Auer Lipót neve Veszprémbe vonzza a művészeket

A legnagyobb világsztárok is elfogadták a felkérést, mondta Kováts Péter Bartók-Pásztory-díjas hegedűművész, az Auer fesztivál művészeti vezetője, akivel a rendezvény mellett az elmúlt időszakról és az Anna-bálról is beszélgettünk.

Balla Emőke

Minden koncertévadot komoly szervezés előz meg, mondta Kováts Péter művészeti vezető

Fotó: Balogh Ákos/Napló

– Hogyan érintette a vírushelyzet a Mendelssohn Kamarazenekart?

– Az előző időszak mindenkinek embert próbáló volt. Egy zenésznek alapvetően szükséges, hogy találkozzon a közönséggel, hiszen neki akarja bemutatni azokat a műveket, amikkel a próbákon dolgozik. Az a célja, hogy aki a koncertre eljön, jól érezze magát és olyan élményben részesüljön, amit nem kap meg otthon, ha a televíziót bekapcsolja. Most viszont mindenki arra kényszerült, hogy úgynevezett „konzerv zenét” hallgasson vagy online közvetítéseket nézzen. Egy élő hangversenynek a hatása egyáltalán nem hasonlítható azzal, amikor valaki a telefonján nézi meg a koncertet.

– A nyitás után az első hangversenyük pünkösdkor volt a tihanyi apátságban.

– Nagy izgalommal vártuk a fellépést, emelkedett hangulatban álltunk a hallgatók elé, akik szintén különleges alkalomnak érezték. Ahogyan elkezdődött a koncert, egyre inkább arra figyeltünk, hogy a műveket minél jobban megszólaltassuk. A koncert végén a kollégákkal együtt olyan érzéssel jöttünk el a templomból, mintha tegnapelőtt és azelőtt is játszottunk volna; pillanatok alatt azt éltük át, mint a rendszeres koncertezés idején.

– A pandémia idején a zenekar adott online közvetítéseket?

– Voltak koncertfilmjeink, de online közvetítést nem készítettünk. A zenekari munkát segítő háttértevékenység folyamatosan zajlott, de próbát nem tartottunk. A zenészek egészségét nem akartuk kockára tenni, fontosabb volt, hogy ha vége a nehéz helyzetnek, egészségesen munkához láthassunk.

– A Mendelssohn Kamarazenekar évek óta résztvevője a balatonfüredi Anna-bálnak.

– Évtizedek óta közreműködünk a bálon, elsősorban a megnyitónál. Az Anna-bál egy nyitótánccal indul, Erkel Palotásával és Huszka Jenő Anna bál keringőjével, csodálatos koreográfiával, a Magyar Állami Operaház Balettkarának előadásában. Pár éve a rendezők elhatározták, hogy a bálon legyen egy operettgála, Káel Csaba rendezésében. Így lesz ez idén is, szombaton.

– A jövő héten immár hetedik alkalommal rendezik meg az Auer fesztivált, a program tavaly sem maradt el.

– Szerencsések voltunk, a pandémia idején is megtarthattuk a fesztivált. Minden koncertévadot komoly szervezés előz meg, a kulisszatitkok – bár izgalmasak, de – nem feltétlenül fontos, hogy a közönség tudomására jussanak.

– Mikor kezdik szervezni a következő év koncertjeit? A fesztivál után vagy már évekkel korábban?

– A fesztivál folyamatos szervezést igényel. Vannak olyan programok, amiket több évvel korábban elő kell készíteni, de vannak olyanok is, amiket rövidebb határidővel is tudunk tervezni. A program összeállításánál az első évtől kezdve érezzük, hogy amint elhangzik Auer Lipót neve, a művészek érdeklődnek és szívesen jönnek abba a városba, ahonnan Auer Lipót származik, annak ellenére, hogy a fesztivál indításakor még senki nem hallott róla. Auer Lipót neve miatta legnagyobb világsztárok is igent mondtak a felkérésre, fel sem merült, hogy azt elutasítsák.

Minden koncertévadot komoly szervezés előz meg, mondta Kováts Péter művészeti vezető
Fotó: Balogh Ákos/Napló

– Milyen koncertek lesznek idén?

– A fesztivál nyitónapján – a 140 évvel ezelőtt született Bartók Bélára emlékezve – két Bartók tematikájú hangverseny is lesz. Délután a veszprémi székhelyű, többszörös versenygyőztes Gárdonyi Zoltán Ifjúsági Kamarazenekar előadásában Bartók gyermekek számára komponált darabjai szólalnak meg. Este Bartók Béla és Ady Endre műveinek hatására született táncelőadást láthat a közönség a Forte Társulat tolmácsolásában, a Mendelssohn Kamarazenekar és a Lukács Miklós Cimbiózis Trió közreműködésével. A kamarazene műfajában lép színpadra a Fülei Balázs, Kováts Péter és Varga István alkotta Auer Trió, valamint a fiatal zeneakadémistákból alakult Korossy Kvartett. A Modern reneszánsz címet viselő, Oláh Kálmán saját műveit bemutató koncerten az Oláh Kálmán Kvartett ad hangversenyt.

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész és kamarapartnere, Würtz Klára játékát is élvezhetik az érdeklődők. A fesztivál záró koncertjén az improvizációival fűszerezett, különleges összeállítású koncertjeiről ismert Gilles Apap áll színpadra. Külön kiemelném a Barokksolistene fellépését. A hallgatók választ kaphatnak azokra a kérdésekre, hogy milyen zene szólt a barokk kor sörözőiben, milyen zenékre mulattak, táncoltak, hogyan játszhatták ezeket a zenéket, hogyan hangzott az általunk már csak kottapapírról megismerhető zenei anyag. Az együttes „Zenék a sörözőből” című műsora a 17. századi angol kocsmák életébe, zenei világába nyújt betekintést. A Barokksolistene Purcell nyitányaitól kezdve angol tengerészdalokon át a skandináv népdalokig kalauzol minket. A zenekarnak norvég vezetője van, a nyolc zenész hat országból jön. Nem kis munka megszervezni, ki, mikor, milyen repülőgéppel érkezik, milyen beutazási szabályok vonatkoznak rá. Két hete több ember dolgozik ezen.

– A Mendelssohn Kamarazenekar házigazdaként több koncerten is fellép.

– Az első este, a Forte Társulattal és a Lukács Miklós Cimbiózis Trióval, majd az Oláh Kálmán Quartettel, a záró estén pedig Gilles Apap koncertjén muzsikálunk.

– Kell-e védettségi igazolvány a fesztiválon?

– Nincs biztonsági előírás, védettségi igazolvány nem kell, aki szeretne maszkot viselni, természetesen nyugodtan megteheti.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában