Autók hidrogénmeghajtással

2020.10.13. 07:00

Nem csak a villanyáram lehet a benzin és a gázolaj alternatívája

A kínai autógyártók bejelentették, hogy növelni szeretnék a hidrogénmeghajtású járművek eladását – írta a Reuters. A SAIC Motor, Kína legnagyobb autógyártója (amely olyan cégeket tudhat partnerének, mint a Volkswagen és a General Motors) közölte: tízezer hidrogéncellás autó eladását tervezi 2025-ig.

Molnár Sándor

A Hyundainál az IX35-öt váltó Nexo modellben a hátsó ülések alatt található három hidrogéntartály

Forrás: Hyundai

A BAIC-csoporthoz tartozó, haszonjárműveket gyártó Beiqi Foton Motor 2023-ig négyezer, 2025-ig pedig 15 ezer hidrogénhajtású gépkocsit szeretne értékesíteni. Néhány globális autógyártónak – köztük a Toyota és a Hyundai – szintén komoly további tervei vannak a hidrogénüzemű járművekkel kapcsolatban.

Csongrádi László, a Veszprém Hyundai gépjárműveket forgalmazó Autó-Forrás Kft. ügyvezetője a Naplónak kifejtette: a japánok és a koreaiak élen járnak a hidrogéncellás autók gyártásában. A japánoknál korábban a Honda kísérletezett a technológiával, de igazán járóképes, a hétköznapi használatra alkalmas autóval a Toyota és a Hyundai tudott előállni. Előbbi 2014-ben jelent meg a piacon a Miraijal, míg a Hyundainál 2013 óta árulnak üzemanyagcellás autókat. Az IX35-ből például mintegy 3500-at adtak el Európában, ahol jelenleg a Toyota Mirait és a Hyundai Nexót forgalmazzák ebben a kategóriában.

– Ezekbe az autókba nagy nyomású, folyékony hidrogént kell tankolni. A Toyotába öt liter, a Hyundaiba 5,5 liter fér. Ezeknek az autóknak nagy előnyük az elektromos autókkal szemben, hogy az akkumulátor nem foglal helyet a csomagtartóban vagy a padlólemezben. A Hyundainál az IX35-öt váltó Nexo modellben a hátsó ülések alatt van három tartály. Ettől mindenki elborzad, aki arra gondol, hogy az utas három darab hidrogénbombán ül. Azonban egy szakmai teszt szerint ezeknek a hidrogéntartályoknak 30 méter magasból leejtve sem szabad megsérülniük. A héjazatát különböző vastagságú és szilárdságú anyagokból készítik, amelyek kívül rugalmasak, belül nagyon kemények, ezért a magasból ledobva sem engedhetik el a hidrogént – mondta Csongrádi László.

A Hyundainál az IX35-öt váltó Nexo modellben a hátsó ülések alatt található három hidrogéntartály
Fotó: Hyundai

Hozzátette, sajnos Magyarországon jelenleg egy kút sincs, ahol megtankolhatók lennének a hidrogéncellás autók, habár állítólag a nagy üzemanyagkutak már készülnek a forgalmazásra. A közelben Bécsben van ilyen lehetőség, és a Toyota a Hyundaijal közösen 14 ezer hidrogénkút létrehozását támogatja majd a világon. Az ügyvezető beszélt arról is, hogy a hidrogénhajtású buszok és kamionok kategóriájában is élen jár a Hyundai, amelytől például a svájci kormány száz hidrogénhajtású személyszállító nagy buszt és 50 kamiont vásárolt.

– Az autógyártók látnak rációt a hidrogénhajtású járművek gyártásában: a BMW szerződést kötött a Toyotával, az Audi pedig a Hyundaijal az eddigi eredmények átvételére, illetve arra, hogy hozzájárulnak a további fejlesztésekhez. Nem mindenki látja csak az elektromos autózásban a jövőt, hiszen a lítiumkészletek végesek, és vannak hátrányai a benzines autókkal szemben – hangsúlyozta Csongrádi László, aki szerint a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szigorú európai uniós szabályok, a gyors tankolás lehetősége és a mintegy 600 kilométeres hatótávolság is a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén-üzemanyagcellás meghajtású autók mellett szólhat. Korábban egyébként 2020-ra minimum két magyarországi hidrogén-töltőállomás megnyitását irányozta elő a szakpolitika.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában