány bizonyos esetekben megengedi a 2 méteres szélességet is. Hosszúsága 5,75 méter. Főleg szűk tereknél használják. Merőleges parkoló esetén a szélesség 2,5 méter, de 2,3 méter a megengedett legalsó érték, a hosszúság minimum 4,5 méter. Jellemzően ez a leggazdaságosabb, leginkább alkalmazott típus. A legnagyobb helyigénye a ferde típusúnak van. Mivel az utóbbi időben megszaporodtak a gépjárművek, s a helykihasználtságot is szem előtt tartják, ezért ez a legritkább típus. A magántulajdonú parkolókra, például a bevásárlóközpontokra vagy lakóparkokra, ugyanezek a szabványok vonatkoznak. De míg a közterületekért az önkormányzat felel, addig a parkolók magántelken belüli elhelyezésébe nincs beleszólása.

Elég szűkös a hely a három gépjármű között. Bizonyára úgy kellett kikászálódniuk a sofőröknek

- Borzasztó kevés a parkolóhely, de törekszünk arra, hogy minél többet kialakíthassunk. Az autók méreteinek növekedése egyelőre lényegesen nem befolyásolta a helyzetet. Valószínűleg a most használt méterarányok még tíz év múlva is betarthatóak lesznek – véli az irodavezető.

Civilként ő is azt tapasztalja, mintha keskenyebbek lennének a bevásárlóközpontok parkolói. Mint mondta, a köztéri parkolókkal kapcsolatban nem érkeznek panaszok a lakosság részéről. Beszámolt róla, hogy a Városüzemeltetési Iroda idei, régóta esedékes parkolófelfestési projektje keretében tartós jelekkel látják el az összes lakótelepi, belvárosi parkolót. Remélik, ezáltal gazdaságosabban helyezhetők majd el a gépjárművek.

- Általános jelenség, hogy az autóforgalom kinőtte a településeket. Ezt a parkolókapacitás-problémát látom például a veszprémi lakóutcákon is. Megfigyelhető, hogy napközben a belváros van tele autókkal, este pedig a lakótelepek, -utcák. Az építési jogszabály szerint minden funkcióhoz adott számú parkolóhely tartozhat: egy lakáshoz vagy vendéglátó asztalonként egy parkolóhelyet kell biztosítani telken belül. Szerintem egy lakásnál ma már legalább másfelet kéne tervezni, hogy a lakók ne szoruljanak ki a telken kívülre. A jövőben parkolóbővítésekben kell majd gondolkodnia a településeknek. Veszprémben a zöld területek rovására lehetne kialakítani plusz parkolóhelyeket, de ez nem célja az önkormányzatnak. Úgyhogy maradnak a parkolóház-megoldások: akár a mélygarázsok, akár a többszintesek. A közelmúltban a Lovassy Gimnáziummal szemben épült egy háromszintes, 210 férőhelyes parkolóház a korábbi 70 férőhelyes parkoló helyett. Így lehet helyet nyerni, de ezek nagyon költséges beruházások – jegyezte meg a szakember.

Kovács Zoltán a parkolódíjakra kitérve elmondta, Veszprémben csak a belvárosban fizetős a parkolás, ott viszont teljes körűen. A lakótelepi parkolók pedig teljesen ingyenesek. Megemlítette, az önkormányzat célja nem feltétlenül a bevételszerzés, hanem a parkolás szabályozása is, egyfajta forgalommozgató hatással, hogy minél jobban cserélődjenek az autók. Három zóna van: piros, zöld, sárga. Ezek díja: 320, 200, 100 forint óránként.

- A közterület-felügyelet felelőseként borzasztóan zavar a forgalommal szemben parkolás, a járdára felállás, illetve hogy zöld területeket vesznek igénybe, széttaposnak közparkokat. Ez nem jó irány, szerintem nagyon rosszul parkolunk! - osztotta meg rossz tapasztalatait a magyar sofőrök parkolási technikájával kapcsolatban.

A balra lévő parkolóhelynél még egy lámpaoszlop is nehezíti a beállást

Eddig két forgalmas közterületen – a Vásárcsarnok melletti, valamint a Cserhát-parkolóban - létesítettek elektromos töltőállomást, de egy országos program részeként további bővítést terveznek. A zöld rendszámú járművek ingyen „tankolhatnak", illetve bárhol ingyenesen parkolhatnak. Beszélgetésünk zárásaként azt üzente az autósoknak, próbálják nagyobb mértékben használni az alternatív közlekedési formákat.

Kérdéseinkkel Pápa Város Önkormányzatának Városgondnokságát is megkerestük. Bakó István intézményvezető beszámolt róla, Pápán a vétségek java a parkolódíj befizetésének elmulasztásából fakad. Nem érti, hogy aki nem akar fizetni, miért nem használja a városközponttól pár perces sétára fekvő ingyenes parkolókat. A városban folyamatosan festik újra az útburkolati jeleket, a használt fizetőautomatákat pedig le szeretnék cserélni a következő években. A belvárosban viszonylag kevés a parkolási lehetőség, ezért a parkolóhelyek kialakításánál a minimálisan elvárt értékek érvényesülnek; többségében párhuzamos típusú parkolóhelyekkel találkozhatunk.

Hozzáfűzte, nemsokára a buszpályaudvar melletti bevásárlóközpont parkolójában is fizetős lesz a megállás, a vásárlók részére azonban egy óráig ingyenes marad. Jövőre a buszpályaudvarral szembeni, a Gróf út elején lévő füves területen parkolót létesítenek, a mellette, a Fő térhez közelebb lévő parkolóban pedig egy éven belül elektromos töltőállomást helyeznek el.

Közölte, hozzájuk nem érkezett be olyan lakossági bejelentés, ami a parkolóhelyek kialakítását kifogásolta volna. Nem vitatja, hogy a Március 15. téri, a református templom mögötti fizetős parkolóban szűk a hely, azonban odafigyelve be lehet parkolni.

A református templom két oldalán is 2,3 méter szélesek a parkolóhelyek, azonban ezek párhuzamos típusúak, ezeknél ez a szabványérték
Fotó: a szerző

Buics Lajos kommunális csoportvezetőtől megtudtuk, Pápán a fizetős parkolás két zónára osztott: az A zónában 320, a B zónában (Jókai utca) 260 forint az óránkénti díj. Elmondása szerint a szabványos 5 méter hosszúságot, 2,5 méter szélességet új építésű úttestek, parkolók esetén be lehet tartani, azonban a régi, belvárosi utcáknál, ahol figyelembe kell venni a kapubejárókat, a gyalogos-átkelőhelyeket, az út- és járdacsatlakozásokat, már nehezebb.

Az ominózus, Március 15. téri parkolóban valóban keskenyebbek, 2,3 méter szélesek a parkolóhelyek. Indoklása alapján itt figyelembe kellett venni a forgalmi viszonyokat, az útpálya kialakítását. A jövőben nem tervezik az 1990-es években felfestett parkoló újragondolását.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!