Internet Hungary: Középpontban a figyelem

Tihany - Reagálni kell az internet szülte kihívásokra, csupán új, az eddigiektől eltérő üzleti modellek hozhatnak pénzt a XXI. század közösségi oldalak és letöltések fémjelezte virtuális világában.

Szabó Péter Dániel

Gerd Leonhard amerikai média futurista mondta ezt kedden, a 10. Internet Hungary konferencián a Balaton-parti településen. A Zene jövője című könyv, illetve a Music 2.0 internetes kiadvány révén ismertté vált szakember az elmúlt években 21 országban száznál is több provokatív, elgondolkodtató előadást tartott, s nem volt ez másképp a hazai webes szakmai jubiláló seregszemléjén sem. 

- A világ internetes forgalmának öt százaléka ma már a Facebook-on (amerikai közösségi portál, hasonló a magyar iWiW-hez – a szerző.) zajlik, ami döbbenetes mennyiségű felhasználó tartalmat és sok millió egymáshoz kapcsolódó embert jelent.

Ugyanez igaz azonban a YouTube videómegosztó és a Flickr fotómegosztó oldalra vagy épp az első látásra csupa szemetet rejtő Twitterre is, az egész rendszer a megosztott tartalmakra épül, s épp ez a forradalmi a korábbi, úgymond felülről szabályozott és szolgáltatott információáradathoz képest - emelte ki az internet jelenlegi helyzetét elemezve Gerd Leonhard.

A világháló jövőjét taglalva elmondta, a mobil mára kezd azonossá válni az internettel, ami alapjaiban változtat(hat)ja meg az üzleti életet. - Ennél is fontosabb változás az, hogy az emberek ma már nem, vagy alig olvasnak papíralapú könyveket. Az eladások idén 13 százalékkal csökkentek az Egyesület Államokban, ami komoly gondolkodásra kell, hogy ösztönözze az ágazat vezetőit.

A rémület helyett új és hatékony üzleti modellre van szükség, ahogy a web több más területén is - hangsúlyozta Leonhard, aki szerint érdemes például jóval olcsóbban, e-book formátumban kell elérhetővé tenni a köteteket, így több felhasználó magasabb profitot termelhet az adott cégeknek. 

- Az olyan klasszikus fizikai termékek, mint a könyv, az újság vagy a cd épp az áruk miatt mára prémium tartalmak lettek. A legfontosabb ezért nem az eladásuk, hanem az, hogy az internetes térben valahogy az adott termékre vonjuk a felhasználók figyelmét. Ez a központi kérdés, ugyanis a pénz a figyelmet követi.

A média futurista a zeneipar letöltések okozta válságáról is markáns véleménnyel bír. - A fájlcserélők elleni perekkel semmire sem megy ez a szektor. Ha fel tudják kelteni a rajongók érdeklődését, akkor előbb vagy utóbb szinte bármit (koncertjegyeket és -felvételeket, pólókat, DVD-ket) el tudnak adni.

A David Kusekkel közösen írt, A zene jövője című könyvünkben ismertettünk egy lehetséges alternatívát, amit hálózati licencnek neveztünk el. Ez gyakorlatilag a zenék után fizetendő egységes díj, amely bármekkora időtartamra vonatkozhat.

Talán ez lenne az egyetlen jó megoldás a problémára, hiszen szinte lehetetlen megakadályozni, hogy az emberek tartalmakat cseréljenek egymással - szögezte le Gerd Leonhard, akinek például könyve ingyenes letölthető hiavatalos weboldaláról, de a tihanyi konferencián tartott előadása teljes anyagát is elérhetővé tette Twitter-csatornáján.   

  
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!