Belföld

2012.03.01. 08:51

Megsüllyedt a Szőke Tisza gőzhajó

Szeged - Megsüllyedt Szegeden a Szőke Tisza, miután az olvadó jég benyomta a 95 éves, egykor diszkóhajóként is üzemelő gőzhajó elkorrodálódott oldallemezét; a tápéi téli kikötőben lehorgonyzott hajó kajütablakain beömlött a víz, s ennek következtében a műemlékké nyilvánított jármű megbillent - írta csütörtökön a Délmagyarország.

MTI

A napilapnak a kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetője elmondta: rossz állapota miatt nem kapott engedélyt a Szőke Tisza arra, hogy a folyóparton horgonyozzon, 2000 óta áll a tápéi téli kikötőben. Több tulajdonosváltás során sem sikerült elkezdeni a felújítását, várható volt, ami történt, a hajó oldalán kialakult repedések miatt – közölte a lappal Molnár János. Mint hozzátette: többször figyelmeztették írásban a tulajdonosokat, majd saját hatáskörben tavaly októberben úgy döntöttek, hogy a part mellé vontatják a 95 éves gőzhajót – hogy ne a kikötő közepén süllyedjen el.
   
A tulajdonosok másfél éve nem fizetnek bérleti díjat, nem foglalkoznak a hajóval. A kikötő szakemberei minden harmadik nap szivattyúzták róla a vizet, de a természettel nem tudták felvenni a harcot: a jég vasárnap, olvadás közben benyomta a repedésektől hemzsegő oldallemezt. Betört a víz, a Szőke Tisza megbillent – magyarázta Molnár, aki ezek után sem látja reménytelennek a helyzetet. A felújítás csak a tulajdonoson múlik. A cég ellen azonban felszámolási eljárás zajlik.
   
A Szőke Tisza gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert, a cég azonban nem tudja előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból. A pályázatban az szerepelt, hogy a műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. A tulajdonosok célja a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne.
   
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették. Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel. A hajó állapota úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni. A tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet például egy helyen betonnal öntötték ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!