Készítsen fényképeket csomagbontáskor!

2020.12.09. 16:00

Nem kötelező megőrizni a megrendelt termékek eredeti dobozát

Érdekli olvasóinkat a csomagkiszállítás, mert idén sokan rendelnek karácsony előtt a neten termékeket, ajándékokat. Arról kértek tájékoztatást, mire figyeljenek a küldemény átvételekor, milyen szabályok vonatkoznak erre a helyzetre.

Rimányi Zita

Forrás: pixabay

„Kibonthatom átvétel, fizetés előtt a csomagot? Megnézhetem, az van-e benne, amit rendeltem és épségben van-e? Ha már kifizettem, akkor is meg kell várnia a futárnak, a postásnak, hogy kibontom? Ha törött például a tévémonitor, rögtön visszaküldhetem? Ki miért felel? Kivel kell intézni a sérülést és kivel a nem megfelelő rendelés-teljesítést? Érdemes készpénzben fizetni átvételkor vagy előre elutalni a pénzt? A koronavírus miatt utóbbi a biztonságosabb. Vannak, akik szerint a helyszíni fizetés nehézkesebb, ha a kiszállítónál nincs kártyát elfogadó terminál vagy nem tud visszaadni, vagy több százezres termékről van szó. Meg kell őrizni a dobozt, amiben jött az áru?” – sorolta kérdéseit olvasónk.

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértői szerint érdemes még rendelés előtt elolvasni a szolgáltató, a kereskedő általános szerződési feltételeit, főleg a szállítás módjára, az átvétel szabályaira vonatkozó részeket. Amikor megérkezik a csomag, beszéljük meg a futárral, hogy az átvételi elismervény aláírása előtt szeretnénk a tartalmát ellenőrizni! Külön jogszabály nem kötelezi a kiszállítót arra, hogy megvárja, amíg a kapott dobozt kibontjuk. Az, hogy ezt megteszi-e, nagyban függ attól, milyen jogviszonyban áll a megrendelést teljesítő vállalkozással. Egyre több olyan webshop van, amely úgy szerződik a futárcéggel, hogy a fogyasztó kérésére a kibontást is megvárják. Ez jó megoldás, hiszen ha gond van a termékkel, egyből lehet jegyzőkönyvezni, vagy akár azonnal vissza is küldhetjük az árut. Célszerű már a rendelésnél utána olvasni, hogy a kiszállítás ebben a formában történik-e. Ha van ilyen kikötés, akkor hiába rohanna el a kézbesítő az átadás után, kérésre meg kell várnia, amíg ellenőrizzük a csomagot.

Ha átvétel előtt kibontjuk a csomagot – miután meggyőződtünk róla, hogy nincs vágás, ütésnyom a csomagoláson -, nézzük meg, tényleg a megrendelt termék található-e dobozban és hibátlan-e a külleme! Ha mindent rendben találunk, jöhet az aláírás, és boldog tulajdonosként útjára engedhetjük a futárt. Ha valamilyen hibát észlelünk, akár a csomagoláson, akár a terméken, azt mindenképpen kérjük írásban rögzíteni, és ekkor akár még a csomag átvételét is megtagadhatjuk.

Ha a futár nem hajlandó átadni a terméket addig, amíg az átvételi elismervényt alá nem írjuk, legalább a csomag külső borítását ellenőrizzük, és kérjük rögzíteni, hogy a csomagolást rendben találtuk, de a belső tartalmat nem állt módunkban ellenőrizni. Majd amikor egyedül maradtunk, nyomban lássunk neki a kibontásnak, így ha hibát észlelünk, könnyebben tudjuk majd az igényünket érvényesíteni, mintha már hetek teltek volna el a megérkezés óta. A kicsomagolás folyamatát lehetőleg fénykép- vagy videó felvétellel dokumentáljuk, ez a későbbi bizonyítást nagyban megkönnyíti!

Amikor kellékszavatossági vagy jótállási igényt szeretnénk érvényesíteni az eladó vállalkozással szemben, nem kötheti ki feltételként az eredeti csomagolás, doboz meglétét, hiszen a fogyasztóvédelmi rendelkezések sem írnak elő ilyen kötelezettséget a fogyasztók számára. Csomagpontok, áruházak melletti postafiók szerű szekrények esetében is az a lényeges, hogy nézzük meg, mit írunk alá és az átvételt, a kicsomagolást fotókkal, videófelvételen rögzítsük.

A vételár előzetes kifizetése mindig nagyobb kockázatot rejt magában, hiszen úgy fizettünk a termékért, hogy még nincs a kezünkben. Szakértőink tapasztalataink szerint a fogyasztók feszültebbek is az ilyen jellegű fizetési módnál, akkor is, ha csak pár napot késik a kézbesítés, hiszen a pénz már a vállalkozásnál van.

Jó tudni, hogy ha a termék szállítás során megsérül, az felel, aki a károsodást előidézte. Ha nem állapítható meg, ki okozta a kárt, az eladó felel a termék épségéért. Ha sérülten, hiányosan érkezik meg az áru, akkor haladéktalanul jelezzük írásban az webáruháznak a panaszunkat, hiszen vevőként az eladóval vagyunk szerződéses jogviszonyban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában