A Bakonyból a Börzsönyig

2019.10.31. 16:00

Hegyen, völgyön át jártak a Bakancsos Természetjárók

A Jókai Mór Művelődési és Szabadidő Központ Bakancsos Természetjáró Köre mozgalmas nyári és őszi túranapokat hagyott maga mögött.

Laskovics Márió

A Bakancsos Természetjárók Köre a Legény-barlangban

A bakancsos túrázók nem tartanak működésükben nyári szünetet, hiszen ilyenkor még hosszabban lehet időzni a gyönyörű, sok titkot rejtő természetben, és a Bakony ösvényeiről letérve távolabbi vidékeket veszünk célba, hosszabb túrákat teszünk. Kihasználva az önkormányzat pályázati támogatását, lehetőség nyílik álmaink megvalósítására. Így jutottunk el az előző években a Vértes, a Gerecse, a Pilis, a Visegrádi-, a Keszthelyi-hegységbe, a Balaton-felvidékre, de jártunk a Soproni- és a Kőszegi-hegységben is – idézi fel lapunknak a nyári szezontól való búcsúzás jegyében Terebesi Józsefné, a JMSZK Bakancsos Természetjáró Körének vezetője.

A Bakancsos Természetjárók gyalogtúráikat erdei kisvasutazással is színesítették

– A Pilisben járva, a Dobogó-kőről vagy a Vadálló kövekről, a Prédikáló székről körbenézve sokszor megcsodáltuk a Dunakanyar túlsó oldalán teknősbéka alakban elterülő Börzsönyt. Vágytunk oda és idén e vágyunk végre valóra vált. Két alkalommal jártuk be a meredek lejtőkkel és emelkedőkkel átszőtt hegyet. Gyalogtúráinkat erdei kisvasutazással is színesítettük – mondta el.

A Bakancsos Természetjárók Köre a Legény-barlangban

– Harmincéves tevékenységünk alatt a csoport régebben csatlakozott tagjai olyan korba értek, hogy az egész napos, nagy szintkülönbségekkel tűzdelt túrát nem bírják, de a lehetőséget meghagyjuk, hogy részt vegyenek. Júniusban közös vonatozással kezdtük a túrát, Nagybörzsönyből Kis- és Nagyirtás-pusztán át Márianosztrára. A kegytemplom megtekintése után a fiatalabbak gyalogtúrát tettek Zebegény, Remete-barlang, Juliánus kilátó, Zebegény útvonalon. A szépkorúak továbbmentek a kisvasúttal Szobig, majd sétáltak a Duna partján.

– Szeptemberben ismét a Börzsönyben jártunk, hiszen nagy a terület és sok a látnivaló. Ezúttal megtekintettük a vízimalmot és az Árpád-kori templomot. A Kemencei Erdei Múzeumvasúttól a fiatalabbak gyalogtúrára indultak Drégelypalánk, Drégely vára, Kámor-nyereg, Diósjenő útvonalon, az idősebbek Drégely várát tekintették meg.

Csoportkép a Bakancsos Természetjárók Köréről

– Októberben a megunhatatlan Pilist vettük célba. A Kétbükkfa-nyeregtől indulva a Pilis-nyereg, a Klastrom-szirtek, a Legény- és Leány-barlang megtekintése után Pilisszentkereszten találkoztunk csoportunk másik felével.

A Bakancsos Természetjárók Köre idén kétszer is járt a Börzsönyben
Fotó: Bakancsos Természetjáró Kör

– A nyarat forró napsütésben a Balaton körül kezdtük a Tátika-vár és a bazalt utca romantikus ösvényén, ősszel visszatérünk ide. A már ezer színben pompázó erdőben ismét a Balaton-felvidék lesz a célunk, Gyulakeszi, Papsapka-kövek, Sáska, Szent Jakab-kolostor útvonalon. Idén még ellátogatunk a Cuha völgyébe Vinye, Hódoséri-árok, Pápalátó-kő, Fenyőfői ősfenyves útvonalon. Jövő évünk következő fejezet lesz a természetjárók életében új művelődésszervezővel, Haraszti Gáborral. Németh Máténak ezúton is köszönjük, hogy több éven át munkájával támogatta tevékenységünket – zárta az idei túrákat felelevenítő beszámolóját Terebesi Józsefné.