Gazdaság

2012.04.10. 19:35

A reklámtortát mindenki szereti

Tapolca - A tortát ugyan mindenki szereti, de sokan vágynak újabb receptre, hangzott el könnyed felütésként, de annál mélyebb mondanivalóval a kijelentés a Médiapiac konferencián.

Szijártó János

A 2011-es reklámtortával foglalkozó előadásblokkban dr. Skriba Judit, a Magyar Reklám Szövetség (MRSZ) kutatási szakértője elmondta: szövetségük idén is elkészítette a valós reklámköltésre vonatkozó összegzését, a reklámtortát és annak piaci szeleteit. Amint kiderült, a reklámpiac is jelentősen átalakul, amit új kutatási módszerekkel kell követni. A megváltozott piac, az új eszközök, szereplők új módszereket igényelnek a reklámköltésre vonatkozó felméréseknél. Ugyanis számos kisebb médium kikerült a reklámügynökségek látóköréből az általuk alkalmazott direkt értékesítések következtében. Ráadásul ez összességében nem is kis szelet a tortából. A tortát ezért a "fehér", a "szürke" és a "fekete" adatokból állították össze a szakértők, azaz a bevallott, a nagyobb részt ismert, a részben bevallott, illetve a becsült adatok alapján.

A torta legnagyobb szeletét továbbra is a televízió birtokolja, bár az 54,9 milliárdos éves bevétel és a 36,2 százalékos részesedési arány 2008 óta folyamatos csökkenést mutat. A sajtó 41,6 milliárdos bevétele, illetve 27,8 százalékos részesedése viszont kismértékben emelkedett az előző esztendőhöz képest. Erről a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) közleményt is kiadott, illetve a konferencián Kovács Tibor tájékoztatta a hallgatóságot. Az MLE összesítése alapján a 2011-ben az ügynökségi és egyéb kedvezményekkel már csökkentett, reklámokból befolyt tényleges árbevétel 41,6 milliárd forint. A sajtó összesített árbevétele a lapeladásból származó több mint 70 milliárd forinttal együtt 2011-ben meghaladta a 111 milliárdot. A hirdetési bevételek feldolgozását bevalláson és szakértői becslésen alapuló elemzéssel készítette az MLE.

Az előadás további részében megtudhatták az érdeklődők, hogy némileg nőtt a rádiókban a PR-megjelenések száma, fejlődött a közterületi média, és az online piac is bővült. Ez utóbbinál 2011-ben 30,4 milliárd forint volt a bevétel, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!