Krimi

2024.01.22. 19:00

Ne dőljön be! Újabb pofátlan csalás terjed az interneten

Íme a legújabb módszer, amivel próbálkoznak.

MW

Illusztráció: Shutterstock

Az utóbbi időben döbbenetes mértékeket öltött az internetes átverések száma. A csalók egyszerű, de nehezen kivédhető módszerekkel szedik rá a technikailag nem túl képzett áldozataikat arra, hogy a személyes banki adataikat kiadva önként adják át a vagyonukat is. 

Jól felkészült csalók

A rendőrségnek tudomása van olyan több száz fős, csalásra specializálódott, call centerként (telefonközpont) működő csaló szervezetekről, akik szisztematikusan és szervezetten működve tömegesen követik el az ilyen csalásokat és csalási kísérleteket. A csalók olyan részletes felkészítésben, kommunikációs tréningben részesülnek, melynek segítségével el tudják altatni az áldozatok gyanúját.

A rendőrségi statisztikák szerint 2023. harmadik negyedévében 5667 esetben tudtak internetes csalók a károsultak számláiról többfajta módszerrel pénzt jogtalanul leemelni. A csalások összege 2023. második negyedévében 6 milliárd forintot tett ki, ami a harmadik negyedévben több mint 50%-kal 9,15 milliárd forintra növekedett - írja a D.A.S. jogvédelmi biztosító a rendőrség közétett adatai alapján. Az ilyen, úgy nevezett "számlacsupaszítással" a csalók átlagosan naponta 100 millió forinttal is gazdagodhatnak - derül ki a Ripost cikkéből. 

Új módszer

A csalók egy átlagos magyar telefonszámról hívják fel az áldozatot, és ha felveszi, angol nyelven szól egy "ügyintéző" a telefonba. 

Ekkor a csaló angol nyelven mutatkozik be, majd már magyarul tájékoztatja az áldozatot, hogy Angliából, a Microsoft multinacionális vállalat központjából telefonál, mivel az áldozat számítógépe hibát jelez feléjük. A csaló ezután végigvezeti az illetőt azokon a lépéseken, amelyek segítségével "újra biztonságossá tehető a számítógépe", azaz el tudják lopni az adatait, pénzét. 

A kérdésre, hogy miért magyar telefonszámról telefonálnak, azt mondják: mivel magyar számot hívtak, ezért a cég magyar száma csörög ki.

A pénzünkre pályáznak
Forrás: Illusztráció / Shutterstock

Mi tehetünk?

A legfontosabb a megelőzés és a kételkedés. Ha felhív valaki telefonon, és banki alkalmazottként mutatkozik be, kényes adatokat szeretne, szakítsuk meg a hívást, és hívjuk fel a bank központi weboldalán elhelyezett telefonszámot.

Íme, néhány trükk, ami segíthet elkerülni az áldozattá válást:

Soha ne a hívó számot hívjuk vissza, és ne fogadjuk el, ha át akarnak kapcsolni minket.

Fontos:  ahhoz, hogy pénzt kapjunk, nem szükséges belépni a saját netbankunkba.

A bankok soha nem hívnak fel és kérik el a legtitkosabb kódjainkat telefonon.

A SMS-ben kapott biztonsági megerősítő kódokat soha, senkinek nem szabad kiadni.

Miért nem fizeti vissza a bank, amit elloptak tőlünk?

Egyrészt azért, mert a csalók nem a banki rendszerek technikai hiányosságait használják ki a legtöbb esetben, hanem az emberek hiszékenységét: az áldozatok tulajdonképpen önként adják oda a pénzüket a csalóknak. Akit online meglopnak, csak egy dolgot tehet: feljelentést tesz, és bízik a nyomozóhatóság eredményes munkájában.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!