2019.05.16. 07:00
Sűrített levegővel hajtott járművek versenyeztek – A középmezőnyben zárt a Pannon Racing csapata
Már 12. alkalommal csaptak össze a hétvégén Egerben a sűrített levegővel hajtott járművek, amelyeket mérnök hallgatók építettek.
Fotó: Nemes Róbert/heol.hu
Az idei versenyen végül hét ország 38 csapata állt rajthoz. Magyarországról tíz műszaki egyetem, köztük a Pannon Egyetem is képviseltette magát négytagú csapatával. A Holló Dávid, Gerőcs Bálint, Krausz Bálint és Perényi Gellért összetételű, Pannon Racing elnevezésű csapat sikeresen túljutott a gépátvételen, persze nagyon sok munka vezetett el odáig. Három hónapig tartó tervezés után, januártól áprilisig építették és tesztelték a pneumobilt.
A tesztek során óránként 28 kilométeres maximális sebességet mértek a hallgatók, és egy tízliteres palackkal háromezer méterre volt képes eljutni a járművük. Az egri Érsekkertben mindezt élesben is kipróbálhatták, hiszen mindhárom versenyszámban rajthoz álltak. A hosszú távú futamot az a jármű nyerte, amelyik a legnagyobb távolságot tette meg a kijelölt pályán, a kötelező, minimális, óránkénti 15 kilométeres átlagsebesség mellett. Az előírt egypalacknyi sűrített levegővel a veszprémi fiatalok közel háromezer métert teljesítve a középmezőnyben végeztek.
Feltétel volt ebben a számban, hogy háromszor pilótát is kellett cserélniük a csapatoknak. Az ügyességi futamon a versenyzők egy szlalompályán mutathatták meg pneumobiljuk irányíthatóságát. Sajnos a Pannon Racing ebből a futamból műszaki hiba miatt kiesett. A csapat szabványos kerékpárláncot használt, de mint kiderült, az ipari pneumatika túl erős volt láncnak, amely elszakadt.
A harmadik versenyszámra, a gyorsulási futamra viszont sikerült ismét versenyképessé tenni a gépet, és itt is a mezőny közepén végztek, de a kezdő csapatok közül majdnem mindenkit megelőztek – mesélte Holló Dávid, a Pannon Racing rangidőse, aki úgy értékelt, hogy az elvárt szintet sikerült teljesítenie a csapatnak. A tagok már azon gondolkodnak, hogyan lehetne továbbfejleszteni a járművet a jövő évi versenyre. Mivel a versenykiírás nagyban nem változik majd, ezért bőven lesz idő a tervezésre és a tesztelésre is, amelyben Dávid már nem vehet részt, mert időközben befejezte az egyetemet. A másik három csapattag számára viszont adott a lehetőség.
A hétvégi verseny távolsági futamában a Riga Technical University Riga Fresh csapata diadalmaskodott. Az ügyességi számot a BME Műszakik AiR-115 Team nyerte meg, akik a gyorsulási versenyen is az élen végeztek, így ez a gárda hódította el a legrangosabb elismerésnek számító Aventics Legjobb Pneumobilja díjat is.
Az egri versennyel kapcsolatban az MTI arról is tudósított, hogy jövőre az Innovációs és Technológiai Minisztérium is beszáll a Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny finanszírozásába, mivel szeretnék világméretűvé bővíteni a rendezvényt.