Hírek

2009.02.17. 03:29

Mire figyeljünk, ha használt autót veszünk?

<b>Megyei körkép</b> - Az időjárás jobbra fordulásával lassan éledezni kezd majd a használtautó-piac. Könnyű ma a vevők dolga, hatalmas a kínálat. Ugyanakkor érdemes jól körbejárni a kiszemelt verdát.

Tremmer Tamás

Soha nem látott kínálat uralkodik a hazai használtautó-piacon. 

A rendkívül jó állapotú, egy-három éves járművek mellett az idősebb, az alkalomra kisuvickolt autók egyaránt új gazdáikra várnak. Ilyen felhozatal mellett könnyen elcsábulhat az ember, csak a pénztárca vastagsága szabhat gátat a vágyaknak.

 

A használtautó-vásárlásnak azonban megvannak a kockázatai, főleg ha a jármű már kikerült a garanciális időszakból. Mit tegyünk, hogy ezeket minimálisra csökkentsük? Alapos szemlélődéssel sok olyan jelet felfedezhetünk az autón, ami árulkodó lehet az előéletéről. 

Nézzük meg jók körben az autót, hogy a szín valahol nem üt-e el, ha igen, javítva volt. Nincsenek-e lepattogzások, hólyagok, esetleg rozsdafoltok. 

A karosszériaelemek között azonos-e a hézag. Nem árt az úgynevezett rétegvastagság-mérő alkalmazása sem.Idősebb gépkocsinál a túl szép, friss fényezés nem megszokott. 

Az is gyanús kell legyen, ha egy tízéves autó mindössze ötvenezer kilométert futott. A magyar átlagos futásmennyiség évi 11-12 ezer kilométer, ebből induljunk ki a választásnál. 

Nézzük meg jól az üléseket, mennyire vannak kiülve. Nem árt megnézni a pedálgumikat, a váltógombot, ezek kopása - netán újszerűsége is - árulkodó lehet. A gumiköpeny is szolgálhat adatokkal. 

Egy átlagos gumi - minőségtől függően - 60-80 ezer kilométert kibír. Ha új gumi van a kocsin, s a kilométeróra csak 30 ezret mutat, valami nem stimmel. 

Ha nem egyenletesen kopik a gumik futófelülete, az a lengéscsillapító hibájára vagy a rosszul beállított futóműre utal. Ha beázási nyomokat észlelünk a tetőkárpiton, az törött előéletet jelez.

 

A gyártási évet ellenőrizhetjük a jármű alkatrészein, például az üvegen, a biztonsági öv címkéin. A próbaút során kapcsoljuk ki a rádiót, hogy meghalljunk minden zajt, zörejt, mert ezek a futómű, kormánymű, lengéscsillapító állapotára utalnak. 

Lényeges, hideg indításnál hogyan indul a motor, gázfröccs esetén milyen gyorsan pörög föl. Van-e és milyen mértékű olajfolyás a motortérben. A fenti buktatók kiküszöbölésében segít, ha az autót átnézetjük szakértővel. Vannak olyan márkakereskedők, amelyek használt autóra is vállalnak garanciát. 

Ez nyomós érv lehet vásárlási szándék esetén.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!