2024.01.06. 15:00
Bye-bye, Ikarusok! - Vannak, lesznek új magyar buszok
Folyamatosan végezte és ez évben is folytatja jármű-fiatalítási programját a Volánbusz, mely négyszázötven új kocsi beszerzését célozta meg 2024-ben. Emiatt a hazai legenda, a számos országban kiválóan teljesítő, még idehaza forgalomban lévő Ikarus példányai kiszorulnak a forgalomból.

280-as Ikarus
Fotó: Benkő Péter
Ahogy az országban, vármegyénkben is egyre ritkábban látjuk a magyar autóbuszgyártás megmaradt darabjait. Viszont míg a hagyományos Ikarusok, illetve a környékünkön nem közlekedő Rábák eltűnnek, az elektromos meghajtású kocsik beszerzésekor találkozhatunk majd új Ikarusokkal. Ugyancsak magyar gyártmányok a Credo típusai, melyek elsősorban helyközi vonalakon teljesítenek szolgálatot, ezekből folyamatos az új beszerzés. Mi és hol jár még ma az igazi nagy legenda, az Ikarus típusaiból?

Fotó: Benkő Péter
Az egykor hatalmas példányszámban készült 260-as (szóló) és 280-as (csuklós) típus évtizedekig szolgálta az utasokat, Veszprémből a helyi járati szolgáltatóváltás után a korábbi „Volán-Ikarusokból” hat darabot Győrbe vittek, ahol ezek már nem, de a helyközi fordulókon az utolsó szériában gyártott 260-as kocsik még közlekednek. Ugyancsak két darab 263-as (hosszított) kivitelű busz járta sokáig Veszprém utcáit, melyek orosz exportból visszamaradt buszok voltak. Érdekességként elmondjuk, ma is közlekedik még kilenc darab az országban, de nálunk nincsenek. A 280-as, csuklós Ikarus viszont még tartja magát Várpalotán, ahol három ilyen kocsi jár helyi járatokon, ezeket 2001-2002-ben gyártották, de mivel húsz év feletti az életkoruk, nem valószínű, hogy sokáig futnak.

Fotó: Benkő Péter
A balatonfüredi üzemegység számos Ikarus EAG E95 Scania típusú kocsit közlekedtetett egykor, és itt járt a magyar csoda, az EAG E98-as típus, igaz, egyetlen példányban, többnyire Győrbe, ez nincs már meg Füreden, ahogy az E95-ösök is eltűntek. Várpalotán is létezett E98-as, jellemzően a fővárosba vitte az utasokat.
Viszont futnak még a vármegyében új homlokfalas Ikarus EAG E95-ös kocsik, ezek akár néhány évig még üzemben lesznek, többnyire forgalmi tartalékként. Pápáról viszont eltűntek az Ikarusok.

Fotó: Benkő Péter
Alacsony padlós fronton a 415-ös típust kell megemlíteni, az egykori tizennégy helyközi kocsiból egy sem közlekedik már a veszprémi üzemegységnél, ahogy a két E94-es, helyközi autóbusz sem.