A Tánc Fesztiválja

2018.05.31. 11:30

Lábnyomok és gyémántok a Pécsi Balett veszprémi estjén

A Pécsi Balett kétrészes balettestje, a Diamonds keretében a szférán túli szépséggel teli koreográfiák A Tánc Fesztiváljának kedd esti előadásán.

Leitner Vera

Lábnyomok és Gyémántok

Földi Béla Footsteps (Lábnyomok) című rendezését, majd Leo Mujić Diamond (Gyémánt) című koreográfiáját tekinthette meg A Tánc Fesztiválja közönsége kedd este a Veszprémi Petőfi Színházban a Diamonds (Gyémántok) elnevezésű kétrészes balettest során, a Pécsi Balett előadásában. A Diamonds egészen friss produkcióként érkezett a fesztiválra, Pécsen május 10-én mutatták be. A két előadás hangulata érezhetően eltérő, ám finomságát és a kiválóra csiszolt tánctechnikai tudás lehetőségeinek kibontakoztatását tekintve mindkét esetben gyémántszerű keménységről, pontosságról, ragyogásról beszélhetünk.

Az elsőként előadott Footstepsben egyfajta számvető vonulat dominál, és ez az értelmezési lehetőség már a Lábnyomok elnevezésben is benne rejlik, hiszen folyamatosan fennáll a kérdés, vajon az életben hátrahagyott nyomok örökérvényűek lesznek-e. Lábnyomok, utak, spiritualitás, közösségek, ijesztő, jóleső, sőt, olykor egyenesen vágyott vakság, elkeseredettség és végleges magány is megjelenik a színpadon, változatos formációk közvetítése révén. A produkcióban nincs díszlet, a semleges, hétköznapi jelmezek által univerzális jelentésűvé válnak a kiragadott érzelmek, hangulatok, ám nem kapnak konkrétabb jelentést annál, mintsem hogy mindnyájunk életében jelen vannak, avagy idővel megjelennek. Az egészen emberi, sőt, egy-egy elemében talán mindenki számára személyes érzelmi élményeket tolmácsoló koreográfia remekül bánik a fénnyel, erősen épít rá, s ennek a gyakran használt eszköznek a jelenléte csak tovább segíti a befogadót.

Érzelmi dimenzió

Míg a Footsteps rövidebb, melankolikus, önmagukban is értelmezhető és egymással finoman kommunikáló blokkokból simul össze egy egésszé – akárcsak az élet különböző, útkereséssel töltött szakaszai –, addig a Diamond egy minden érzelmi dimenzión lendületesen végigsöprő forgószél. A dinamikus koreográfia itt a női karakter lelkének hullámzásait, élettapasztalatait tükrözi.

Mindenkor idejük van a zsoltároknak – szól a Diamond előtt elhangzó József Attila-vers, a Gyémánt első sora, és valóban: szemünk előtt emelkedik líraivá, zsoltárjellegűvé a tánc, nem élve vissza a szélsőségek kínálta lehetőségekkel. A Diamond jellemző sajátossága az akrobatikusabb mozgásvilág, s míg a Footstepsben inkább mindenki által átélhető sémák, lehetőségek és következmények öltenek emberi alakot, addig a Diamondban már valamivel konkrétabb karakterek jelennek meg. Ha valamiképpen történetbe faragnánk a kőbe vésett cselekménnyel nem bíró előadást, ténylegesen zsoltárhoz hasonlatos formát, avagy még inkább mitikus legendát kellene elképzelnünk műfajául, ahol angyalok, érzelmeikből kivetkőzött emberek, természeti lények próbálgatják erősviszonyaikat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában