Vörösiszap

2011.04.06. 21:21

Értékbecslési problémák miatt késik a gépjárműkárok megtérítése

Kolontár - Az értékbecslés során felmerült problémák miatt késik a tavaly októberi vörösiszap-katasztrófában megsérült gépjárművek kárrendezése, csak az új szakértői állásfoglalást követően térítik meg készpénzben az autótulajdonosok kárát - mondta az Újjáépítési Kormányzati Koordinációs Központ munkatársa a kolontári lakossági fórumon szerdán.

MTI

Zalasch Zsolt elmondta: a kárbecslés során keletkezett anomália oka, hogy a totálkárossá vált autók becsült értékéből - a továbbértékesítést feltételezve - a roncsértéket levonták, ami azonban a vörösiszapos autóroncsok esetében nem következhet be, mert veszélyes hulladéknak számítanak. Hozzátette: a katasztrófában megsérült mintegy 120 gépjárműre vonatkozóan új szakértői állásfoglalást kértek, ezt követően kerülhet sor a bejelentett károk kifizetésére.
   
A mintegy kétszáz kolontári lakos részvételével megtartott fórumon - amelyen a katasztrófa kilenc kolontári áldozatára egyperces néma felállással emlékeztek - a károsultak a katasztrófa egészségügyi hatásairól és a szűrővizsgálatok részleteiről kérdezték az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat ajkai kistérségi intézetének vezetőjét.
   
Kanizsai Judit a kérdésekre adott válaszában kifejtette, hogy az Országos Környezetegészségügyi Intézet (OKI) folyamatosan elemzi a háziorvosok jelentésein keresztül a lakosság egészségi állapotát és a megbetegedések gyakoriságát. A heti és havi rendszerességgel kiadott jelentések - amelyek az ÁNTSZ-nél mindenki számára hozzáférhetőek - adatai szerint nincs aggodalomra okot adó gyakoriságú megbetegedés. A kistérségi tiszti főorvos elmondta, hogy a települések háziorvosainak adatai alapján a heveny felső légúti hurutok száma nőtt, de ez a 12 ajkai kontrollkörzet esetében is megfigyelhető. A térség levegőegészségügyi helyzetéről heti összefoglalót készítenek, szükség esetén azonnal értesítik a lakosokat.

 


   
Az intézetvezető az elvégzett nehézfém-terheléses vizsgálatokról elmondta, hogy a fémterhelésre legérzékenyebb 14 év alatti gyermekeket a katasztrófa óta vizsgálják. A kolontári, devecseri és ajkai gyermekeken havi rendszerességgel elvégzett hatféle fémre - a többi között króm, vanádium, nikkel, kobalt, arzén - kiterjedő vizsgálatok nem mutatnak eltérést, a levett vizeletmintákban a króm és a vanádium a kimutathatóság szintje alatt van. Mint mondta, március óta önként jelentkezőkön is elvégzik a kibővített vizsgálatot, amelyek a nemzetközi átlaghoz képest sem mutatnak eltérést.
   
A fórumon a devecseri szűrőközpont féléves működésének meghosszabbítását kérték, amelyet Ékes József, a térség fideszes országgyűlési képviselője közvetít a kormány felé.

 


   
Többen azt sérelmezték, hogy a Kolontárt Ajkával összekötő úton harminc kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, és a rendőrök a koszos rendszám miatt büntetik az autósokat. Kossa György, az ajkai timföldgyár állami felügyeletének vezetője válaszában kifejtette, hogy a sebességkorlátozásra a rendkívüli teherforgalom okozta balesetveszély miatt van szükség, és a kiömlött vörösiszap visszaszállítása 164 ezer fuvart jelent.
   
A fórumon az újonnan alakult Vörösiszap Károsultakért Kiemelten Közhasznú Egyesület vezetője felvállalta a térségben élők gondjainak rendezését, amelyet az önkormányzatokkal és a kormánnyal együttműködésben tervez megvalósítani. Bóka István hangsúlyozta, hogy segítőként szeretnének tevékenykedni, és az egészségügyi hatásokról terjedő rémhírek helyett pontos tájékoztatást kérnek.


Dossziénk az iszapkatasztrófa további híreivel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!