Lóerő

2013.01.17. 13:44

Tanácsok a havas utakon

Lókút - A jó minőségű gumiabroncs mellett főképp gyakorlati tapasztalatokra van szükség ahhoz, hogy valaki biztosan elkerülje a baleseteket a havas, csúszós utakon, mondja Fodor Csaba amatőr raliversenyző.

Szabó Péter Dániel

- Az első és legfontosabb a megfelelő gumi. Civilben gumiszereléssel foglalkozom egyébként, s nem hazabeszélek, amikor azt mondom: életek múlhatnak a minőségen. Nem feltétlenül a legdrágább a legjobb, a felső-középkategóriában már kiváló abroncsokat lehet találni, amelyekkel biztonsággal közlekedhetünk. Fontos továbbá, hogy nemcsak a teszteket kell olvasni, érdemes megkérdezni a gumiszerelőket, s esetleg megnézni, hogy ők mit használnak - mondja a Lókúton élő Csaba, aki egy téli vezetési tesztre látott vendégül minket.

 

Fotó: Szabó Péter Dániel

 

- Érdemes tudomásul venni, hogy olyan gumi, ami minden körülmények között elsőrangú tapadást biztosít, egész egyszerűen nem létezik. A raliversenyzők is hét-nyolcféle abroncs közül válogatnak a versenyeken, hóra és jégre és ezek különböző variációira is külön-külön keverék való. Persze átlagos vezetési stílus és sebesség mellett egy jó minőségű téligumival gond nélkül közlekedhetünk a hideg évszakban. Ezek ára egyébként szettenként 80-100 ezer forint között mozog, ám a megállásnál métereket számíthat. Ha megfelelő gumi megvan, a következő lépés, hogy alaposan takarítsuk le az autót. Különös tekintettel legyünk a fényszórókra, például a féklámpára, jegyzi meg Csaba, ez ugyanis megelőzheti, hogy hátulról valaki belénk hajtson. Sokat számíthat az is, ha valaki felkészül a vészhelyzetekre.

- Gyakorlásképp megteszi, hogy egy üres placcon, parkolóban kipróbálja a fékezést, így megtapasztalhatja hogyan viselkedik az autó, s érezheti milyen az, amikor esetleg megcsúszik a kocsi - mondja Fodor Csaba, majd rátérünk a részletekre is. - Legtöbbször kanyarban szoktak megcsúszni az autósok, így erről a helyzetről érdemes beszélni. A hátsókerék-meghajtású kocsik esetében általában az autó hátulja csúszik, azaz túlkormányzott lesz. Ekkor el kell venni a gázt és hirtelen ellenkormányzásra van szükség.

 

 

Fékezni azonban szigorúan tilos, mert akkor biztosan az árokban köt ki a négykerekű. Egy elsőkerekes kocsinál egyszerűbb a helyzet, hiszen a kanyarban legtöbbször az orrát tolja el az autó. Ilyenkor finom fékezésre és gázelvételre van szükség, így előbb-utóbb irányba áll a gép. A tövig nyomott fékpedál itt sem célravezető - magyarázza Csaba, majd kéri, tartsak vele egy rövidke téli gyakorlásra, hogy az elmondottakat a gyakorlatban is meg tudja mutatni.

 

 

Szerencsére a Pécs környéki autósport versenyeken, illetve a veszprémi Mikulás-ralin is rendszeresen rajthoz álló Csaba versenyzésre használt 1600 köbcentis, s egyébként 100-as oktánszámú benziből mintegy 35 litert fogyasztó Ladája épp a műhelyben pihen, így „csak” az 1.3-as gyakorló géppel vághatunk neki a bakonyi utaknak. A bukócsöveken átküzdve magam belehuppanok a kagylóülésbe, becsatolom a négypontos biztonsági övet, s indulunk is. Mi több, száguldunk. Az általam havas úton preferált kényelmes tempó helyett a KRESZ-szabályait éppen betartva kilencvennel repesztünk, ám a felspécizett Zsiguliban jóval többnek tűnik. Csúszkál a gép, főleg a kanyarban, én meg halkan elmormolok egy imát, de legalább megtudom, hogy a fent említett trükkök a gyakorlatban is működnek.

 

 

 

 

 

 

Tekintettel az elmúlt napokban tapasztalt erős havazásra, a téli vezetéssel kapcsolatban Bakos György megyei katasztrófavédelmi szóvivő is hasznos tanácsokkal szolgált. Elmondta, indulás előtt érdemes a közútkezelőnél érdeklődni az adott útszakasz állapotáról, s az esetlegesen felmerülő hosszabb várakozási idő miatt vigyenek magukkal meleg ruhát és meleg védőitalt az útra. A csomagtartókban elhelyezett hólánc és lapát a hóátfúvásos útszakaszokon segítheti a továbbhaladást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!