Hétvége

2011.07.30. 14:13

Leszakadt a karja, de újra motorozik

Másfél hónap alatt készült el, több alkalommal Budapestre kellett utazni a pontos méretvétel és beállítások miatt, jóval drágább, mint egy esztétikai protézis, és most még csak korlátozottan használható; mindezek ellenére a tavaly októberben súlyos közlekedési balesetben bal kezét vállból elvesztő balatonfüredi fiatalember csütörtökön már "két kézzel" fogta és irányította a kerékpárját, amikor hároméves kisfiát óvodába vitte.

Halmos György

Jónás Zoltán tavaly októberben súlyos balesetet szenvedett Tihanyban, életmentő műtétet kellett végrehajtani rajta, több mint tíz napig volt altatásos kómában, csaknem tizennyolc liter vért használtak fel az operáció során, bal karját azonban ennek ellenére nem tudták megmenteni. Korábban írtunk a fiatalemberről, aki súlyos balesete ellenére sem szeretné a motorozást abbahagyni, ami első hallásra képtelenségnek tűnik.

A balesete után fél évvel arról beszélt, hogy szeretne újra "nyeregbe" szállni. Most, háromnegyed évvel a tragikus baleset után pedig már kerékpárral, illetve robogóval is tud járni. Ehhez egy hidraulikus mozgatású karra van szüksége, amit egy motoros fiatalember, Koleszár Balázs, aki hasonló balesetben 2006-ban veszítette el a karját, fejlesztett ki.
 
Áprilisban Zoltán arról beszélt bizakodóan, hogy néhány hónap múlva már újra motoron lesz. Ha ez még nem is teljesen valósult meg, már megtette az első lépéseket az úton, ugyanis néhány napja viseli azt a speciális kart, amivel biztonságosan tud kerékpárral közlekedni.
 
- Csütörtökön a kisfiamat, Gergőt biciklivel vittem oviba, úgy, hogy ezzel a speciális karral "fogtam" a kormányt - mondta a fiatalember. Kicsit át kellett alakítani, meg kellett oldani, hogy egy véletlen esésnél a csuklórész kioldjon - mutatta.

Hozzátette, hogy ez így számukra sokkal nagyobb biztonságot nyújt, mint korábban, amikor egy karral vezette a biciklit. - Én sem gondoltam, hogy ennyire hatékonyan és stabilan tart majd a speciális szerkezet - hangsúlyozta Zoltán. Megemlítette: volt egy nehéz helyzet is, amikor egy kisebb szegélyről jöttek le biciklivel, tartott ettől, de nagyon stabil volt a kar, nem történt semmi.
 
A szerkezet egyébként hidraulikus működésű, és teleszkópok is vannak rajta különböző állítási lehetőségekkel. A felső, vállhoz kacsolódó része szilikonból és speciálisan erős, tartós és könnyű anyagból készült. A vállrész miatt egyedi a kar, emiatt többször is mintát vettek Zoltánról. A kar tömegét tekintve alig húsz dekagrammal nehezebb, mint az esztétikai protézis. Arról már nem is beszél, hogy kényelmesebb viselni, mint a keménytokos műkezet.


 
- Ebből jelenleg négy van Európában, egy a fejlesztőé, Koleszár Balázsé, akit egyébként példaképemnek tartok. Készült egy angliai és egy tatai fiatalembernek is, ők továbbra is motoroznak, ha jól tudom  - mondja Zoltán.
 
Az ilyen speciális szerkezetek drágák, Zoltán barátai segítségével tudta előteremteni a pénz nagy részét. - Tudták, hogy szeretnék majd egyszer motorozni, van rá lehetőség és felajánlották a segítségüket. Én megköszöntem, de nem éltem ezzel a lehetősséggel, de egy idő után rájöttem, hogy egyedül képtelen vagyok megvenni, előteremteni a pénzt, így elfogadtam a nagylelkű ajánlataikat, a költség 60 százaléka összejött így.
 
- Tudom, hogy jelenleg csak "kormány fogására" jó a kéz, sokan gondolhatják, hogy ez így "drága hobbi", ugyanakkor nekem ez a lehetőség minden pénzt megér. Léteznek már motoros, és szenzoros művégtagok is, de azok szerintem erre a feladatra nem biztos hogy jók lennének. Arról már nem is beszélve, hogy nem egy esetben további műtétek szükségesek hozzá, amit külföldön kell elvégezni, illetve az áruk a jelenlegi többszöröse. Már most azt tervezgetem, hiszen időm rengeteg, hogy a csuklórészhez milyen speciális toldalékot tudok majd tenni, amivel szerszámot, vagy más eszközt biztonságosan megfoghatok. Szeretném minél több célra használni idővel. Ez az esztétikai műkézzel nem, vagy csak nagy nehezen megoldható.
 
- Valamikor, remélem, hogy nemsokára motorra is ülhetek, persze azt is át kell alakítani, majd muszáj engedélyeztetni - mondta Zoltán. - Soha nem voltam száguldozós típus, a motorozást sem a sebességért szerettem, hanem azért a szabadságélményért, amit nyújtott, ha felültem. Nem gondoltam volna még fél évvel ezelőtt sem, hogy majd egyszer újra megtapasztalhatom azt, de szerintem közeleg ez az idő...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!