2012.09.18. 14:58
A tanárnak kulcsszerepe van
Veszprém - A tanárképzés átalakításának célja a tanári szakma professzionalizálása, hangzott el több előadótól a Pannon Egyetemen harmadik alkalommal szervezett Tanárképzés napján.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a napokban hozta nyilvánosságra a tanárképzés átalakításáról szóló kormányrendelet tervezetét. Az előterjesztés rögzíti, az oktatás minőségében és a nevelés hatékonyságában a tanárnak kulcsszerepe van; a tanárképzés szerkezeti átalakításának alapvető célja a tanári szakma professzionalizálása, a képzés minőségének biztosítása, a leendő tanárok szaktudományos felkészültségének, ismereteinek növelése, a köznevelési igények erőteljesebb figyelembe vétele, a munkaerő-piaci követelményeknek való megfelelés és a tanár nemzetstratégiai szerepének elismerése, megerősítése. A változások külön aktualitást adnak a tanárképzés napjának, mondta dr. Horváth H. Attila habilitált egyetemi docens, a konferencia elnöke, aki hozzátette: a Pannon Egyetemen 1990 óta van tanárképzés és az idei felvételi eredmények is előremutatóak. Dr. Friedler Ferenc rektor köszöntőjében hangsúlyozta: az ország gazdasági fejlődését meghatározza a tanárképzés, kiváló tanárokra van szükség, hogy a diákok számára is vonzó legyen a pálya.
Dr. Gáspár Mihály, a Nyugat-magyarországi Egyetem dékánja előadásában arról szólt: ha a pálya presztízsét, beleértve az anyagi megbecsülést is, nem sikerül jelentősen növelni, nincs az a képzési rendszer, ami érdemben javítaná a tanárképzés minőségét. Az új koncepció lényege a gyakorlatiasság, a gyakorlati képzés erősítése szükséges. Dr. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója az új NAT jellemzőit ismertette. A szekcióülések a tudományos gondolkodás, a kulturális hatások és drámajáték, a pedagóguskutatás, a tanárgy-pedagógia, az érzelmi, szociális nevelés, fejlesztés, valamint a tanárképzés átalakulása témaköröket érintették.
A tanárképzés megújításának alapelve a tanár pálya iránti elhivatottságának és szakképzettségének jelentőségét hangsúlyozó szemlélet érvényesítése, amelynek alapjai: a Nemzeti alaptanterven alapuló szakterületi tudáshoz szervesen kapcsolódó pedagógiai-pszichológiai ismeretek, a hangsúlyossá váló gyakorlati képzés, ezzel párhuzamosan a folyamatos tanári önképzés, a munkaerő-piaci igényekre válaszoló, az elhelyezkedést segítő, irányított szakpár választás és képzési tartalom, a pedagógus-pálya kiszámíthatóbbá válása, államilag finanszírozott hallgatói helyek biztosítása a tanárképzésben. 2013 őszétől felmenő rendszerben szétválik az általános és a középiskolai tanárok képzése, hangsúlyosabb szerepet kap a szakmai gyakorlat, újra megjelenik a rendszerben az osztatlan képzés (főként a közismereti tanárszakoknál).