Pápa

2014.05.19. 12:31

Pápa többnemzeti légiszállító csapata

Pápa amellett, hogy a huszárok kora óta katonaváros, a magyar repülés történetéhez is ezer szállal fűződik.

Ville Tuokko

Fél évtizede a város egy szinte egyedülálló többnemzeti védelmi együttműködés, a 12 ország képviselői alkotta Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) műveleteinek ad otthont.

A pápai repülőtér 1936-os megnyitása óta mindennapos az eget átszelő gépek látványa a városban és környékén. A ma már MH Pápa Bázisrepülőtér néven létező bázisról indultak az első magyar ejtőernyősök is a második világháború alatt. A világháború után a reptéren vadászrepülőgépek működtek, és innen indult Magyarország űrhajósa, Farkas Bertalan is.

2008-ban Pápa egy nemcsak magyar, hanem nemzetközi viszonylatban is merőben újnak számító kezdeményezésnek, a Stratégiai Légiszállítási Képességnek vált otthonává. A SAC tíz NATO-tagország (Magyarország, az Amerikai Egyesült Államok, Bulgária, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Norvégia, Románia és Szlovénia) és két NATO-békepartnerségi ország (Finnország és Svédország) együttműködési programja.

A SAC alapvető elgondolása egyszerű. Adott tizenkét nemzet, amelynek szüksége van stratégiai légiszállításra, azaz rakomány és személyek szállítására a saját, nemzeti fegyveres erőik számára, valamint NATO-, EU- és ENSZ-műveletek és humanitárius missziók támogatására. Hogy ezeket a feladatokat a költségvetési korlátozások idején is minél költséghatékonyabban tudják végrehajtani, a tizenkét nemzet együtt ruházott be három Boeing C–17 Globemaster III típusú hosszú hatótávolságú szállító repülőgép beszerzésébe és működtetésébe egy legalább harminc éven keresztül létező program keretében.

„Mi valóban többnemzeti csapat vagyunk. A SAC műveleti egységében, a Nehéz Légiszállító Ezredben (HAW) 12 nemzet 137 katonája szolgál. Egyáltalán nem ritka, hogy egy-egy küldetésen mindenki, aki a fedélzeten van, más zászlót hord az egyenruháján. A világon egyedülálló, hogy egy légiszállító egység a nemzeti források csoportosítása és a kapacitás megosztása (pooling & sharing) elvét ilyen mértékben a gyakorlatban is megvalósítsa” – mondja Trevor Nitz ezredes (USA Légierő), a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnokhelyettese.

De a SAC nemcsak ezért egyedülálló program. A HAW által végrehajtott műveletek támogatását egy különálló iroda és egy stratégiai kereskedelmi partner végzi. A HAW adminisztrációs támogatását a 46 nemzetközi civil tisztségviselőt foglalkoztató NATO Légi-szállítást Kezelő Programiroda (NAM PO) végzi Pápán, amely a tizenkét nemzet nevében a tulajdonjogokat is gyakorolja a SAC C–17-esek fölött.

A SAC repülőgépeinek technikai támogatását és azok karbantartását a gépek gyártójának egy kihelyezett szerve, a Boeing Hungary nevű cég végzi, amely jelenleg 14 helyi lakost és 49 külföldit foglalkoztat Pápán.

A SAC csapat negyedik tagja az MH Pápa Bázisrepülőtér, amely fenntartja és működteti a program otthonául szolgáló bázist. Magyarország szó szerint is jól látható módon képviseli magát a programban, hiszen a SAC C–17-esek piros, fehér, zöld felségjelet viselnek, és bármerre is járnak a világon, Pápa város neve olvasható a gépek farkán.

A SAC első küldetéseit 2009-ben repülte, így idén augusztusban repülési műveleteinek ötödik évfordulóját ün-nepli. A SAC összesen több mint 13 ezer órát repült körülbelül 950 küldetésen, több mint 40 ezer tonna rakományt és több mint 52 ezer utast juttatott célba. Nitz ezredes úgy véli, hogy bár a küldetések célpontjai változhatnak, az igény magukra a küldetésekre változatlanul magas marad.

„Működésünk első öt éve alatt legtöbb missziónk nemzeteink afganisztáni ISAF-vállalásait támogatta. Bár az af-ganisztáni jelenlét csökken, a tagországok légiszállításra irányuló igénye nem mutat visszaesést. Új célpontjaink kö-zött szerepel Afrika, ahol a részt vevő országok ENSZ-békefenntartó műveleteket támogatnak.”

Fotó: Dévényi Veronika

Lehetőség a növekedésre

A SAC első évei azonban nemcsak a repülésről szóltak, hanem arról is, hogyan lehet a lehető legjobban kiaknázni a C–17-esek sokoldalúságát. A HAW 2012-ben érte el a teljes műveleti képességet, de folyamatosan dolgozik a képességeinek továbbfejlesztésén is.

De nemcsak a levegőben növekedtek a képességek, hanem a reptér földi kiszolgáló létesítményei is fejlődésnek indultak. A SAC megalakulása óta mind a program, mind a Honvédelmi Minisztérium folyamatosan dolgozik azon, hogy az eredetileg vadászrepülőgépekre szabott reptér infrastruktúráját a hosszú távú légiszállítás igényeihez igazítsák.

Az ez irányú fejlesztések legutóbbi lépcsőfokai között szerepel például a SAC által finanszírozott tranzitáru- raktár januári átadása. A közeljövő bővítései között olyan nagyszabású projektek találhatók, mint a SAC 2016-ra felépülő végleges létesítményei (hangár, műhelyek, HAW–NAM PO irodaépület), egy új kiegészítő repülésirányító torony a Honvédelmi Minisztérium jóvoltából, valamint a Honvédelmi Minisztérium és a NATO közös fejlesztéseként létrejövő utasterminál. Tervezés alatt van a 83-as számú főút Pápa–Győr közötti szakaszának felújítása is.

Wiek Noldus, a SAC-hez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekért is felelős NATO Légiszállítást Kezelő Programiroda programigazgatója szerint a fent említett fejlesztések nyomán az MH Pápa Bázisrepülőtérből mind a légi, mind a földi szállítást a lehető leghatékonyabban kezelő katonai elosztó- központ jön létre. Ez többek között új SAC-nemzeteket és más légiszállítási eszközöket is vonzhat Pápára.

„Ha a térképre nézünk, azt látjuk, hogy Pápa a részt vevő európai országokhoz képest központi helyen található. A NATO és Magyarország közösen dolgoznak azért, hogy Pápát egy kombinált elosztóközponttá tegyék, ami azt jelenti, hogy a bázisrepülőtér lehetne az a tranzit megállóhely, ahol a rakomány, illetve a személyi állomány szállítási módja változik (szárazföldiről légire és fordítva).”

Noldus úr a SAC program helyi gazdaságra gyakorolt jótékony hatására is felhívja a figyelmet. Családjaikkal együtt csaknem ezer főre tehető a Pápán élő külföldiek száma, akik Pápa és környéke szolgáltatásait veszik igénybe nap mint nap. Ezen túlmenően például a Boeing Hungary egyre fontosabb szerepet tölt be a város mindennapjaiban, hiszen munkaadóként egyre több pápai vagy Pápa környéki embernek biztosít megélhetést, és évek óta egyike a város legnagyobb adófizetőinek.

„A Pápa Bázisrepülőtér fejlesztése, és ez- által újabb és újabb partnerek érdeklődésének felkeltése a jövőben is jótékony hatással lesz a pápai régióra. Egyre többen költenének a szabadidő minőségi el-töltésére, és egyre nagyobb igény lesz a helyi munkaerőre is, többek között a fordítás-tolmácsolás, gyermekfelügyelet, házkarbantartási szolgáltatások, személyi asszisztencia, valamint fogyasztói szolgáltatások területén. A gazdasági mutatókon túl pedig egyedülálló módon hoz a SAC program interkulturális kapcsolatokat is a város és a régió mindennapjaiba. Budapesten kívül csak Pápán található Magyarországon nemzetközi iskola, a Quality Schools International Pápa. ”

Noldus úr arra is rámutat, hogy a SAC Pápa iránti hosszú távú elkötelezettsége a jövőben is megfelelő alap lesz a további fejlesztésekhez, amelyekből nemcsak a program, hanem a régió is profitálni fog.

„A SAC legalább harminc évig itt lesz. Minden partner, az MH Pápa Bázisrepülőtér, a Nehéz Légiszállító Ezred, a NATO Légiszállítást Kezelő Programiroda, Pápa Város Önkormányzata, valamint sokan mások eddig is és a jövőben is szoros együttműködésben dolgoznak azért, hogy a SAC egy sikeres, hosszú távú megoldás legyen a részt vevő nemzetek számára. Még rengeteg a lehetőség előttünk, még sok fejlesztés vár ránk. A SAC ezért keresi a lehetőséget szorosabb együttműködésre a helyi ipari és üzleti partnerekkel.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!