Tovább élő alkatrészek

2019.08.26. 11:00

Barabás Márton új esélyt ad a kidobásra ítélt tárgyaknak

Barabás Mártonnak a révfülöpi Rév-Art Galériában nyílt kiállításán egykori zongorák, pianínók gyönyörű alkatrészei élnek tovább.

Tóth B. Zsuzsa

Barabás Márton (balra) új alkotásait állították ki a Rév-Art Galériában Fotó: Tóth B. Zsuzsa

A Munkácsy-díjas festő, szobrász műveiről, a tárlat anyagáról vallott lapunknak.

– Ezek a tárgyak zongorák belső alkatrészeiből készültek, olyan hangszerekből, amelyeket már kidobtak, amelyeknek nincs több esélyük zenei eszközként működni. Én adok nekik egy utolsó esélyt. Sokszor hangszerészek, muzsikusok keresnek meg régi hangszereiket felajánlva. A Vaszary- villában nyílt kiállításomon odajött hozzám egy asszony, hogy felkínálja a pianínóját, amely már nem volt hangolható. Kérte, hogy készítsek abból a kiállításon látottakhoz hasonló műtárgyat – mondta Barabás Márton, aki 1977 óta alkot a zongorával kapcsolatos műveket. Újdonságait mutatja be most a révfülöpi tárlaton.

– A könyvszobraim kottakönyvek töredékei, olyan hiá­nyos kották, amelyek alapján már nem lehet végigjátszani egy zeneművet. Révfülöpi telekszomszédom, Bősze Ádám zenei antikváriustól kapok időről időre ilyen kottafüzeteket. A művészek egy része reflektál a könyvek napjainkban folyamatosan változó helyzetére, én a kottakönyveket zongorabillentyűkkel, egyéb tárgyakkal társítom. Az újrahasznosításnak vannak történelmi előzményei. Gondoljunk csak a velencei Szent Márk-templomra, ott is megtalálhatjuk a bizánci, kopt, egyiptomi oszlopokat. Ma sok szempontból különösen fontos az újrahasznosítás. Én nem PET-palackokból készítek szobrokat, hanem leselejtezett könyvekből, kidobott zongorák belső mechanikájából. A hangszerek egyes alkatrészei eleve szépek, mívesek. Kár lenne, ha mindenestül elpusztulnának. Emiatt is egy­fajta felelősséget jelent az újrahasznosítás, amelyet a kor művésze át kell hogy éljen – magyarázta az alkotó.

Barabás Márton (balra) új alkotásait állították ki a Rév-Art Galériában Fotó: Tóth B. Zsuzsa

Művein gyakoriak a csigavonalak, görbületek, amelyek szerinte lehetőséget adnak arra, hogy az életíveket, az élet egy szakaszát, vagy a kezdetet és a véget is megjelenítsék. Mindazt, ami újra visszatér, de mindig másképpen.

– A kortárs zenében van egy irányzat, a repetitív zene, amelyben rövid dallamszakaszok ismétlődnek egymás után. Ezek a tárgyak ehhez hasonlók. Ha valaki a képeimet az elhangzó zene felől próbálja megközelíteni, ilyen analógiát is találhat – mondta Barabás Márton.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában