2021.10.30. 10:00
Az esetlegesség rétegei
A kis októberi forradalomról, Pilinszky fényképeiről és Chopin szívéről.
Pilinszky János hatvanas években készült fotói a Műcsarnokban ren dezett kamarakiállításon
Fotó: Hegyi Zoltán/Napló
Október 23.
Nekem gyerekkorom óta ünnep. Olyan családban nőttem fel, ahol reggeltől estig recsegett a Szabad Európa. Kamaszkori hősöm Mick Jagger mellett Mansfeld Péter volt, na és persze Wittner Mária. Már a kétezres éveket tapostuk, amikor bemutattak neki. Nem cseréltem volna el a pillanatot Jaggerre sem. Az, hogy az iskolai történelemórákon homlokegyenest mást hallottam a „sajnálatos” októberi eseményekről, nem okozott különösebb törést. Tudtam, hogy a rezsim hazudik és passz. Az már jóval nagyobb galibát okozott a fejemben, hogy a kedves magyar nép egyszer csak visszaválasztotta Horn Gyulát a hatalomba. Meg is fordult a fejemben, hogy ha eddig kalandvágyból itthon maradtam, akkor most (akkor) kellene lelépni.
No de ez itten a haza, a holdfényes májusok, muskátlis ablakok, ott, ahol él anyám, meg ilyenek. Kibekkeltük azt is, meg 2006-ot is. Illetve akkor nem is annyira bekkeltünk, mint inkább tolódtunk – mint a Mezőkövesd védelme – a könnygáz elől. Mert néha könnygázra fakad az ember a Blahán. Ezen a napon, 2021-ben ötvenhatos fotográfiákat nézegetek emlékezés gyanánt. Ismerteket és kevésbé ismerteket. Kiscsajok géppisztollyal. Dióverővel, ahogy a dobtárast „becézték”. Szép, törékeny harcosok. Ha még élnek egyáltalán, ma már dédnagymamák. Az egyik fotón hatalmas tűzfal, fenn a magasban felirat (graffiti, ugye), ruszkik haza. Felismerem a helyszínt, Budapest, Kálvin tér. Jó hosszú nyelű pemzlije lehetett az „elkövetőnek”, azaz a művésznek. A szöveget Kádárék lemeszeltették, aztán Lottó Ottó figurája került a helyére, majd tinédzserkorunk egyik bálványa, Pataki Ági és a Fabulon, a bőre őre. Egy másik ikonikus helyszínre, a Széna térre pedig pláza, mindjárt kettő. Íme az én huszadik századom.
Október 25.
Még fényképek. Ez az év a világ számtalan baja mellett nekem Pilinszkyről szól. Száz éve született. Az Irodalmi Magazin emlékszámában többek között a költő fekete-fehér fényképfelvételei is láthatók, amelyeket 1972-ben készített barátnőjéről, Jutta Scherrerről az óbudai Tábor-hegyen és még a kertről. Spontaneitás és intimitás. Technikailag van itt minden, alul- és túlexponálás, de ez teljesen érdektelen. A képekből árad valami furcsa és megmagyarázhatatlan. Vagy csak belemagyarázom. És teljesen érdektelenek lennének, ha nem tudnánk, ki is a fotós. Ez mocorog bennem akkor is, amikor Budapest felé autózom, hogy megnézzem Az esetlegesség rétegei – Pilinszky János fényképei című kiállítást a Műcsarnokban.
Aztán ez hamar elmúlik. Inkább Tarkovszkij filmjei jutnak eszembe a képekről, ki tudja, miért. A fotók a hatvanas években készültek, Pilinszky utazásai alatt. A költő a Harmadnapon megjelenése után a színház, a zene, a filozófia és a film felé fordul, és fényképezőgépet ragad. Varsó, London, Dalmácia. Újabb kísérletek a világ peremére szorult dolgok és lények beemelésére a világ szívébe. Egy hajóút, alvó emberekkel, apácák, katedrális, Jutta Scherrer, egy sorozat londoni fiatalokról. Utóbbiak mintha Antonioni Nagyításából kerültek volna elő, a színes ruhák szinte átütnek a fekete-fehér képeken, a Beatles Bors őrmestere lemezborítójának hangulatát is felidézve.
Pilinszky remekül látott, jobban, mint egy átlagos turista. És persze nem volt mobiltelefonja. Érzékenysége annál inkább. Fényérzékenysége, árnyékokkal és árnyalatokkal. Az esetlegesség rétegei kamarakiállítás. Jó a címe és jó az egész. Pilinszkyről készült fotók az ablakokon, átsejlik rajtuk a Hősök tere.
Október 27.
Chopint hallgatok. Eszembe jut a szíve. Az egyik első lengyelországi utazásom (egy időben kék útlevél híján szinte hazajártam oda, egy kissé szabadabb levegőt szippantani), Varsó, Szent Kereszt-templom. Ott van az a szív, a tartóoszlopban. Testének többi része pedig Párizsban, a Père-Lachaise temetőben, nem messze Jim Morrisontól, ez is eszembe jutott, ahogy ott üldögéltem, zsebemben a kék útlevéllel. A szívnek aztán kalandos útja volt, az 1944-es varsói felkelés idején például egy SS-tiszthez került, aki a zeneszerző nagy rajongójaként gondosan megőrizte, és a háború végén visszajuttatta a templomnak. Na de erre az egészre azért kerülhetett sor, mert Chopin betegesen rettegett attól, hogy élve temetik el, ezért ragaszkodott ahhoz, hogy halála után felboncolják. Így aztán akaratának megfelelően a szívét eltávolították, és nem máshol helyezték el, mint egy konyakosüvegben.
Egyébként meg etűdöket hallgatok a kertben, mint egy Mihalkov, szám szerint tizenkettőt, valamint négy scherzót, a káprázatos Beatrice Rana előadásában, de erről legközelebb bővebben. Így telik az idő. Az első szótól az utolsó szóig lírai idő – ahogy Pilinszky írja –, akár egy Chopin-szonátáé, tehát nem is létezik.
Friss hírek Veszprém Megyéből
- Augusztusban is jönnek a retró vonatok a Balaton partjára
- Balatonfüreden indult útjára az idei nyár első Kék Karavánja
- Emléktáblát avattak Balatonalmádiban a yacht klub és a földkerülő hajós tiszteletére
- Határvadászokat toboroznak a Művészetek Völgye Fesztiválon
- Improvizáció dallal, verssel, színházzal - Összehozza az embereket a közös játék öröme a Völgyben