Lóerő

2011.03.24. 17:05

Teljes átalakulás a gépjármű kereskedelemben

Megyei körkép - Az országban, de a megyében is teljes átalakuláson ment keresztül a gépjármű kereskedelem. A szalonok összébb húzták magukat, hogy túléljék a nehézségeket. Akik talpon maradtak, jobb időkre számíthatnak.

Tremmer Tamás

A kereslet nyilvánvaló csökkenése és felszámolások számának növekedése ellenére továbbra is emelkedik a gépjármű-, gépjármű-alkatrész és motorkerékpár-alkatrész kereskedelemmel, javítással foglalkozó cégek száma Magyarországon: 2008 végén 13 632, 2009 végén 14 022, tavaly pedig 14 459 vállalkozás működött ezekkel a főtevékenységekkel. Tavaly összesen 774 társaságot vontak felszámolás alá, míg egy évvel korábban 623-at.
 
- Attól, hogy egy cég főtevékenységként az autókereskedelmet jelöli meg, korántsem biztos, hogy valóban ezzel is foglalkozik, magyarázta a statisztikákat Anderkó Ottó, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) alelnöke. A szervezetbe az elmúlt hónapokban új alapítású cégek nem léptek be, viszont újabb kereskedések zártak be, vagy költöztek kisebb telephelyre. A szakember szerint arra, hogy a cégszám országosan növekszik, magyarázat lehet, hogy a kereslet alakulását látva sokan voltak, akik kiszálltak a korábban létrehozott társas vállalkozásból, a bent maradó(k) pedig új néven, új céget hoztak létre, amivel megkönnyítették például saját hitelhez jutásuk esélyeit.
 


Az elmúlt két-három évben megyénk gépjármű kereskedelme is jelentős átalakuláson ment keresztül. Korábban is volt arra példa, hogy egy-egy szalon befuccsolt, de ami 2008-tól történt az megérne egy hosszabb misét. Tudni kell, nem csak a válság rostálta meg alaposan a vállalkozókat, hanem az is, hogy többen olyan terhet vettek a nyakukba, amit az elszaladt törlesztések, a visszaeső forgalom mellett képtelenek voltak éveken keresztül tovább magukkal cipelni.
 
A legnagyobb mozgás Veszprémben és Pápán volt. A megyeszékhelyen bezárt több márkakereskedés (Suzuki, valamint Opel, Kia), az egy tulajdonosi körrel rendelkezők pedig egy szalonba költöztek (például a Hyundai és a Fiat, vagy a Peugeot és a Citroen). Pápán még ennél is radikálisabb dolgok történtek. Az elmúlt pár évben a Fiat, a Hyundai, a Seat, a Citroen, a Suzuki egyaránt megfordult a városban, majd el is tűnt.
 
Ha az egyes márkákat nézzük, a Suzuki szinte egymagában annyi változást produkált, mint a márkatársak együttvéve. Három éve még kilenc Suzuki márkakereskedés működött a megyében, amely az anyavállalatnak köszönhetően háromra apadt, de ebből is egy tönkrement (a veszprémi Generál). Mára már ismét négyen vannak.
 
A nehézségek ellenére talpon maradt vállalkozók, többek között új márkák felvételével  - lásd Alfa, Lancia, Fiat, Hyundai egy fedél alatt Veszprémben - próbálják betölteni a keletkezett űrt. Szerencsére a kereskedés megszűnések, bezárások mellett új szalonok nyitására is van példa. Két éve például a Marsal Kft. nyitott Ajkán Suzuki, majd Veszprémben Opel és Chevrolet kereskedést. A Ring-Autó Kft. pedig a megyeszékhelyre hozta vissza a Suzukit. Az idei év is jól indult, a Császár-cégcsoport Pápán nyitott Fiat szalont.

Csaknem negyedével több vállalkozást számoltak fel tavaly a gépjármű-kereskedelem területén, mint egy évvel korábban, országosan mégis három százalékkal nőtt a főtevékenységként ezzel foglalkozó cégek száma. Anderkó Ottó szerint megkockáztatható az a kijelentés, hogy az a vállalkozás, amely mostanáig túlélte a gazdasági válság okozta keresletcsökkenést, és fizetni tudta a svájci frankban, illetve euróban felvett készletfinanszírozási hitel emelkedő törlesztőrészleteit, nagy eséllyel megmarad a piacon.


 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!