Hetvenéves Baranyi Sándor

2023.08.22. 07:00

Ha nem lehet horgászni, álmodozom róla

A napokban ünnepelte 70. születésnapját Baranyi Sándor. Az egykori, az NDK elleni egyszeres magyar válogatott futballista Várpalotáról került a Videotonhoz, ahol nyolc évig viselte a Videoton mezét. Egy ideig csapatkapitányként is.

Donát Tamás

Első veszprémi időszakában Palla Antallal, Lechner Károllyal, Karsai Lászlóval segítette az NB II-be jutni a csapatot. Egy év békéscsabai kitérő után visszatért a királynék városába, ahol elévülhetetlen érdemei voltak abban a sporttörténeti pillanatban, amikor a VSE először játszhatott az NB I-ben. Visszavonulása után Glázer Róbert segítője is volt. Később Balatonfüreden, Tihanyban és Balatonalmádiban is dolgozott edzőként.

- A kerek ünnepi évforduló első kérdése: hogy vagy, “Banya”, a hetedik x-et felváltva?

- A térdeim tropára mentek, mind a kettőt operálni kellene, de már nem vállalom be - válaszolta Baranyi Sándor. - Az idő múlásával természetesen az emlékezet is kopik. Néha elfelejtem azt is, hogy mikor és hogy jöttem el otthonról - mondta nevetve. - A lényeg, hogy amíg horgászni tudok, addig nincs nagy baj. Amikor nem lehet, akkor álmodozom róla, akkora a szerelem a balatoni pecázással az alsóörsi horgásztanyán, ahol az egykori társakkal múlatjuk az időt. Néha megjelenik Glázer Robi unokája is, tanulni a “fogásokat”. Aztán jön érte a nagypapa. A korábbi játékostársamat, horgásztestvéremet,  a “Totyát” (Tóth Gábor) egyébként halfarkasnak hívom. Ezen a néven van a telefonomban is! Mert az isten hala nem elég neki, mindig többet akar, mint amit kifogott. Lassan nem merek már elmenni vele horgászni, mert kiszámíthatatlan, hogy mikor érek haza éjszaka - kacsintott a halfarkas felé Baranyi Sándor.

- Azért futballozzunk egy kicsit a múltban. Te nem csak vagány és kemény voltál, mint az ipari gyémánt, de a véleményedet is mindig a másik szemébe mondtad.

- Igen, ilyen vagyok. Minek alakoskodni? Volt néhány csörte az edzőkkel. Egyszer szegény Mészöly Kálmánnak mondtam a repülőtéren, amikor a csehek elütöttek minket a továbbjutástól, hogy: azt tudod, hogy miattatok nem jutottunk ki az olimpiára, Kálmán, mert olyanokat hívtatok a keretbe, akik nem játszottak soha együtt. Talán ilyenek miatt maradtam csak egyszeres válogatott.

Az egykori belső védő ezek után rövid, de velős véleményt fogalmazott meg az akkori és a jelenlegi magyar futballról. Jellegzetesen Baranyi Sanyi-s stílusban.

- Akkor voltak jó edzők és remek, képzett futballisták. Karsai, Nyilasi, Törőcsik, Détári. Tízezrek jártak meccsekre. Ma milliárdokért sincs megfelelő utánpótlásképzés. Mert nincsenek megfelelően képzett, felkészült edzők. Se lent, se fent. Tessék, mondj egy jó magyar edzőt - mutatott rám váratlanul.

- Talán a Bognár Gyuri - vágtam rá egyből.

- Na igen, mondjuk ő tényleg próbál valamit játszatni a csapataival. A többieknél szinte  semmi elképzelés, taktika. Csak úgy focikáznak. A volt játékos- és állandó horgásztársamat, Tóth Gabit szoktam zrikálni, hogy Veszprémben egy jó utánpótlásképző edző volt, a Rugovics Vendi, őt is elmartátok. Kérdezem is tőle mindig, hol vannak a fiatal játékosok, akikből újra lehetne a városban első osztályú csapat? Pedig pénz most van rá. A Bognár Dödi (Bognár Péter) meg arról akar mindig meggyőzni, hogy az Ibrahimovic jobb játékos Messinél. Erre csak azt szoktam válaszolni, hogy az argentin tud futballozni.

- Visszatérve még az edzőkre, az itt dolgozó külföldiek sem jobbak a magyar szakvezetőknél.

- Nem, persze, hogy nem. Ide hozzák őket jó nagy pénzért, és ahogy hallom, nem mind marad náluk…

- De a magyar válogatott azért eredményes az utóbbi évtizedekhez képest.

- Valóban van fejlődés, mert a legjobbjaink külföldi klubokban pallérozódnak. És Rossi mester is jól alakítja a keretét, az ellenfélre szabott megfelelő taktikát alkalmazva.

Az ünnepelt, aki a 70. születésnapját családi és baráti körben tölti az alsóörsi horgásztanyán, elmondta még, hogy amíg idegileg bírja, nézi a magyar bajnoki meccseket. Aztán hozzátette azt is, hogy már nincsenek olyan igazi barátságok, kötődések. A megváltozott világ érzelmi  kihívásai, hullámzásai megváltoztatták a kapcsolatrendszereket is. Viszont hálás azért, hogy Glázer Róbert, az MLSZ és a megyei igazgatójának, Finta Péternek a hathatós segítségével talán hozzájuthat egy kis nyugdíj-kiegészítéshez a szövetség egyetértésével, támogatásával.

Zárásként érdeklődtem, hogy nyugdíjasként szokott-e délután szundikálni egy keveset. Azt mondta, nem, és futballistaként az edzőtáborokban a játékostársait sem hagyta aludni. Ebből is látszik, hogy a Baranyi Sanyihoz sok türelem kell. Feleségével negyvennyolc éve alkotnak párt. Vali, sok türelmet, szobrot érdemelsz…

Róla mondták

Glázer Róbert edző, korábbi szövetségi kapitány: Több évtizedes az ismeretségünk a Sanyival. Már csak azért is, mert a Rába ETO-Videoton összecsapásokon sokat játszottam ellene. Hihetetlenül kemény játékos volt, néhányszor kaptam tőle rendesen, amit szóvá is tettem az öltözőben, amikor Veszprémbe került. Hihetetlenül becsületes, őszinte ember, aki kitette szívét-lelkét a pályára. Csapatkapitányként rendet tartott a pályán és az öltözőben is. Mindig megalkuvás nélkül küzdött a győzelemért. Szemtől szembe mondta el a véleményét, amiből néha voltak vitáink. Az egyik ilyen az volt, amikor közöltem vele, hogy a védelem tengelyében már a fiatal Bimbó Tamást játszatom helyette. Nem tetszett neki. Akkor javasoltuk Tóth Attila ügyvezetővel, hogy legyen a segítőm edzőként. Először morgott, de aztán elfogadta, és onnantól kezdve kiválóan dolgoztunk tovább együtt. Szükség is volt az ő meghatározó karakterére. Különösen akkor, amikor Mészöly Kálmán szövetségi kapitány segítője lehettem a válogatottnál. Sokszor voltam távol az együttestől, de mindig azt a mentalitású, felkészített csapatot kaptam vissza, amit ott hagytam. Ebben a Baranyi Sanyinak elévülhetetlen érdemei voltak. Majd ha több hozzá hasonló egyéniség játszik Veszprémben, akkor lehet újra NB I-es a csapat. Egyébként azóta is tartjuk a kapcsolatot egymással.

Tóth Gábor, korábbi játékostárs, a VFC USE edzője: Negyven éve érkeztem Veszprémbe, az akkor NB II-be feljutott csapathoz. Négy évtized távlatából is csak azt mondhatom, hogy Baranyi Sanyi volt a legjobb csapatkapitányunk, aki a pályán és az öltözőben is kiválóan összetartotta az együttest. A küzdőképességével, akaraterejével, hihetetlen rutinjával folyamatos tartást, hitet adott a társaknak. Példakép volt a többieknek. Büszke vagyok rá, hogy most is rendszeres napi kapcsolatban vagyunk. Összetart bennünket a futball és a horgászat szeretete. Mi ketten a Barcelonának, Bognár Peti a Reálnak drukkol. Ez eleve viták sokaságát generálja. A meccsek vége után azonnal megy az értékelés telefonon vagy személyesen. És persze a Balaton, a horgászat! Sanyi szerint én halirigy vagyok! Akkor lássuk. Amikor megakasztottam egy nagyobb harcsát, kis idő után átadtam neki fárasztani, mert kérte, érezni akarta a súlyát. Bezzeg ő a még nehezebb halat nem adta oda fárasztani, én csak szákolásra voltam jó. A végén alig tudtam lefejteni az ujjait a botról, úgy elfáradt! Akkor ki a halirigy? Imádjuk, amikor a futballélményeit meséli el századszor. De mindig kicsit máshogy, felújítva az alaptörténetet. Ilyenkor jókat nevetünk rajta. Legközelebb jön az újabb előadás, amit ő is nagyon vár, hogy mondhassa…