Sport

2013.01.05. 21:57

A balatonfüredi Fazekas Károly magyar bajnok a Dakar-esélyekről

Balatonfüred - A magyar terepralibajnok, Fazekas Károly nagy sajnálatára nem tud részt venni a tegnap elrajtolt Dakar-ralin, de navigátora, Horn Albert egy kazah autóban nekivágott minden idők egyik legnehezebb versengésének.

Novothny Ottó

A szakértők azt mondják, minden idők egyik legnehezebb pályáját jelölték ki a szervezők az idei Dakar-ralin. A földkerekség leghíresebb terepraliversenye az idén Peruból indult, majd Chilén át Argentína, aztán ismét Chile következik. A 35. Dakart már ötödször teljesítik az autósok, motorosok és kamionosok Dél-Amerikában.

A népes mezőnyben természetesen ezúttal is lesznek magyarok. Az autósok között három magyart is találunk, közülük a legismertebb a Szalay Balázs– Bunkóczi László páros. A Pócsik László (Farkas Nándorral, Szaller Lászlóval), valamint a Sebestyén Sándor (Bognár Józseffel) vezette Toyoták az úgynevezett széria közeli, P2-es kategóriában vágnak neki a 8574 kilométeres távnak. A kamionosoknál a Darázsi Zsolt– Vörös Ferenc–Szalai Norbert trió próbálja ki magát. Rajtuk kívül a magyar terepralibajnok Fazekas Károly navigátoráról, Horn Albertről sem szabad megfeledkeznünk, aki egy kazah autóban versenyez majd.

Fazekas Károly a füredi kézilabdások támogatójaként mezt vehetett át Csima Lászlótól, a Füred KSE elnökétől. Fotó: Penovác Károly

A balatonfüredi Fazekas Károly kétszeres magyar terepralibajnokként és egyszeres Dakar-indulóként pontosan tudja, valójában mire is számíthatnak a résztvevők.

– A Dakar a terepraliversenyek csúcsa, amely minden autós álma. Természetesen én is szívesen beneveztem volna, azonban nagy sajnálatomra ez anyagi okok miatt nem volt lehetséges – kezdte a bajnoki címvédő. – Öt évvel ezelőtt egyszer már részt vehettem a Dakaron, akkor Kovács Miklós kamionjában én voltam az egyik szervizes, és mondhatom, fantasztikus élmény volt. Azért vállalkoztam a kalandra, hogy ha egyszer lehetőségem adódik saját autóval is belevágni, akkor legyen valami fogalmam arról, mi is vár ott az emberre.

Mint kiderült, a Dakar kőkemény erőpróba, amely igazán komoly felkészülést igényel. A legjobbak előtte legalább fél évig készülnek, rengeteget futnak, kondiznak, hogy bírják a nem mindennapi megterhelést.

– Itt két héten át mindennap maximális koncentrációra van szükség, ráadásul a tűrőképesség határait is próbára teszi a verseny, hiszen megfelelő testi, lelki edzettség nélkül képtelenség elviselni hosszú távon a versenytempót, az 50–60 fokot az autóban és azt az iszonyú mennyiségű port, amivel ugyancsak szembe kell nézni. Nem is tudom, miként képesek a motorosok mindezt egyfolytában állva végigcsinálni – magyarázta a kiváló ralis.

Elmesélte azt is, miután nyilvánvalóvá vált, hogy Horn Alberttel nem állnak rajthoz Peruban, a navigátor kölcsönbe leszerződött egy kazah autóba.

– Remek kapcsolatot ápolunk a kazahokkal, többször voltunk már közösen versenyen. Így aztán, amikor kiderült, nincs jó képesítésű navigátoruk, Albertet kölcsönkérték. Szerencsére ő nemcsak angolul, hanem franciául is nagyszerűen beszél, ami komoly előnyt jelent egy francia szervezésű megmérettetésen.

A hazai pályákon a Fazekas– Horn páros legnagyobb vetélytársának számító Szalaiékról a füredi szakember úgy vélekedett, dicsérendő és becsülendő az a szervezőkészség, amellyel a rivális duó elő- és megteremti az anyagi feltételeket tizenkettedik indulásához.

– Azt gondolom, rettentő nehéz, gyakorlatilag lehetetlen legyőzni a gyári autókat. Bár Balázsék már tizenkettedszer próbálják ki magukat, amíg a vérprofik egy évben 30 ezer versenykilométert tesznek meg, addig ők ennek maximum a harmadát, és ezt a hátrányt nem lehet behozni – vélekedett Fazekas Károly. Azt is hozzátette, nagyon szorít valamennyi magyar indulónak, és reményét fejezte ki, mindenki célba tud majd érni.

Fazekas Károly két évvel ezelőtt belefogott egy új autó építésébe, ami a végéhez közeledik. Hetek kérdése és harcra kész az új verda, amivel szeretné megvédené a címét. A füredi ralis elmondta, a szövetséghez azzal a kéréssel fordult, március közepén kezdődjön el a bajnokság, mert csak addigra tudják befejezni az autót. Az idei versenynaptárban azonban március első hétvégéjén szerepel az első futam, ahol így nem tudnak majd elindulni. Úgy fogalmazott, egy futamhátránnyal nagyon nehéz lesz a címvédés.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!