Lóerő

2011.10.27. 18:39

Legális blokkolók - Százszázalékos hatékonyságú műszer nincs

Tapolca - Széles körben használhatják ma hazánkban a lézerblokkolókat és radardetektorokat az autósok, hogy megakadályozzák a sebességtúllépés bemérését. Ugyan a vélemények megoszlanak ebben a kérdéskörben, de mivel az említett eszközök nem tartoznak a tiltott kategóriába, bárki beszereltetheti azokat az autójába.

Szijártó János

Pál Krisztián tapolcai szervizvezető, gépjármű-villamossági műszerész számos autóba épített be már készüléket és ma is van piaca a technikának. Mint elmondta, százszázalékos hatékonysággal működő eszköz nincs, de vannak, amelyek kifejezetten jó hatásfokkal üzemelnek.

Azt azonban el kell felejteni, hogy a különböző pár ezer forintos, áruházakban is kapható "nevesincs" lézerblokkolók megmentik a gépjárművezetőt a büntetéstől. Az ilyenek általában arra jók, hogy jelzik a sofőrnek a mérés tényét, aki aztán várhatja a csekket. Ez és a korábbi legenda, a cd-lemez visszapillantó tükörre való felakasztása nem ér semmit, ha valaki védelmet akar, akkor azt alaposan át kell gondolnia, és autója lehetőségeit figyelembe véve szakemberrel érdemes egyeztetnie.

Ma hazánkban kétféle mérési módszert alkalmaznak  sebesség-ellenőrzésre. A radaros technika többnyire fixen telepített, automata készülék, és gyakran az autós számára teljesen láthatatlan. Amikor a gépjármű a radarhullámok hatókörébe ér, a hullámok visszaverődnek a mérőeszköz antennájához. A radar a visszaérkező jelek frekvenciaváltozásaiból számolja ki a mért jármű sebességét.

A másik, az előzőnél kifinomultabb technológiát képviselő és jóval szélesebb körben alkalmazott lehetőség a teljesen mobil lézeres mérés, ami lehet állványos vagy kézi, és akár mozgó járműből is használhatják. Mindkét esetre van védelem. A radaros mérésnél a kibocsátott jelek több száz méterre is terjednek, így a radardetektor időben észlelheti és jelezheti azt. Mivel a sebességtúllépést bizonyító fotó nagyjából ötven méterről készül, a gépkocsi vezetőjének van elegendő ideje a lassításra.

A lézeres technikánál viszont nincs jelszóródás, így ha az autóban észleli a készülék a jelet, akkor az már maga a mérés. Erről az első másodpercektől kezdve videofelvétel is készül. Azaz, hatásos védelmet itt kizárólag a lézerblokkolók jelentenek, hiszen ezek a mérés pillanatától kezdve képesek zavarni és blokkolni a jeleket, meghiúsítani a mérést. Érdemes az autó első és hátsó védelmére is gondolni, hiszen egyre többször fordul elő, hogy az elhaladó autók sebességét ellenőrzik. Fontos, hogy a megfelelő számú blokkolófej legyen a gépkocsira szerelve, különben ugyanúgy bemérhetik az autót, mint blokkoló nélkül. A lézeres traffipax láthatatlan fénysugarat bocsát ki sorozatosan egyenes vonalban, és a visszaverődésből számolja ki a mért jármű távolságát, sebességét. Másodpercenként akár kétszázszor is képes a mérésre, így pontosan meghatározható gépjármű átlagsebessége.

Azt azonban jó tudni, hogy nem mindenhol engedélyezett a blokkoló, így külföldi út esetén érdemes erről tájékozódni. Sőt, hazánkban is folyt már próbaper "számítástechnikai eszköz megzavarása" címén. Nem hivatalos forrásból úgy tudjuk, hogy a per az ügyészség vádejtésével lezárult.

 

Ma már nemcsak radaros és lézeres sebességmérő eszközökkel, hanem egyszerű közlekedési jelzőlámpába szerelt automata traffipaxokkal is találkozhatnak az autósok. Míg a hagyományos traffipaxok a gyorshajtás kiszűrésére szolgálnak, a jelzőlámpába szerelt automata készülékek ennél összetettebbek, hiszen lefotózzák a piros lámpán áthaladó járműveket, míg zöld jelzésnél a gyorshajtókról készül kép.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!