Körforgalmat építenek

Veszprém - Legközelebb Budapest út - Jutasi út kereszteződésében szeretnének kialakítani a megyeszékhelyen körforgalmi csomópontot.

Varga Domokos Péter

Erről a polgármesteri hivatal városfejlesztési és városüzemeltetési irodájának vezetője tájékoztatta lapunkat. 

Schmidt Istvántól megtudtuk, belterületi utak fejlesztésére írt ki pályázatot a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács, ezen kíván részt venni a város. 


A Hotel Veszprém előtti körforgalmat a hely adottságai miatt a gördeszkázók, görkorcsolyázók által használt tér felé lehetne kiterjeszteni. Jövő évben már elkészül
(Fotó: Penovác Károly)


A városközpontban és az oda vezető fontosabb útvonalakon a forgalom áteresztését ma még elsősorban közlekedési lámpákkal oldják meg. 

Sokkal jobb hatásfokkal működnek azonban a körforgalmak, ezért az anyagi lehetőségek és műszaki paraméterek függvényében minél több kereszteződésben szeretnének ilyet kiépíteni. 

A városban az egyik legforgalmasabb csomópont a Hotel Veszprém előtt a Budapest út - Jutasi út kereszteződés átalakítására, a völgyhíd rekonstrukciójával együtt a mostani pályázaton szeretne közel 400 millió forintot nyerni az önkormányzat. 

- Ha ez a csomópont kiépül  a tervek szerint már a 2010-ben -, maga után vonja az ide csatlakozó útvonalakon is a körforgalmak kialakítását. Ilyen helyszínek például a Kopácsi út - Jutasi út, a Budapest út - Bajcsy-Zyilinszky úti kereszteződés vagy a Radnóti tér. 

Az utóbbiakkal együtt a költségek milliárdos nagyságrendre rúgnának, ezért ezeket az átalakításokat csak hosszú távon tervezi elvégezni a város. 

A Hotel Veszprém előtti körforgalmat a hely adottságai miatt a gördeszkázók, görkorcsolyázók által használt tér felé lehetne kiterjeszteni. Ezért az extrém sportágak művelőinek - akik között világ- és Európa-bajnok is akad - új helyszínt alakítanának ki valamelyik sportlétesítmény közelében. 

*

Az egész világon dinamikusan növekszik a körforgalmak száma, mivel a jelzőlámpás kereszteződéssel szemben számos előnnyel bír. Míg az utóbbiban akkor is várakozni kell, ha más jármű nem akar áthaladni, a körforgalom áteresztőképessége dinamikusan igazodik a közlekedés ritmusához. 

A folyamatos haladás kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményez. 

Kiépítése ugyan drágább, mint a közlekedési lámpával szerelt csomópontté, de elkészülte után az üzemeltetése már olcsóbb, hiszen gyakorlatilag nincsenek költségei, nem merül fel áramdíj, és minimális a karbantartási igénye. Egyetlen hátránya van, a jelentős helyigény. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!