2022.04.26. 13:00
Kerekasztal-beszélgetés Veszprémben az organikus építészet kiemelkedő alakjáról
A mester halálának tizedik évfordulójára Veszprémbe érkezett a Magyar Nemzeti Múzeum és a Makovecz Imre Alapítvány által szervezett Láncszemek című rendezvény. Országjárásról van szó, amelynek keretében kéthetente más-más magyar városban állítják fel a Makovecz-oszlopot, rajta pár műve fotóival, és szerveznek kerekasztal-beszélgetéseket. Utóbbi keretében volt Makovecz-tanítványok, az alapítvány tagjai idézik fel a mester alakját a térségben látható munkáihoz kapcsolódva.
A veszprémi kiállítás előtt tartott beszélgetést Erhardt Gábor építész vezette Fotó: Penovác Károly/Napló
Ha nem is egy kerek asztal körül gyűltünk össze, hanem a Hangvilla éttermének elszeparálható sarkában, a vetített képes előadások, a kötetlen beszélgetés jóval többet adott a résztvevőknek, mint egy tartalmas délutánt, vagy kinek-kinek plusz kreditpontot a kötelező továbbképzésben.
A beszélgetés moderátora Erhardt Gábor Ybl-díjas építész volt, aki nemcsak tanítványként kapcsolódik Makovecz Imréhez, vagy életműve ápolójaként a Makovecz-alapítvány révén, de egyetemi oktatóként (a Budapesti Műszaki Egyetemen a szerves építészet tantárgy felelőse) is hordozza az örökséget. A mester (ők csak így emlegetik Makovecz Imrét) építészi életművének – ami meglehetősen rosszul dokumentált – három szakasza van; a kísérletezés, a helyhez kötődés a 80-as, 90-es években, majd az érett korszak. Az egyetem utáni első munkahelytől, a Szövtervtől tíz esztendővel ezelőtt bekövetkezett haláláig több mint fél évszázadot töltött építészettel, és bár nem minden terve, álma valósult meg, nincs az országnak olyan csücske, ahol ne találkozhatnánk a Makovecz-féle organikus építészet egy-egy szép példájával.
Már a 60-as években, amikor eltűnt az építészet, és csak az építés maradt, tehát az előre gyártott panelek korában a mester a fa felé fordult, hogy megvalósíthassa szakmai elvét; az épület legyen kapcsolat a föld és a menny között. Ezért is élőlényszerű minden munkája, a kialakított terekben pedig nagyon jól érzi magát az ember. Épületeiben horizontális és vertikális hierarchia is megfigyelhető, a gyökereket jól látható módon a múltba helyezi, tervezési munkáiban a háromosztatú magyar ház a kiindulópont.
Makovecz Imre alkotói géniusza abban is megnyilvánult, amilyen kapcsolatot ápolt a keze alatt felnőtt építésznemzedékekkel. Ők is elsajátították az alapelvet: folytatni kell a teremtést! Azzal hozta helyzetbe tanítványait, hogy tervezni is engedte őket, és ha a növendék terve jobban tetszett, mint a sajátja, együtt folytatták tovább a növendék munkáját. Ez az együttműködés volt jellemző a Veszprém megyei épületeknél is; a többnyire körtemetszetű tér, a különválasztott funkciók, azokon belül a léptékváltás. Így jött létre számos Makovecz-alkotás, kezdve a Koloska csárdától a devecseri lakótelepig, amelyet mintatervek alapján húztak fel a vörösiszap-katasztrófa károsultjainak, de tanítványaival Csopakon, Balatonfüreden vagy Tihanyban is építettek egyedi hangulatú, tájba illeszkedő, harmonikus épületet, legyen az lakóház, szállás vagy közintézmény. Mindegyik a Makovecz-stílusból áradó jó érzéssel tölti el a nézőt, akinek eszébe sem jut azon gondolkodni, vajon hányban épülhetett.
Az előadást követően hallgatói, építészek és szép örökségünkre fogékony laikusok konkrét eseteket sorolva adtak hangot aggodalmuknak például azért, amilyen folyamatok napjainkban zajlanak a Balaton-felvidéken. Egyetértettek abban, hogy örökségünk megóvása érdekében ott is nagyon hiányzik egy tervtanács.