Mi lesz veled, 8-as számú főút?

Megyei körkép - A 8-as főút fejlesztése elengedhetetlen megyénk számára. A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara évek óta ennek elérésén dolgozik, jó hír, hogy legutóbb két miniszter is támogatólag nyilatkozott a témáról.

Tremmer Tamás

Dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és dr. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a közelmúltban megtartott Top 100-as konferencián egybehangzóan úgy fogalmazott, szükséges a főút 2x2 sávosra bővítése.

A Székesfehérvár és Rábafüzes közötti 8-as számú főút hazánk egyik legfontosabb közúti kapcsolata Nyugat-, illetve Délnyugat-Európával, Székesfehérvárnál csatlakozva az M7-es autópályához a fővárossal és az ország Dunától keletre fekvő részeivel is kapcsolatot teremt. A 8-as főút jelentős szakaszain a meglévő kétszer egy sáv forgalmi kapacitása már korábban kimerült, a települési belterületi szakaszokon pedig környezeti gondok jelentkeznek.

Zsúfolt és balesetveszélyes a 8-as főútvonal, ezért elodázhatatlan a négysávosra bővítése - Csak szakaszosan fejlesztenek

Dr. Navracsics Tibor és dr. Fellegi Tamás egyaránt úgy fogalmaztak, szükséges a főút 2x2 sávosra bővítése. Ez jó hír, hiszen a kamara évek óta ennek eléréséért dolgozik. Dr. Markovszky György kamarai elnök szerint a megye elmaradott infrastruktúráját mielőbb rendbe kell tenni. Az országba érkező és innen távozó export a 8-as főúton halad, ezért mielőbb teljes hosszában 2x2 sávosítani kell. Ha nem is autópályát, ennek ma nincs realitása, de gyorsforgalmi utat mindenképpen megérdemelne ez a térség.

A befektetés biztosan megtérülne, hiszen könnyebben megközelíthetnének bennünket a turisták és a befektetők egyaránt. Nagyobb esélyünk lenne arra, hogy újabb üzemek, szolgáltatók kezdjék meg a tevékenységüket a térségben, ezzel új munkahelyek is létrejöhetnének.
A VKIK több éve szervez M8-as konferenciát, ahova neves szakembereket invitálnak, fejtsék ki a véleményüket az út fejlesztésével kapcsolatban. Még ebben az évben nagy dobásra készülnek: november végére szervezik a következő tanácskozást.


Az Ajkán élő Nagy Tibor rengeteg időt tölt gépjárműben. Egy vállalkozás alkalmazottjaként évek óta Olaszországba jár áruért, amit aztán a budapesti megrendelőikhez visznek. A 8-as főutat teljes hosszában hetente többször is végigjárja, s ettől az állapottól nem boldog.

- Ha azt mondom, a 8-as főútvonal Veszprém-Körmend szakasza életveszélyes, egyáltalán nem túlzok. Az út keskeny, túlzsúfolt, kanyargós, folyamatos éberséget követel a sofőrtől. Több esetben lakott területen keresztül haladunk, ami szintén lefogja az amúgy is lassú forgalmat. Ha valaki siet, s emiatt előz, nagyon résen kell lennie, a kocsisorok miatt nehéz a visszatérés a saját sávjába.

Egy személygépkocsival félelmetes a nagy kamionok között manőverezni. Mi kistehergépkocsival járunk, kénytelenek vagyunk felvenni a forgalom ritmusát. Higgye el, amikor kiérek a határon, megkönnyebbülök - vallja be őszintén. Majd hozzáfűzi: - Na de visszafelé sem jobb a helyzet! Veszprémig csak elevickélek valahogy, onnan Budapestig valamivel biztonságosabb már, hiszen Várpalota kivételével már 2x2 sávot használhatunk. Itt a Veszprém megyei szakasz minőségével vannak problémáim, az út nyomvályús, szakadozott, foltozott, a szélső sáv szétrázza a járművet. Ezen az állapoton sürgősen változtatni kellene, a késlekedés akár naponta súlyos baleseteket okozhat.

A 8-as számú főút Székesfehérvár és Veszprém közötti 40 kilométeres  szakaszán több felújítás is előkészítés alatt áll, tudtuk meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től. A Székesfehérvár nyugati elkerülő gyűrű III. szakasza a jelenlegi elképzelések szerint a 8-as főút részeként tölti majd be hálózati szerepét. Az engedélyezési terv elkészítésére már leszerződtek.

Az engedélyezési eljárás elfogadását követően indul a kisajátítás, a régészet, a kiviteli tervek készítése, valamint az EU-s elvárások szerint a 8-as főút SzékesfehérvárVeszprém szakaszra az egységes környezetvédelmi engedély megszerzése. Mindezt figyelembe véve legkorábban 2012 végén várható a hét kilométeres szakasz építésének megkezdése.

A Várpalotát elkerülő mintegy nyolc kilométer hosszú útszakasz immár csaknem húsz éve húzódó építésének tervei ugyancsak elkészültek. Az engedélyeztetési eljárást azonban felfüggesztették, mivel a nyomvonal érinti a várpalotai szeméttelep területét, és a környezetvédelmi hatóság csak az után járul hozzá a beruházáshoz, miután a szemétlerakó rekultivációs terve elkészül. Szintén folyamatban van Várpalota területrendezési tervének módosítása, amihez ugyancsak szükséges a környezetvédelmi hatóság előírásainak átvezetése, ezért az építés legkorábban 2012 végén kezdődhet, hároméves tervezett átfutással. A leendő elkerülő két helyen keresztezi külön szintben a Székesfehérvár-Szombathely vasútvonalat.

A várost szinte kettévágó 8-as főút elkerülő szakaszának megépítését országgyűlési képviselőként az egyik legfontosabb feladatnak tartom, nyilatkozta Talabér Márta, a város újonnan megválasztott polgármestere. A kormánypárti képviselő azon lesz, mihamarabb lezáruljanak az egyeztetések, meglegyenek a szükséges engedélyek.

A 8-as számú főutat a Várpalota és Veszprém közötti kétszer két sávos, kettős záróvonallal ellátott szakaszon a jelenlegi nyomvonalon szélesítik, és 11,5 tonna teherbírásúvá fejlesztik, tájékoztatott a NIF. A munkák során több külön szintű csomópontot alakítanak ki (Öskü, Hajmáskér), valamint külön szintűvé építik át a veszprémi körgyűrű almádi és füredi csomópontját is. A jelenlegi ütemezés szerint  2012 végén, 2013 elején kezdődhet a munka.
Szerencsére a litéri csomópontban viszont már elkészült a felüljáró, az autósok szeptemberben birtokba vették. Ez nagyban hozzájárul a bal-esetmentes közlekedéshez.

A megyeszékhelytől Márkóig ugyancsak 2x2 sávon autózhatunk, a Herendig tartó szakasz építési engedélyezési eljárása folyamatban van, várhatóan 2011 II. negyedévében kiadják az engedélyt. A Veszprém-Körmend szakaszra ugyancsak egységes környezetvédelmi engedély megszerzése szükséges, ami időigényes. A meglévő feladatokat figyelembe véve 2012 végén várható az építés megkezdése.  

A Herend-Körmend szakaszon jóváhagyott nyomvonal még nincs, az ehhez szükséges megvalósíthatósági tanulmány közbeszerzési eljárása folyamatban van.


Szerintem

Véleményem szerint, ami a 8-as főút fejlesztésével kapcsolatban az elmúlt húsz-harminc évben történt, az mindennek mondható, csak koncepciónak nem. Érthetetlen, hogy a fejlesztés nem egy irányból, a végpontból, hanem összevissza történt. Először Veszprém-Várpalota között, majd Várpalota-Székesfehérvár között épült ki a 2x2 sáv, úgy, hogy közben Várpalotát kifelejtették... Évekkel ezelőtt kijelölték az M8M4 tengelyt, amelynek félútján a dunaújvárosi híd fekszik. Mint tudjuk, az új Duna-híd már elkészült, de vélhető, a 8-as főút húsz év múltán sem ér el odáig, vagyis a műtárgy addig lóg a levegőben. Logikus, nem?!

Tremmer Tamás
[email protected]

Ezt még meg kell oldani:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!