Lóerő

2013.08.01. 13:54

Ahol az ember a karosszéria

Teljesen más vezetéstechnikát igényel az, amikor az ember motoron ül, és nem két kerék van alatta, meg egy karosszéria körülötte.

Kovács Erika

Másfél éve viszont néhány óra után már nagymotornak számító járgányra ülhet az, akinek autóra szóló jogsija van. Hogy mennyire biztonságos dolog ez? Erről beszélgettünk Bíró Ferenc veszprémi oktatóval, aki azt üdvözölte, hogy idéntől 24 éves kortól lehet nagymotorra ülni a korábbi 21 év helyett. Mindig középpontban áll az alsóörsi Harley-fesztiválon is a biztonságos közlekedés.

Napjainkban reneszánszát éli a motorozás, hiszen az autózásnál olcsóbb, a tömegközlekedéssel összevetve időmegtakarítással járó lehetőséget jelent, másfelől nagy divat is így dübörögni az aszfalton. A praktikus városi, elővárosi közlekedési eszközként használható, kis fogyasztású járművek jellemzően nem a nagy hengerűrtartalmú gépek közül kerülnek ki, az ilyen igényeket egy 125 köbcentis motorkerékpár már többé-kevésbé kielégíti.

Ennek a kategóriának adott jelentős lökést a B125-ös, hivatalos nevén A1/B, az eddig is meglévő A1-gyel azonos kategória bevezetése, ami az érvényes B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőknek egy könnyített, háromórás elméleti és két óra gyakorlati képzést követően gyors vizsgázási lehetőséget kínál maximum 125 köbcentiméteres, illetve 11 kilowattos (KW) motorkerékpár vezetésére. Beváltotta-e az új rendelkezés a hozzáfűzött reményeket, tapasztalt-e Bíró Ferenc oktató nagyobb érdeklődést az új lehetőség kapcsán?

 

Bíró Ferenc veszprémi oktató tanítás közben a motoros oktató-képző iskola tanpályáján (Fotó: Penovác Károly)



– Jól érzékelhető a megnőtt érdeklődés, és a többségnek van motoros múltja, ami nagyon kedvező. A jelentkezők között egyébként sok az 50-60 év közötti, köztük több nő is van. Felvetettük az oktatónak, nem lát-e némi ellentmondást, illetve rizikót, hogy egy akár 20-30 éve autót vezető, de soha nem motorozó ember öt óra képzés után kiszabadulhat két keréken a forgalomba, ugyanakkor egy segédmotorral több évtizede közlekedő, gyakorlott motoros automatikusan nem ülhet át nagyobb sebességre képes kétkerekűre.

Bíró Ferenc szerint nem elegendő az előírt alacsony óraszámú elméleti és gyakorlati képzés, legkevesebb 8-10 órára van szükség általában, vagy ennél is többre. Sokan ezt az új lehetőséget lépcsőnek tekintik a nagymotoros jogosítvány megszerzéséhez. Egy motor teljesen más, mint egy autó, két keréken az ember a karosszéria, hagsúlyozta az oktató.

– Vészhelyzetben pedig éppen a motorba kapaszkodik, ami nagy tévedés, ebből adódhat a baj. Egy biztos, addig nem mehet senki vizsgára, és nem kaphat jogosítványt az új kategóriára, amíg nem sajátítja el a szükséges tudást. Egy 125 köbcentissel már lehet menni 110-120 kilométerrel óránként, segédmotorral viszont 40 kilométeres a sebességhatár. Utóbbira 14 óra elméleti és 10 óra gyakorlati képzésre van szükség, ezen a területen lehetne könnyíteni. Napjainkban sajnos eltűnt a korábbi fokozatosság a jogosítványoknál, ami jóval biztonságosabb volt a közlekedésre nézve. Az is baj, hogy a változtatásokról nem kérik ki az oktatók véleményét. Ha elmondhatnák a véleményüket, akkor javasolnák, hogy 14 helyett 16 éves kortól lehessen megszerezni az AM kategóriás jogosítványt, ami mopedekre érvényes. 




– Egy gyerek még nem érett a biztonságos közúti közlekedésre, pedig a forgalom az utóbbi években egyre élénkebb, és tele van váratlan vészhelyzetekkel, amit azonnal kezelni kell. Nem véletlen, hogy az unióban 16 éves életkor ez a határ. Azt elmúlt két évtizedben jelentős változás történt, az addig jellemzően 15-20 lóerős motorok mára 50-150 lóerősre erősödtek, a járművezetők reflexe és reakcióideje nem javult ilyen jelentősen. Vajon a motorosok képzése követte-e a változásokat?

– A képzésen mindig hangsúlyozzuk, hogy mekkora teljesítményű gépet kell uralnia a tanulóvezetőnek. Aki később, amikor már önállóan közlekedik nem képes ezt elfogadni,, és nem vezeti higgadtan a motorját, arról mi nem tehetünk. Ilyenkor aztán jöhetnek a balesetek. Azt viszont üdvözlöm, hogy ettől az évtől 24 évesen lehet legalább 600 köbcentis és 45 KW teljesítményű motort vezetni a korábbi 21 év helyett. Nemrég tanuló motoros okozott halálos balesetet, amikor elvesztette uralmát a járműve felett.

Az ilyen esetek kivédésére megoldás lenne az a cseh- és szlovák gyakorlat, amikor az oktató a tanuló mögött ül, és a motorkerékpár kettős kormányával – a forgalmi helyzettől függően – az oktató bármikor közvetlenül be tud avatkozni a gáz, fék, kuplung, illetve a kormány használatával? Bíró Ferenc szerint ez jó lehetőség lenne, a tanuló érzékelné azt is, hogy milyen az, amikor mögötte ülnek. A B125-ös kategória megszerzése után például azonnal felülhet valaki a vezető mögé, ami elgondolkodtató.

 

 

Nemrég az alsóörsi Harley-Davidson fesztiválon sokan felvetették, hogy tavasszal, amikor hosszú hónapok után az ember ráül a vasakra, mindenkinek ajánlatos lenne, külön tanpályákon tenni néhány kört a kétkerekűvel. Mit mond erről Bíró Ferenc? Van-e Veszprémben ilyen lehetőség? Az oktató szerint célszerű lenne legalább a megyeszékhelyek környékén ilyen alkalmakat biztosítani. Persze az lenne az elvárás, hogy ez mindenkinek a saját igénye legyen, különösen tavasszal. – Hozzánk a legközelebb a Hungaroringen adódik erre lehetőség. Egyébként rendelkezésre állnak a motoros oktató-képző iskolák, ott is lehetséges a tavaszi gyakorlás a kétkerekűekkel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!