közlekedés

2020.05.01. 07:00

A forgalom csökkent az utakon, a biztosítási díj nem

A március közepén bevezetett kijárási korlátozások hatására Magyarországon is jelentősen csökkent a gépjárműforgalom: a fővárosban például egyes időszakokban kevesebb mint harmadára esett vissza az utakon közlekedő autók száma.

Napló

Párizs, 2020. április 3. Kihalt utca a La Defense párizsi negyedben, a francia üzleti élet központjában 2020. április 3-án, amikor a rendõrség fokozott szigorúsággal ellenõrzi a koronavírus-járvány miatt hatályban lévõ kijárási korlátozások betartását Franciaországban. MTI/AP/Michel Euler

Fotó: MTI/AP/Michel Euler

Mindez csökkenti a balesetek, ezen keresztül a biztosítók által fizetendő kártérítések mértékét is, ám arra nem számíthatunk, hogy ennek hatására a biztosítási díjak is mérséklődni fognak – mutatott rá a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

– A csökkenő mértékű autóhasználat valóban kevesebb kárral jár, ugyanakkor a korlátozások várhatóan 1-2 hónapon belül feloldásra kerülnek, a gépjárműforgalom pedig egy ilyen döntés hatására gyorsan visszaáll a korábbi szintre. A gépjármű-biztosítások díját éves időszakra állapítják meg a biztosítók, abban egy néhány hónapos időszakra megítélt komolyabb díjkedvezmény sem okoz jelentős, néhány százaléknál nagyobb eltérést – magyarázta Cselovszki Zsolt, az FBAMSZ elnökségi tagja.

– Bár a káresetek száma visszaesett, az egy kárra eső helyreállítási költségek az év eleje óta meredeken növekedtek. A néhány hónappal korábban jellemzően 330 forint körül ingadozó euróárfolyam ma a 360-as szint környékén mozog, ami alaposan megdrágította a szállítási bizonytalanságok miatt amúgy is emelkedő árú importalkatrészeket. Emellett a legtöbb szakszerviz januárban két számjegyű óradíjemelést hajtott végre, ami szintén hozzájárul a javítási költségek megugrásához.

A fenti okok miatt nem meglepő, hogy miután a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) éves átlagdíja az első negyedévben 60 ezer forint körül alakult, az áprilisban megkötött szerződések esetében sem történt visszaesés, sőt néhány százalékkal tovább emelkedtek a díjak. A koronavírus-járvány miatt időszakosan javuló kárhányad ahhoz elegendő tartalékot jelenthet a biztosítók számára, hogy az elmúlt évben lezajlott 15-20 százalékos díjemelkedéssel szemben idén alacsonyabb mértékű, 10 százalék körüli legyen a kgfb-díjak növekedése – tette hozzá az FBAMSZ szakértője –, ezzel a magyar kgfb-díjak szintje továbbra is a legkedvezőbbek között marad európai uniós összehasonlításban.

Bár a sajtóban számos hivatkozás található olyan külföldi példákra, hogy egyes biztosítók a kijárási korlátozások idején díjkedvezményt nyújtanak az autójukat nem használó ügyfelek számára, Magyarországon ilyen akciók­ra nem számíthatunk. Egyrészt a gépjármű-biztosítások elenyésző részénél követhető nyomon a jármű tényleges használata, másrészt a kgfb esetében a szigorú törvényi szabályozás eleve nem tesz lehetővé esetleges időszakos díjvisszatérítéseket.

Ilyen lépésről tehát legfeljebb a cascodíjak esetében dönthet marketingcélból egy-két biztosító, ám az ilyen akciók eleve csupán az autósok töredékét érinthetik, mivel jelenleg öt autóból mindössze egy rendelkezik élő casco­szerződéssel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!