2009.02.17. 03:29
Mire figyeljünk, ha használt autót veszünk?
<b>Megyei körkép</b> - Az időjárás jobbra fordulásával lassan éledezni kezd majd a használtautó-piac. Könnyű ma a vevők dolga, hatalmas a kínálat. Ugyanakkor érdemes jól körbejárni a kiszemelt verdát.
Soha nem látott kínálat uralkodik a hazai használtautó-piacon.
A rendkívül jó állapotú, egy-három éves járművek mellett az idősebb, az alkalomra kisuvickolt autók egyaránt új gazdáikra várnak. Ilyen felhozatal mellett könnyen elcsábulhat az ember, csak a pénztárca vastagsága szabhat gátat a vágyaknak.
A használtautó-vásárlásnak azonban megvannak a kockázatai, főleg ha a jármű már kikerült a garanciális időszakból. Mit tegyünk, hogy ezeket minimálisra csökkentsük? Alapos szemlélődéssel sok olyan jelet felfedezhetünk az autón, ami árulkodó lehet az előéletéről.
Nézzük meg jók körben az autót, hogy a szín valahol nem üt-e el, ha igen, javítva volt. Nincsenek-e lepattogzások, hólyagok, esetleg rozsdafoltok.
A karosszériaelemek között azonos-e a hézag. Nem árt az úgynevezett rétegvastagság-mérő alkalmazása sem.Idősebb gépkocsinál a túl szép, friss fényezés nem megszokott.
Az is gyanús kell legyen, ha egy tízéves autó mindössze ötvenezer kilométert futott. A magyar átlagos futásmennyiség évi 11-12 ezer kilométer, ebből induljunk ki a választásnál.
Nézzük meg jól az üléseket, mennyire vannak kiülve. Nem árt megnézni a pedálgumikat, a váltógombot, ezek kopása - netán újszerűsége is - árulkodó lehet. A gumiköpeny is szolgálhat adatokkal.
Egy átlagos gumi - minőségtől függően - 60-80 ezer kilométert kibír. Ha új gumi van a kocsin, s a kilométeróra csak 30 ezret mutat, valami nem stimmel.
Ha nem egyenletesen kopik a gumik futófelülete, az a lengéscsillapító hibájára vagy a rosszul beállított futóműre utal. Ha beázási nyomokat észlelünk a tetőkárpiton, az törött előéletet jelez.
A gyártási évet ellenőrizhetjük a jármű alkatrészein, például az üvegen, a biztonsági öv címkéin. A próbaút során kapcsoljuk ki a rádiót, hogy meghalljunk minden zajt, zörejt, mert ezek a futómű, kormánymű, lengéscsillapító állapotára utalnak.
Lényeges, hideg indításnál hogyan indul a motor, gázfröccs esetén milyen gyorsan pörög föl. Van-e és milyen mértékű olajfolyás a motortérben. A fenti buktatók kiküszöbölésében segít, ha az autót átnézetjük szakértővel. Vannak olyan márkakereskedők, amelyek használt autóra is vállalnak garanciát.
Ez nyomós érv lehet vásárlási szándék esetén.