Energia

2024.04.08. 20:00

Magyarország nem követője, hanem éllovasa a zöld fordulatnak

Közös ügyünk a zöld energia címmel rendeztek sajtótájékoztatót hétfőn a Haszkovó-lakótelepi buszfordulónál.

Juhász-Léhi István

Fotó: Fülöp Ildikó/Napló

Porga Gyula, Veszprém polgármestere (Fidesz–KDNP) elmondta, minden kormányzati szándék akkor sikeres, ha az ország lakossága minél intenzívebben vesz részt benne. Ugyanakkor óriási szerepe van az önkormányzati világnak, hiszen az önkormányzatok nagyon sokat tudnak tenni azokért a klímacélokért, amelyeket az ENSZ vagy a magyar kormány kijelöl. Rámutatott, Veszprém már 2011-ben megalkotta a klímastratégiáját, amit európai elismerésben is részesítették. Utána készült zöld stratégia, most dolgozzák ki Veszprém karbonsemleges stratégiáját, ami a tervek szerint a nyár előtt a közgyűlés elé fog kerülni. 

– Egy város esetében óriási jelentősége van annak, hogy mi az, amit ténylegesen megvalósítunk, mi az, amit a stratégia előír, és mennyire veszi egy közösség vagy egy város komolyan azt, amit elfogadott. Veszprémben a sikerünknek az a titka, hogy az általunk megfogalmazott stratégiákat komolyan szoktuk venni – fogalmazott a városvezető. 

Mindennek az egyik kézzelfogható eredménye a közösségi közlekedés megújulása. A polgármester felidézte, amikor hozzáláttak a közösségi közlekedés teljes átalakításához, akkor az egyik fontos szempont volt, hogy próbálják meg a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni, illetve lehetőség szerint megújuló energiát felhasználni. Ez a buszparknál is rendkívül fontos szempont volt, így jelen pillanatban öt darab elektromos autóbusz szolgálja a veszprémieket, sőt, a flotta további két elektromos busszal fog bővülni hamarosan. 

A sajtótájékoztató helyszíne mellett az elektromos buszok töltése zajlott, de a város szeretné még jobban kihasználni a napenergiát. A következő tervezett beruházás pedig nem más, mint az, hogy a Haszkovó-fordulónál napenergia-tárolással meg tudják oldani a városi elektromos autóbuszok közlekedését. 

– Nem állunk meg csak az autóbuszoknál, hiszen a kerékpárok sem véletlenül vannak itt. Szeretnénk, hogy aki teheti, az autó helyett más közlekedési eszközt használjon. Fontosak a stratégiák, de legalább ennyire fontos, hogy mi az, amit megvalósítunk belőle – mondta Porga Gyula.

György László kormánybiztos azzal kezdte, büszkék lehetünk arra, hogy a globális zöld energetikai fordulatnak nem követői vagyunk, hanem éllovasai. Ez azért fontos, mert egy olyan gazdasági területről beszélünk, amely 2020-ban 1300 milliárd dollárt tett ki a világban. 

– Nehezen értelmezhető ez az 1300 milliárd dollár, de ha azt mondom, hogy hat és félszerese volt az akkori GDP-nknek, amit 4 millió 700 ezren egy év alatt állítunk elő, akkor már érthető, hogy mekkora piacról beszélünk. Ráadásul ez a piac 2050-re 10 300 milliárd dollárosra bővül. Végre Magyarország egy új gazdasági terület létrejöttének nem követője, hanem éllovasa – mutatott rá. 

Magyarország 2020-ban tette közzé a Klíma- és természetvédelmi akciótervét, amelyben az is olvasható: azt szeretnék, ha 2030-ra a villamos energia 90 százalékát a szén-dioxid-kibocsátás-mentesen állítanánk elő Magyarországon. 2024-re Magyarország a naperőművi kapacitásaiban elérte azt a szintet, amelyet 2030-ra tervezett. 

– A 90 százalékban karbonsemlegesen előállított villamosenergia-célt 2030-ra Magyarország teljesíteni fogja, és éllovas lesz az Európai Unióban. A zöld energiát – mivel a nap- és a szélenergia általában rapszodikusan áll rendelkezésre – ahhoz, hogy fel tudjuk használni, tárolni is szükséges – mondta György László.

Beszélt arról is, hogy Magyarország a zöldenergia-tárolásra alkalmas high-tech rendszerek gyártásában a világ negyedik legnagyobb kapacitásával fog rendelkezni 2030-ra Kína, az Egyesült Államok és Németország után. Ugyanakkor a zöld energiát fel kell tudni használni, ezért az otthonainkat, a vállalkozásainkat, az ipari létesítményeinket és a közlekedési eszközeinket is képessé kell tenni erre. 

Ezért indított Magyarország kormánya több mint 75 milliárd forintból napenergia-plusz támogatási programot az otthonok, a családok számára. Ezért indított több mint 30 milliárd forintból elektromosautó-vásárlási programot a vállalkozások számára, és a közlekedés zöldítése is zajlik, jobbára magyar gyártású, magyar hozzáadott értéket nagy arányban tartalmazó elektromos buszok állnak üzembe országszerte. 

– A negyedik fontos területe a zöld gazdaságnak a körforgásos gazdaság. Vissza kell juttatnunk a felhasznált és elhasználódott napelemek, energiatároló rendszerek kritikus és értékes nyersanyagait a termelés körforgásába, és Magyarország a hulladékgazdálkodás átalakításával ezen a területen is élen áll – mondta a szakpolitikus, aki hozzátette, hazánknak jól definiált stratégiája van arra vonatkozóan, hogy miként leszünk nyertesei a zöld gazdaság világszerte zajló terjedésének. Ezért hirdette meg Magyarország kormánya a Zöld nemzeti konzultációt, amit a zöldenergia.kormany.hu oldalon tudunk kitölteni április 15-ig. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában