Diákokat kérdeztünk a nagy vizsgáról

2018.05.01. 08:00

Érettségi: Az utolsó napokban már nem érdemes tanulni

Az érettségi közeledtével egyre égetőbb a kérdés, hogy vajon elég volt e az idő a felkészülésre?

Horváth Virág

Fotó: Penovác Károly/Napló

Nemrég Horváthné Bikkes Orsolyával beszélgettünk arról, hogy oktató szemszögből milyen buktatói vannak egy érettségi vizsgának. A tanárnő kiemelte, hogy az általános oktatási rendszer nem hagy elég időt a diákoknak a felkészülésre, így felelős fiatal felnőttekként a diákoknak kell figyelniük arra, hogy időben elkezdjék a felkészülést.

Középiskolai tanulókat kérdeztünk arról, mi a véleményük az érettségi előtti hajtásról, elvárásokról. Hogyan készülnek ők a „nagy tesztre”?

Simonyai Lujza a Lovassy László Gimnázium német nyelvi előkészítő osztályába jár.

Az érettségire öntudatlanul is készülünk, a tanáraink az ott felmerülő feladatokhoz hasonlóakat gyakoroltatnak velünk. Nulladikban, a rengeteg nyelvi óra melletti tárgyaknál is így van. A gyakorlati informatika témazáró dolgozataink például kizárólag érettségi feladatok. Sok iskola nyújt lehetőséget az időszakot megelőző hónapokban próbaérettségire. A mi tanáraink igen előretekintőek, év végén vizsgát teszünk az első idegennyelvből, ezáltal készülünk az érettségire, esetleges nyelvvizsgára.

Én nem vagyok izgulós típus (szerencsére). Van néhány idén érettségiző barátom, mindegyik máshogy kezeli a helyzetet. Egyik éjszakákon át tanul, a másik úgy fogja fel, hogy mivel gimnáziumi éveit végig felkészüléssel töltötte, ebben a pár hétben már nem tudja tovább bővíteni tudását. Az időszak igen meghatározó, megértem hogy sokan „túlstresszelik”. Ellenben nem tartom helyesnek, ha valaki emiatt minden iskolán kívüli tevékenységét hanyagolja, szerintem kell a kikapcsolódás, az érettségi okozta rengeteg stressz levezetése. Nem tudhatom, hogy mit hoz a jövő, de egyelőre a második eset álláspontját tartom helyesebbnek, és igyekszem az előkészítő éveimben úgy tanulni, hogy magabiztosan induljak a vizsgára.

Simonyai Lujza

 

A waldorfos rendszerben nagyobb hangsúlyt fektetnek az érettségi-felkészítésre: Harmath Dávid a Fehérlófia Waldorf Iskola végzős tanulója.

Nem nyelvi előkészítő van, hanem érettségi felkészítő a 4 év után, ekkor már csak az érettségi tárgyak vannak, más óra nincs is. Szerintem jobb eredményt lehet így elérni a pontszámokat illetően. Az, hogy ki mennyit tanul, nyilván egyénfüggő.

Sok logika, gondolkodás, szövegértés van az érettségiben, ezt lehet mérni, de legtöbbször a kérdéssorok elvesznek a lexikális tudás részleteiben. Én informatikából fogok emeltszintű vizsgát tenni, de az a tapasztalatom, hogy az érettségi nem tart lépést az informatika fejlődésével. A gyakorlati feladat teljesen életszerűtlen, a szóbeli pedig tömve van évszámokkal, bemagolandó fölösleges használhatatlan anyaggal. Ezek megtalálhatóak az interneten, szerintem inkább az információk keresését, szűrését kellene jobban megtanulni.

Van tétel, amire nem nagyon kell tanulnom, mert ezeket nap mint nap használom, látom, de ez a kevesebb.

Harmath Dávid

A tanáraink nem csak a felkészülésben, de lelkileg is segítenek bennünket az érettségihez vezető úton. A napokban nyelvvizsgáztam, és utána fel is hívott az angol tanárom, érdeklődött, hogy sikerült. Nagyon segítőkészek, külön külön is figyelnek ránk, és segítenek, ha kell.

Az érettségire való felkészítés nem az utolsó hetekben történik

– Hogy arról tudjunk beszélni, a szülő, illetve egy pedagógus részéről mi a helyes hozzáállás, és ez milyen hatással tud lenni a gyerekre, ahhoz onnan kell kiindulnunk, hogy belássuk: az érettségire való felkészítés nem most, az utolsó hetekben történik, hanem már a középiskola elején, sőt, néha már az előtt elindul – véli Prevics Erzsébet klinikus pszichológus, gyermekpszichológus, pszichoterapeuta. Olvassa tovább cikkünket a témában >>

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában