2020.07.18. 07:00
Visszakaphatjuk a telefonhívás árát – Csaló hívásoktól véd a törvény
Ha emelt díjas telefonhívások fogadásakor az előfizetőt kár éri, ezentúl visszaigényelheti pénzét szolgáltatójától. Ez is annak köszönhető, hogy a napokban elfogadta a parlament az elektronikus hírközlési törvény módosításait.
Gyakori, hogy amikor valaki furcsa számokról hívást kap – és fel is veszi ilyenkor telefonját –, a telefonszámlája az egekbe szökik. Alapvetően óvatosnak kell lenni. Ne fogadjunk olyan hívásokat, amelyek egzotikus országok hívószámáról érkeznek! Mostantól azonban törvény is véd bennünket. Az ilyen csaló hívások számlái ugyanis a jövőben a szolgáltatót terhelik – hívja fel a figyelmet a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda és Bocsák Attila ügyvéd.
Július 3-án fogadta el a parlament az elektronikus hírközlési törvény módosításait, amelyek az európai elektronikus hírközlési kódexszel való jogharmonizációt szolgálják. A kódex a 2009-es hírközlési keretszabályozást igazítja a gyorsan változó hírközlési piac igényeihez. Bár a felhasználói jogok nem bővülnek jelentősen, a szakértők szerint van egy fontos újítás, amely figyelmet érdemel, mert az emelt díjas szolgáltatások nem szándékolt igénybevételével történő visszaélések visszaszorítását célozza. Előfordul, hogy gyanútlan felhasználók felvesznek vagy visszahívnak olyan telefonszámokat, amelyeknél a hívó fél száma valamilyen távoli és jellemzően nem fejlett országba mutat. Az ilyen hívások mögött általában irreális mértékű emelt díjas szolgáltatás áll, így a hónap végén a gyanútlan ügyfél hatalmas összegű számlát kap a szolgáltatójától. Mostantól az ilyen, csaláson alapuló hívások esetén a hatóság elrendelheti a szolgáltatónak fizetett díjak visszatérítését, még akkor is, ha a tényleges elkövető nem az előfizetővel közvetlen kapcsolatban álló hírközlési szolgáltató volt, hanem egy harmadik személy.
A szabályváltozások meggyorsítják a magyarországi 5G hálózatok fejlesztését és elterjedését is, ami versenyelőnyt jelenthet a magyar gazdaságnak. A módosítás ösztönzi a nagy kapacitású hálózatok kiépítését. Emellett az olyan széles körben használt kommunikációs szolgáltatások is a szabályozás hatálya alá kerülnek, mint például a Skype, a WhatsApp és a Viber.
Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket szolgáltatásokkal kapcsolatosan is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.