Szép tájakon át

2021.09.17. 11:30

Nyeregben a Balatonig: tekertünk egyet az új kerékpárúton

A tó felé kényelmes kirándulásnak is beillik a biciklizés, az Alsóörsről Veszprémbe való eltekerés viszont sportteljesítményként is megállja a helyét.

Marton Attila

Többé-kevésbé sík területen biciklizhetünk Veszprém és Felsőörs között

Fotó: Marton Attila/Napló

A közelmúltban befejeződött a Veszprém és Felsőörs közötti kerékpárút eddig hiányzó szakaszának építése, így elkészült a várost a Balatonnal összekötő második kerékpárút. (Az első a kétezres évek elején készült el, és Szentkirályszabadján keresztül vezet Balatonalmádiba.) Bár hivatalos átadót még nem tartottak, végiggurultunk az Alsóörsig vezető, nagyjából 15 kilométeres szakaszon, hogy megoszthassuk tapasztalatainkat olvasóinkkal.

Veszprém felől alapesetben a város déli végéből, a nyolcas út alatt átvezető kerékpárúton érhető el a Felsőörsre tartó bringaút, de a főút átépítése miatt ezekben a napokban a megyeszékhelyről Balatonalmádi felé kell elhagyni a települést, és a táblákat követve Szabadságpuszta irányába kell haladniuk a bicikliseknek. A déli intézményterület mellé érve egy gyümölcsös mellett halad az aszfaltos út, amely rövidesen kerékpárúttá alakul, majd egy éles bal kanyart véve fordulunk Felsőörs felé, ami innen hat kilométerre van. A széles, aszfaltos mezőgazdasági út másfél kilométeren át tart, a sík terepen megerőltetés nélkül lehet haladni. Felsőörs felé közeledve dimbes-dombossá alakul a táj, a gyümölcsöst az egyik oldalon kukoricás, a másikon szőlő váltja.

A Veszprémtől tartó szakasz első kisebb emelkedője a község előtt jön, a dombra feltekerők jutalma a balatoni panoráma. Felsőörsön a település kisebb utcáin vezet át Alsóörs felé a bicikliút, de érdemes odafigyelni, mert a táblázás nem mindenhol egyértelmű: amikor a településen lévő útelágazáshoz érünk, akkor erősen jobbra kell tartanunk, máskülönben csak a község után több száz méterrel fogunk visszacsatlakozni a kerékpárútra. Érdekes módon Alsóörs felől érkezve a táblák könnyebben követhetők. Mindenesetre, ha a kellemes, lankás etap után elértük Felsőörs után a kerékpárutat, már csak három kilométert kell megtennünk Alsóörsig, egyre pompásabb balatoni panoráma mellett.

Többé-kevésbé sík területen biciklizhetünk Veszprém és Felsőörs között Fotó: Marton Attila/Napló

Személyes kedvencünk a faluba szőlők mellett bevezető lejtős szakasz, ahonnan a Tihanyi-félsziget látképében is gyönyörködhetünk. Bár ezt csak rövid ideig figyelhetjük, mert a domboldalon gyorsan gurulhatunk lefele, és pár perc alatt elérhetjük a Balatoni Bringakörutat, majd folytathatjuk utunkat Balatonalmádi vagy Paloznak felé. Veszprémből indulva kényelmes tempóban nagyjából háromnegyed óra alatt érhetünk Alsóörsre. A visszaútra mindenképpen több időt szánjunk: jó hír, hogy a leghosszabb kaptató mindjárt a túra elején, Alsóörsön vár ránk, ha ezt leküzdöttük, akkor már csak a felsőörsi emelkedőn kell felkapaszkodnunk, és többé-kevésbé sík területen – de legalábbis jelentősebb hegymenet nélkül – folytathatjuk utunkat Veszprém felé.

Hétköznap napközben nem volt forgalmas a szakasz, de ne feledjük, hogy a Veszprém és Felsőörs közötti néhány kilométer csak nemrégiben készült el, így a jövőben valószínűleg egyre többen haladnak majd ezen a kerékpárúton a Balaton felé. Az aszfalt minősége mindenhol nagyszerű, és a legújabb kerékpárútszakaszokra felkerültek a felfestések is. A Veszprémből a tóhoz megépült második kerékpárút kipróbálása mindenkinek jó szívvel ajánlható.