Gyönyörű táblaképek díszítik

2020.10.10. 07:00

Megújultak a veszprémfajszi kálvária stációi

Szeptember 19. óta gyönyörű, új képek láthatók a veszprémfajszi kálvárián. Enyingi Mihály keramikus 2009- ben már készített 14 táblaképet a márkói kálvária stációihoz. Annak idején alaposan beleásta magát a témába, rengeteget tervezett, kísérletezett, és most ezeket a tapasztalatokat is felhasználva alkotta meg a veszprémfajszi kálváriadombon látható táblaképeit.

Molnár Sándor

Fotó: Molnár Sándor/Napló

A keramikust közel három évvel ezelőtt keresték meg márkói műhelyében a Veszprémfajszi Német Nemzetiségi Önkormányzat és a település önkormányzatának képviselői, hogy felkérjék a kivételes munkára. Hosszas előkészítés, pályázatok és engedélyeztetés után, 2020 februárjában kezdődhetett el a tervezés. Sajnos azonban a járványhelyzet lassította a képek elkészítését, mert Enyingi Mihálynak közben egy egészségügyi cég számára kellett sürgősen kerámiákat gyártania. Emiatt tovább tartottak a munkálatok, de szeptember közepére elkészültek az igazán látványos, új táblaképek.

– Éjszaka rajzoltam, nappal festettem a képeket, de nagyon lelkesen és szívesen csináltam. Nálunk nagyon sok a szériamunka, ezért a feleségem is segített ennél az egyedi megrendelésnél, ő az alapokat készítette el – mesélte lapunknak Enyingi Mihály. Megtudtuk: a márkói kálvária képeinél alkalmazott kétdimenziós kerettel szemben Veszprémfajszra háromdimenziós keret készült a képek köré, melyet nem döngöltek simára, hogy repedezett, kicsit kőhatása legyen. Ugyanakkor nagy kihívást jelentett az egyenes agyagtáblákat úgy elkészíteni és kiégetni, hogy azok ne „csattanjanak” el.

Enyingi Mihálynak köszönhetően megújultak a veszprémfajszi kálvária stációi Fotó: Molnár Sándor/Napló

– Ez az egész nagyon izgalmas és nagy kihívás volt az első pillanattól, hiszen stációkat nem mindennap fest az ember. Ezt meg kell ismerni, utána kell olvasni, hogy az attribútumok is meglegyenek. 2009-ben a márkói stációnál készültem fel ebből, ezért nem ismeretlen számomra ez a világ, és nagyon szeretem is. Amit Márkón még nem mertem, vagy az idő hiánya miatt nem tudtam megoldani, ahhoz itt már bátrabban nyúltam – jegyezte meg az alkotó, aki ott dolgozta ki ezt az erősen kontúros technikát, amelynek az egyik nehézsége, hogy a színek másképpen mutatnak a felvitelkor, mint a kiégetés után. A végső színárnyalatokat ugyanis csak a máz hozza elő.

A készítés során Mihály először a figurákat rajzolta meg külön-külön, pauszpapíron. Mivel általában háromszereplősek a képek, utána összehozta a képkeretben az alakokat. Mint mondta, volt úgy, hogy egy-egy figurát hétszer-nyolcszor is átrajzolt vagy újrarajzolt, amire összeállt az egység a képeken. Később egy különleges, saját fejlesztésű módszerrel vitte át a szereplőket a kerámiaalapra, majd következett a kontúrozás. A festés során először vizes bázisú festékekkel dolgozott, majd akvarell- és olajfestéshez hasonlóan színezett.

Kettő a tizennégy táblakép közül, melyek színvilága visszafogott Fotó: Molnár Sándor/Napló

Nem használt nagyon harsány színeket, ami részben az alkalmazott technikának a sajátossága is. Kaolint is tett a mázba, amelytől keményebb és időtállóbb lett a végtermék. A táblaképek sarkainál fényes mázat használt, míg magát a kompozíciót matt mázzal vonta be, hogy a délnyugati fekvésű stáció képei a napsütésben se csillogjanak. A máz alatti festést és az égetést úgy kellett kitalálnia, hogy magas tűzön, 1200 fokon égetve fagyállók is legyenek a táblaképek, és a színek is jól kijöjjenek rajtuk.

A 14 táblakép közül egyik kedvence az, amelyen Veronika megtörli Krisztus arcát. Ennek a képnek a harmadik verziója került ki Fajszra. A keramikus az elsőnél nem volt teljesen elégedett Veronika ábrázolásával. A második példány festésekor észrevette, hogy elrepedt a kép, ezért elkészítette harmadszor is.

Enyingi Mihály azt kérte Fertig József polgármestertől, hogy a képek méltó helyre kerülhessenek, ezért a stációkat felújították. A kőművesmunkákat az időközben tragikusan elhunyt Libisch József kezdte el, majd fia, Péter fejezte be. Ő és barátai rakták be a képeket a stációk kazettáiba.

– Nagyon jó volt a végén a helyükön látni a képeket. A feleségemmel addig ott voltunk, amíg az utolsó kép is a helyére került – emlékezett vissza Mihály, aki szerint az alkalmazott technikának köszönhetően ezeknek a képeknek száz év múlva is pontosan így kell majd kinézniük.

Enyingi Mihály az egyik kedvenc táblaképpel a kezében Fotó: Molnár Sándor/Napló

A veszprémfajsziak elégedettek és nagyon örülnek az új táblaképeknek, de az önkormányzat a járványhelyzet miatt még nem döntött a megújult stációk felszentelésének időpontjáról. Fertig József polgármester elmondta, hogy a Sáska Tibor által készített régi képeket restaurálás után a helyi templomban helyezik majd el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában