Lóerő

2013.06.13. 11:45

Oldalkocsis betyárok

Egy oroszországi túra önmagában is érdekes vállalkozás, hát még egy 30 éves szocialista járgánnyal! Reiter Arnold és Takács Rolland betyárvirtusból megcsinálták a túrát, hatezer kilométert tettek meg egy oldalkocsis Jawával.

Tremmer Tamás

Megszállottak, nem vitás, a motorozás szerelmesei. Összeköti őket a közös élmény, még úgy is, hogy közben más úton járnak. Reiter Arnold és Takács Rolland, vagyis az oldalkocsis betyárok kalandjaitól hangos az egyik közösségi portál.

Reiter Arnold Magyarpolányban lakott, innen került Pápára, a Türr István Gimnáziumba. Takács Rolland a vajdasági Ludasból érkezett, ő a Petőfi Gimnáziumban tanult. Jó barátságot a városi kollégiumban kötöttek egymással.

A gimnázium után másfele vitte őket az élet, Arnold a Széchenyi István Egyetemre került, Roli pedig a szegedi egyetemre. A vajdasági fiú Erasmus ösztöndíjjal kijutott Dániába, ahol összebarátkozott egy orosz sráccal, Igorral, akit meginvitált Ludasra. A kirándulás olyan jól sikerült, hogy Igor viszonozta a meghívást.

Rolland nem akart egyedül utazni, ezért megfűzte Arnoldot, tartson vele. Nyárra tervezték a vonatos kirándulást, amiből végül nem lett semmi. Arnold felvetette: menjenek motorral. Ő korábban is motorozott, van neki otthon egy Suzukija. Roli ráharapott az ötletre. Vásároltak egy 350 köbcentiméteres oldalkocsis Jawát. Miért pont ilyet? A válasz egyszerű: erre volt pénzük, és a cuccaik is elfértek a motoron.

 

Nem mondták az ismerősök, hogy flúgosok vagytok? Arnold nevetett: „Dehogynem! Úgy vélték, a 30 éves motorral úgysem érünk célt! Anyámat is azzal vigasztalták, hogy ne izguljon, a határig sem érünk el!”

A kirándulást egy évvel elhalasztották, a nem mindennapi túrát - 6000 kilométer, hét országon át - 2012 nyarán azonban teljesítették, út közben számtalan élményt és izgalmat éltek át. Ahol rájuk esteledett, felverték a sátrat, ott aludtak. Úton útfélen motorosok integettek neki. Kétszer volt műszaki problémájuk is, de ismeretlenektől mindig kaptak segítséget, és pénzt sem fogadtak el tőlük. A második eset után még szállást is biztosítottak részükre. Igort végül szerencsése sikerült elérniük.

Felváltva vezettek, másképpen ezt nem is lehetett volna teljesíteni. Nem siettek sehova, igaz, nem is tudtak volna: a motor maximum 80 kilométeres sebességre volt képes, ha szembeszél fújt, akkor csak hatvanra, így a túra 17 napig tartott.

Tavaly a Télapó kapcsán körbejárták a haverokat: Mikulásnak öltözve több mint 300 kilométert motoroztak. Ekkor jött az ötlet, hogy kellene egy állandó „szerelés”. Eldöntötték, ők lesznek az oldalkocsis betyárok. A II. veszprémi veterán motoros találkozón már így jelentek meg, Rolland helyett – aki jelenleg ismét Koppenhágában tanul – Galler Gergővel betyárkodtak a városban.

Annak ellenére, hogy egymástól több ezer kilométerre tanulnak a barátok, a közös programokkal nem hagytak alább. Arnold elmesélte, az oroszországi élmények arra inspirálták őket, hogy újabb kalandokba vágjanak. Úgy döntöttek, júliusban elindulnak egy kéthetes, ötezer kilométeres, 12 országot érintő európai túrára, egészen Londonig. Fő céljuk eközben eljutni Belgiumba, Európa legnagyobb fesztiváljára, a Tomorrowlandre. A szervezés javában zajlik, főleg a támogatók keresése. Két egyetemista azt a túrát önerőből nem képes teljesíteni.

Az orosz út után lehet-e még valamilyen álmuk? Persze, vágta rá rögtön Arnold. Amikor azon gondolkodtak, mi lenne annál nagyobb kihívás, akkor találtak egy cikket a Budapest-Bamako Rallyról. A nevezésüket már el is fogadták a Spirit kategóriában, amely a futam eredeti szellemiségét ápolja. Ebben a kategóriában nincs nevezési díj, maximum  20-an indulhatnak, feltétel, hogy minél olcsóbb, minél viccesebb, minél öregebb jármű legyen. A 2014-es táv 8400 kilométer lesz Európán, Észak-Afrikán keresztül egészen Gambiáig.

Távolabb – időben és térben – egyelőre nem terveznek. Arnold elárulta, nem tudja, mit hoz a holnap. Lassan mindketten végeznek az egyetemen, s munka mellett – Rolland lehet, hogy kint marad Dániában – nehéz lesz összehozni a nyári kirándulásokat. Ha be is fejezik, a motort akkor is megtartják, néha majd ráülnek nosztalgiázni. Egyébként meg előveszik az útjaikról készült videókat, hogy megnézzék: milyenek is voltak azok az oldalkocsis betyárok

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!