Nem indul igazán szépen a SZÉP

Egyesek szerint nagyon reménykeltően, mások szerint csigatempóban, a turisztikai ágazat létét fenyegető lassúsággal indult el a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP) bevezetése.

Győrffy Árpád

Az egyik érintett társaság, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. vezetője egy héttel ezelőtt tartott tájékoztatást arról, hogy két hónapos működése alatt több mint 600 elfogadóhellyel kötöttek partneri szerződést, és több mint 100 munkáltató hozzávetőleg 700 kártyát osztott ki a dolgozók között.


Róth Lajos az MTI szerint úgy fogalmazott: nagy áttörésre idén nem számítanak, hiszen a SZÉP kártya a tervekkel ellentétben nem az év elején, hanem az év közepén jelent meg a piacon, akkor, amikor a cégek többsége már felosztotta a cafetéria-elemeket a dolgozók között. Idén a hátteret, infrastruktúrát építik tovább. Reményeik szerint az év végére a nyolcezret is elérheti az elfogadóhelyek száma. A jelenlegi 600 elfogadóhely 10 százaléka van Budapesten. Megyénkből összesen 58 partnerük van, köztük kisebb-nagyobb szállodák, panziók, kempingek és magánszálláshelyek egyaránt. A jelentősebb szállodák közül tizenötnél nem közvetlenül, csak az OTP utazási irodáján keresztül lehet a SZÉP kártyával fizetni, néhány magánszálláshely esetén pedig egy falusi turisztikai szolgáltatásokkal foglalkozó közvetítő iroda adja a fizetési lehetőséget.
Augusztus elején kezdődött meg az MKB SZÉP Kártya kibocsátása. A kibocsátásához és a szükséges nyilvántartáshoz kapcsolódó feladatokat a Bank tulajdonában álló MKB Nyugdíjpénztárt és Egészségpénztárt Kiszolgáló Kft. végzi. A konstrukció bevezetését koordináló Lehoczky László szerint országosan eddig több mint 100 szerződött partner csatlakozott a szállodákból, panziókból, apartmanokból, kempingekből és magánszállásokból álló hálózathoz.
A legfrissebb listájuk szerint megyénkből három szálloda, négy panzió és öt magánszálláshely a partnerük. Lehoczky László abban bízik, hogy a partnerek száma az év végére a tízszeresére nő. Állítása szerint nagy az érdeklődés a munkáltatók részéről is.

A kártyakibocsátókkal ellentétben csöppet sem optimisták a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségébe (MSZÉSZ) tömörült szolgáltatók. A MSZÉSZ napokban megjelent nyilatkozata szerint meglepődve és aggodalommal fogadták a SZÉP kártya értékesítésének beindítása óta eltelt két hónap alatt ennyire kevés elfogadóhellyel és munkáltatóval kötöttek szerződést, és ennyire kevés kártyát bocsátottak ki. A MSZÉSZ szerint azért nyugtalanítóak ezek a szerény adatok, mert a hazai szálláshelyek és más idegenforgalom szolgáltató üzemeltetői számára, mert a hazai vendégek forgalmának utóbbi években tapasztalt rendkívül dinamikus növekedése alapvetően az üdülési csekk fokozatosan erősödő népszerűségének, elterjedésének volt köszönhető. Mivel a kormány az üdülési csekk forgalmazásának kedvezményes adózását szeptember 30-tól megszünteti, a jövőben már nem lehet arra számítani, hogy a munkáltatók a cafetéria eszközök között használják. Mindeközben a SZÉP kártya bevezetése az előzetes várakozásoknál lassabban, s a bevezetést elősegítő szükséges marketing támogatás nélkül történt - véli a MSZÉSZ. A szervezet szerint a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetői attól tartanak, hogy az üdülési csekk túl korai kivezetése, s az azt felváltó SZÉP kártya fenti lassú elterjedése negatívan hat az egyébként is súlyos forgalmi visszaesés következményeivel szembesülő turizmusunkra.
Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a közben még vészesebbre festett gazdasági jövőkép szerint még abban sem lehetünk teljesen biztosak, hogy a SZÉP kártyával jelenleg kedvezményes adó- illetve járulék fizetés mellett felhasználható 300 ezer forintos keret mindörökre megmarad.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!