Hírek

2013.08.04. 15:36

Porcelán akvarell - Műalkotások mutatják be Kínát

Veszprém – Ez az a könyv, aminek olvasását nem a szöveggel kezdtem. Hanem a képekkel. Mondhatnám, mint egy kisgyerek, de nem ez lenne a teljes igazság. Pontosabb, hogy mint egy felnőtt, mint egy műélvező. Aki, mert tudta, mire számíthat, kellemes bizsergést érzett agysejtjeiben.

Varga Domokos Péter

Pápai Éva – Nagy Endre Festői tájak útikönyve sorozat II. kötetét foghattam a kezemben. Az elsőhöz már lehetett szerencsém. Akkor a festőművész – Pápai Éva – és férje – Nagy Endre, a Pannon Egyetem tanára – Indiában járt, ezt az utat örökítették meg egy olyan könyvben, aminek csupán a neve útikönyv. Valójában egy festményeket (akvarelleket) tartalmazó művészeti album. Ott és az a könyv is megfogott, mert Indiát nem úgy ismerhettem meg belőle, mint bármely útkönyvből, hanem egy művész egyedi nézőpontján keresztül láttatva.

Kínáról keveset tudunk. Számunkra ma is zárt világ, a múltja, a kultúrája és a jelene is. Ott még mindig él a kommunizmus egy speciálisan távol-keleti válfaja, amiről annyit azért sejthetünk, sokkal több köze van az ősi császári diktatúrákhoz, mint a szovjet típusú kommunista önkényhez. A gazdasága – noha a kínai termékek kezdetben a bóvli szinonimáit jelentették – szárnyal, meghódította a világot.  Az közismert a távol-keleti hatalomról, hogy tudománya, gazdasága, kultúrája évszázadokkal előzte meg az ismert világot, de mivel bezárkózott, befelé fordult, a világ nem ismerhette meg.

Pápai Éva Kínában. A művész a helyszínen vázlatokat készít, az akvarelleket itthon fejezi be (Fotó: Nagy Endre)

Az már kevésbe köztudott, hogy a középkorban Kína – pontosabban 1405 és 1433 között – egy fantasztikus, a korabeli technikai színvonal körülményei között hihetetlen méretű flottával (60-80, 100 méter hosszúságot is elérő dzsunkarajjal) körbejárta az egész Földet. Ismerjük az expedíciót vezető udvari főeunuch nevét is, Cseng Ho-nak hívták. A hajókon szállított 26-28 ezer kínai harcos azonban nem rendezett vérengzést sehol és nem létesítettek hídfőállásokat sem a későbbi gyarmatosításhoz, mert nem látták értelmét. Cseng Ho hazament, és beszámolt róla, hogy a nyugati világ fejletlen, civilizálatlan. Nem ismerik az iránytűt, nem tudnak a tengeren navigálni a csillagok alapján, nem ismerik a porcelán titkát, nincsenek értékesíthető termékeik, betegségek, járványok tizedelik őket, mert nem tisztálkodnak, a higiéniát nyomokban sem ismerik, koszosak, büdösek. Nem kellett sokat győzködnie a Ming dinasztia aktuális uralkodóját, hogy úgy döntsenek, nem érdemes nyitni a világ felé, mert a Föld Kínán kívüli részével nem lehet mit kezdeni.

Ezt a történetet azért tartottam érdemesnek itt és most elmesélni, mert Pápai Éva gyönyörű akvarelljei ezt a Kínát mutatják meg nekem: az országot, ahol évszázadokkal, sőt évezredekkel ezelőtt is olyan magas szinten művelték a tudományt és a művészeteket, hogy a Nyugat a nyomába sem érhetett. Aki teheti, utazzon el Kínába, aki nem teheti, feltétlenül vegye a kezébe Pápai Éváék útikönyvét. A leheletfinom akvarellek mint a porcelánok, kecsesek, letisztultak, törékenyek. Az útikönyvekből, egyébként ebből is – erről a szerzőtárs férj által szerkesztett, magyar és angol nyelvű szöveg gondoskodik – minden praktikus ismeret megtudható Kínáról. De aki Kína lelkéről akar benyomást kapni, az engedje, hogy az akvarellek vezessék.  
(Kína Ahogy egy akvarellista látja, Kairosz Kiadó.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!