Helyi életstílus

2024.01.03. 08:00

Újévköszöntő túrát tartottak Ajkán

Január elsején „bejgliégető” túrával kezdtük az évet az Ajka Bánki Donát Természetbarát Egyesület 15 fős csapatával.

Veol.hu

Forrás: egyesület/Káldi Géza

A városközpontból, a bányász szobortól indultunk, már a reggeli esőt magunk mögött hagyva, egy kis toroköblítés után. Csikólegelőnek vettük az irányt. A dombtetőről mindig gyönyörű a kilátás a városra és a Somló-hegyre. A Somló teteje most felhő mögé bújt, de a távolabbi Ság-hegy jól látszott. Következő állomás a dombon túl, Csingervölgy. Kicsit sáros út és Csinger-patakon történt átkelés után már a régi bányászházak, a volt vájáriskola és a szénbányai épületek maradéka között sétáltunk le a Kriptongyárhoz. Ez a világ első ilyen jellegű gáztermelő üzeme volt. Bródy Imre fizikus munkásságának az épület falán levő tábla állít emléket. Bennem is szép emlékeket ébresztett ez az út. Anyósomék itt Börköskúton laktak. Mi friss házasként az egyik ház padlásszobájában kezdtük a közös életünket. Ide vittük haza a kislányunkat a születése után. Boldog idők voltak!

Ma már Árminbányát csak egy kapu és a Bányamentő állomás épülete, a szénosztályzó feladótornya jelzi. Pedig abban az időben rengeteg embernek adott munkát. Elballagtunk a Bányász kultúrház épülete mellett, ahol az Omega-koncerten csápolt anno az ajkai ifjúság. Ma mosoda és vasipari üzem működik benne.

A kis kápolna a következő érdekes hely, amit Tomor Sanyi bácsinak, a bányatelep, Bódé és Tósokberénd néhai plébánosának köszönhet a lakosság. Lassan ráfér majd a renoválás, mert néhol bizony hiányzik a fazsindely. A kápolnát a Bercsényi Szakmunkásképző Iskola tanulói, oktatóik irányításával, építették. Itt a pici erdő övezte Alsócsingeri temetőben nyugszik Molnár Gábor ajkai kötődésű író, aki egy dél-amerikai erdőirtás közben, a kezében felrobbant gyutacstól vesztette el szeme világát. Regényei többségét már vakon írta.

A Csingervölgy nevű mozdony mellett elhaladva már a bódéi bicikliúton ballagtunk. Szomorúan láttuk, hogy a közelmúltban átadott bicikliút melletti korlátok ugyanúgy rozsdásodni kezdtek, mint ahogy az üveggyári emelkedő mellettiek. Ilyen hanyag munka nem válik dicsőségére a gyártónak, de annak sem, aki ezt átvette. Bódét a kenyérgyári körforgalmon áthaladva hagytuk el. Itt elbúcsúztunk egymástól. Én a Gyár utcán, Bányásztelepen keresztül kisétáltam Beréndre az Anyukámhoz. Örömmel látom, hogy a templomunk fel van állványozva, s a pár éve kiégett torony felső ablakai már készen vannak. Reméljük, a harangok is készülnek már, és lassan régi szépségében láthatjuk a falunk templomát. Visszafelé a városközpont felé vettem az irányt, majd a Csikólegelőről visszanéztem a Somlóra és már haza is értem.

A reggeli eső után nagyon szép, napsütéses időben tettük meg az év első túráját. Reméljük, még sok ilyen szép napunk lesz.