Diákok

2022.11.17. 12:25

Márton-napi projekt hét a Tüskevári Általános Iskolában

A Márton-napi népszokások egyrészt az év végéhez, a mezőgazdasági munkák befejezéséhez, illetve az advent közeledtéhez kötődnek, másrészt ahhoz a legendához, amely szerint Szent Márton egy libaólban próbált elrejtőzni, amikor püspökké akarták megválasztani, de a ludak elárulták gágogásukkal. Többnyire ezzel a történettel ismertették meg az iskola pedagógusai a diákokat mesék, történetek, videók segítségével, melyek megadták a kellő motivációt a különféle tanórák megtartásához.

Szabó Anett/az iskola tanítója

Az iskola minden osztályában több tanórán keresztül foglalkoztak az ünneppel. Az 5 napos „óriás-projekt”-et rengeteg előkészület, felkészülés, tervezés és szervezés előzte meg, melyet az iskola vezetői és pedagógusai nagy összefogásban valósítottak meg. Ennek köszönhető, hogy a hét végére 8 osztályban 14 pedagógus 36 Márton-naphoz köthető tanórát tartott meg.

A Márton-napi libákkal, képekkel, mécsesekkel feldíszített iskolában öröm volt a sokszínű, vidám, játékokkal-teli hét.

 

Matematika órákon a kisebbek kukoricát, libát ábrázoló képekkel számláltak, a bontás gyakorlásához kis libák kerültek fel a táblára, így alkotva 3, 4 és 5 tagú libacsaládokat. Az interaktív panelen levetített diasorok segítségével a gyerekek korongokkal rakták ki a megszámlált libákat, színes pálcikákkal jelölték, hogy melyik képen van több vagy kevesebb állat. Learning Apps tankockákon játszottak párosító és kirakós feladatokat, melyek mindegyike kapcsolódott a Márton-naphoz. Házi feladatként Márton-napi számolós feladatlapot, jutalomként pedig színezőt kaptak. A másodikosok elemezték a 11-es számot, mint dátumot, ehhez kapcsolódtak a számszomszédok, páros-páratlan, számjegyek összege, összeadások-kivonások. A PPT feladatait Márton liba segítségével oldották meg, az óra hátralévő részében pedig egy Márton napi gyakorló feladatlapon dolgoztak, melyekből szorgalmi feladat is maradt. A harmadikosok a baromfiudvar lakóit számlálták, az alapműveletek és kerekítés gyakorlását állatok képei segítették. A negyedikesek és ötödikesek órájának témája pedig a Márton napi vigadalom és lakoma volt. Itt már csoportokban dolgoztak a gyerekek. Különböző recepteket kaptak, mértékegység átváltáson, árak és költségek kiszámolásán kellett tanakodniuk. A felsőbb osztályokban geometria témakörben tevékenykedtek a tanulók. A középpontos tükrözést egy liba képével, valamint a Márton szó használatával valósították meg. A munkálatok közben a jeles nap történetét hallgatták, az óra végén pedig itt is előkerültek a játékos tankockák. 

Magyar órákon tanulóink Szent- Márton történetét hallgatták meg különféle szövegeken keresztül életkori sajátosságaiknak megfelelően. A legkisebbek a történet eseményképeit időbeli sorrendbe tették, majd kiszínezték. A következtetések, tanulságok levonása során bebizonyosodott, hogy kiválóan megértették a történet mondanivalóját, így nagyon szép, saját rövid beszámolók hangzottak el, melyben elmondták, hogy ők mikor és hogyan segítettek másoknak vagy másokon. Írás órán elkészíthették a témához kapcsolódó saját kis rajzaikat, majd Márton-napi feladatlapok segítségével gyakorolhatták a pontos vonalvezetést, valamint a helyes, nyomatékos ceruzafogást. A tanóra lezárásaként Osvát Erzsébet Eltörött a liba lába című verse hangzott el, végül Molnár Orsi Száz liba egy sorban című gyermekdalára járták el vidám táncukat.

A tanító felolvasása során a másodikosok is megtudták, hogyan vált Márton katonából püspökké. A szövegfeldolgozás csapatokban, Igaz-Hamis kártyák segítségével, majd a pedagógus által készített feladatlapok megoldásával történt. Írás órán a zenés ujjtorna után Tatárné Nagy Ágnes konduktor-óvodapedagógus libáján dallamos mondókák segítségével gyakorolták a ritmikus vonalak vezetését, majd az írás füzetbe Hétvári Andrea: Lámpa, lámpa című versét másolták le a gyerekek. A negyedik osztályban a történet feldolgozása hagyományos (kirakó, feladatlap: kérdésre írásbeli válaszadás) és különböző interaktív feladatok (szólások párosítása, igaz-hamis, memóriajáték, kvíz) váltakozásának segítségével történt. A tanórán megfigyelhető volt a gyerekek lelkesedésének, motiváltságának növekedése, ahogy a feladványokon keresztül egyre jobban belemélyedtek a naphoz kapcsolódó hagyományok, időjárási jóslások, szólások tanulmányozásába. A felsőbb évfolyamokon szövegértés feladatlapokon dolgozták fel a kisfilmben elhangzott információkat Szent Márton életéről, valamint a jeles nap hagyományairól. 

További képek a galériában:

Német órákon az osztályok természetesen német nyelven hallgatták és nézték meg a témához kapcsolódó mesét. A rövid megbeszélés után egyéni vetélkedő következett a tanulók körében közkedvelt Kahoot quizjáték segítségével. A gyerekek nagy lelkesedéssel és odafigyeléssel dolgoztak, a verseny első három helyezettje jutalmat is kapott. 

Hon - és népismeret órákon a tanulók nemcsak a hazánkra jellemző Márton-napi szokásokkal és hagyományokkal ismerkedtek meg, hanem más országokéval is. Információkat gyűjtöttek Márton-napi lakomák fogásairól, az időjáráshoz fűződő babonákról, az ajándékozás hagyományáról, valamint a lámpás felvonulás jelentőségéről is. A tanóra zárásaként egy plakátot készítettek.

Természetesen a kézműves tevékenységek is helyet kaptak minden osztályban. A vizuális kultúra és a technika tantárgyak keretében a kisebbek liba képeket alkottak, valamint Márton-napi lámpást az iskola minden tanulója készíthetett magának. Testnevelés órákon libasorban tornáztak, ének órákon libás daloktól zengett az iskola. 

A napközis foglalkozásokon az udvaron libás népi gyermekjátékokat játszottak, majd papírtasakból libát készítettek a csoportok. 

A projekt-hét zárásaként a pedagógusok és a diákok örömmel és büszkén vonultak fel saját készítésű lámpásaikkal a Tüskevári Általános Iskola körül. A felvonulás közben dalra fakadtak, mely nagyon jó hangulatot teremtett, így még emlékezetesebbé téve az élményekkel teli hetet. 

 

Az intézmény vezetője, Mayerné Orbán Szilvia köszönetét fejezte ki kollégáinak a projekt precíz, sokrétű kidolgozásához és kivitelezéséhez, mellyel méltán büszkélkedhet a Tüskevári Általános Iskola.

Gratulálunk minden pedagógusnak! Munkájuk példaértékű!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában