Igencsak harapós paripa

2021.01.10. 07:00

Ritka Mustang, sokak számára meglepő fogyasztással és karbantartási költségekkel

Zvada Tamásnak gyermekkorában volt három autóálma: két Citroen és egy Ford. Ezek felnőttként teljesültek is, így tehát egy Citroen 2CV és egy Citroen DS után egy csodálatos Mustang boldog tulajdonosa lett.

Juhász-Léhi István

Zvada Tamás 2009-es, limitált szériában gyártott Ford Mustangja kívül-belül eredeti, kifogástalan állapotban van

Fotó: Balogh Ákos/Napló

– Engem mindig a repülőgépek érdekeltek. Előbb vezettem repülőt, mint hogy megszereztem volna a jogosítványt autóra. 1993-ban speciális alumíniumcsöveket vettem, melyekből megépítettem motoros sárkányrepülőgépem trike-ját, ezzel repültem 2002-ig. Akkor megszülettek az ikergyermekeim, és abbahagytam a repülést. Ezután megvettem életem első autóját, egy 1982-es Citroen 2CV-t, azaz a Kacsát. A kis francia legendát gyári állapotára restauráltam, majd 2007-ben eladtam – nyilatkozta lapunknak Zvada Tamás.

Fotó: Balogh Ákos/Napló

Mint mondta, meglátott az interneten egy eladó, de lerobbant Citroen DS-t, ennek aztán 12 éven keresztül volt a tulajdonosa. – Egyik autóm sem arról szólt és szól, hogy mutogassam, hanem számomra mindhárom gyerekkori álom volt. A DS-t 2019-ben adtam el, fájó szívvel. Azzal, aki megvásárolta, szoros a kapcsolatom, és amikor ellátogat a Balaton-felvidékre, akkor láthatom a szeretett Citroent, sőt, vezethetem is, így könnyebb volt elengedni – jegyezte meg Tamás.

A 214 lóerős, V6-os Ford Mustangra rátérve kiemelte: ezt a modellt Európában nem árulták. 2015-től forgalmazza a Ford az új Mustangokat, az ő autója 2009-ben készült, 2014-ig volt forgalomban az USA-ban, ekkor hozták át Németországba.

– Magyar tulajdonosa volt, de csak három napig, utána lecsaptam rá. Előtte sosem ültem Mustangban, csak azt tudtam róla, hogy egyedi stílusa van. Budapesten néztem ki a járgányt egy cégnél. Két autót néztem meg: az egyik metálzöldben pompázott. Gyönyörű volt! Viszont a hátulja komoly javításokról árulkodott. Ezeknek az kocsiknak a nagy részét úgy hozzák be Európába, hogy előtte összetörték őket, de ki lettek javítva. A másik kiszemelt egy metálbordó színű volt Líbiából. A kipufogórendszerét láthatóan nem szakszerűen javították meg, ezt mondta a helyszínen a velem lévő szakember is. Ezután benyúltunk a karosszéria két oldalába és könyékig vízben volt a kezünk… Aztán megláttam ezt, a később megvásárolt példányt, de kiderült, hogy nemrég hozták Magyarországra, és nem eladó. Kértük, hogy legalább hadd próbáljuk ki. A belseje döbbenetesen szép volt. Miközben kipróbáltam az autót, annyit mondtam a tulajdonosnak mosolyogva, hogy nem ilyen Mustangot szeretnék, hanem pontosan ezt. Nevetett rajta, nem akarta eladni, de végül csak sikerült megegyeznünk. Azért választottam ezt a kocsit, mert a Ford ennél tért vissza az 1964-es formához – hangsúlyozta Tamás.

Fotó: Balogh Ákos/Napló

Hozzátette, ennél a Mustangnál az első kerék mögött nagy krómembléma található, amely a típus 45. évfordulója előtt tiszteleg. Limitált szériában gyártották ezzel a festéssel és belsővel.

– Arra nagyon ügyelek, hogy eredeti, gyári állapotában őrizzem meg, semmi változtatást nem végzek rajta, a tuning szóba sem jöhet. Ez az úgynevezett colorado red szín az autón, és ezeknél a modelleknél már bele van hímezve a Mustang felirat az ülésbe. 4000 köbcentis V6-os motor hajtja a járgányt. A hiedelmekkel ellentétben nem brutálisan magas a fogyasztása, írásos és fényképes bizonyítékom is van rá, hogy 9,5 liter benzinnel el lehet járni vele száz kilométeren. Nemrég 330 kilométert mentem az autóval és 28,6 litert tankoltam. Persze meg lehet vele itatni 10-11 litert. Az emberek többsége azért gondol nagy fogyasztásra a Mustanggal kapcsolatban, mert meghallják a hangját, meg azt, hogy hathengeres, és azonnal egy óriási benzinfaló jut az eszükbe. Óránkénti 140 kilométeres sebességnél egy átlagos európai autó körülbelül 3500-as fordulaton pörög, ez 2100-on. Alapvetően én lassan közlekedek, 100 kilométeres sebességnél nagyjából 1500-1800-as fordulaton megy a motor – mutatott rá a tulajdonos. Tamás Mustangja automata váltós, és hatalmas a csomagtere.

Zvada Tamás 2009-es, limitált szériában gyártott Ford Mustangja kívül-belül eredeti, kifogástalan állapotban van Fotó: Balogh Ákos/Napló

– Leegyszerűsítve: ugyanaz a technika van benne, mint a Zsiguliban: merev tengelyes, kanyarban nagyon kell vigyázni, mert könnyen el lehet dobni. A vezetése az anyagok és az oldalsó kiképzés miatt olyan, mintha egy fürdőkádban ülnék, és a motorháztető lenne a hasam. Kabriót nem akartam a ponyvatető miatt, a Citroennel is voltak belőle gondok.

Ami az alkatrészellátást illeti, amikor a féknyereghez karmantyúkat kerestem, kiderült számomra: ha Magyarországon a saroknál

tovább kell menni érte, akkor már háromszor annyiba kerül, mintha postaköltséggel együtt megrendelném Amerikából. Gyertyákat, szűrőket, kopóanyagokat rendeltem onnan az itthoni árak töredékéért, és ami még ennél is fontosabb, így minden alkatrész eredeti maradt – fűzte hozzá Zvada Tamás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában