2009.09.02. 02:29
Elégedettek az eredménnyel - Beszélgetés dr. Rédey Ákossal, a Pannon Egyetem rektorával az idei tanévről
Veszprém - Az idei tanévben legfontosabb feladatomnak a minőségi oktatás biztosítását, az egyetem gazdasági stabilitásának megőrzését tekintem, mondta dr. Rédey Ákos, a Pannon Egyetem rektora.
- Sikeres tanévet zárt az egyetem, mondta júliusban. Vannak büszkeségek, ugyanakkor a hallgatók idegen-nyelv-ismerete még mindig nem megfelelő. Mit tesz az egyetem a nyelvtudás megszerzéséért?
- A magas szintű, versenyképes, használható idegen-nyelv-tudás és az idegen nyelven való szakmai kommunikáció képessége ma már nemcsak előny, de alapvető követelmény is. A hallgatók és oktatók nyelvoktatására, nyelvi szolgáltatások nyújtására létrehozott központi oktatási egység az Idegennyelvi Oktatási Központ. Cél az előírt és kimeneti nyelvi követelmények sikeres teljesítésére való felkészítés, a diplomához előírt nyelvvizsga megszerzéséhez való minőségi és eredményes hozzásegítés. Az egyetem karai támogatják a hallgatók nyelvi képzését.
- Az elmúlt év sikerei mellett oktatók elbocsátásáról is hírt adtunk. Egyedi a modern filológiai és társadalomtudományi karon történt megszorítás, vagy más karok is kénytelenek oktatókat elküldeni, nyugdíjba helyezni, átcsoportosítani?
- A jelenlegi gazdasági, illetve finanszírozási körülmények között a Pannon Egyetem a humán erőforrás stratégiájának szerves részeként továbbra is nagy hangsúlyt fektet az egyik legfontosabb bázisának, a munkaerő-állományának megtartására. Az egyetem munkaerő-megtartó képessége továbbra is kedvező. Az intézmény erőforrásainak elemzését követően meg kellett hozni azokat a döntéseket, melyek a magasabb színvonalú képzés és az új szakok indításához szükséges munkaerő biztosítása érdekében váltak szükségessé, értem ezalatt az oktatói állomány átstrukturálását, mely lehetővé tette az új szakokon az oktatók foglalkoztatását. Ez a folyamat érintette a modern filológiai és társadalomtudományi kar munkatársainak egy részét. Az oktatói létszám szinten tartása megvalósul, az oktatói állomány nem csökken, hanem cserélődik, fiatal, tehetséges kollégák belépésével.
- Milyen az egyetem gazdasági helyzete? Várhatók-e újabb megszorítások?
- 2009-ben tovább erősödött a gazdasági egyensúly javításának igénye, a hosszú távon is megfelelő egyensúlyi feltételek létrehozásának szükségessége, a stabilitás biztosítása. Egyre szigorúbb feltételek közt kellett gazdálkodnunk. A finanszírozás csökkentése következtében, a stabilitás megtartása érdekében továbbra is legfontosabb feladatunknak tekintettük a teljesítményeken alapuló létszám- és működési gazdálkodás folytatását, az összegyetemi érdekek érvényre juttatását, az összefogás erősítését, az erőforrásokkal való takarékosságot. Fizetőképességünket, likviditásunkat a saját bevételek, pályázati előlegek segítségével sikerült megőrizni, határidőn túli szállítói tartozásunk nincs.
- Az intézmény állami bevétele jelentős mértékben függ a hallgatói létszámtól. Az idén a tavalyihoz képest több hallgatót vettek fel.
- A Pannon Egyetem 2009-ben a normál felvételi eljárás keretében 3083 hall-gatót vett fel, 422-vel többet, mint az előző évben. Ez ti-zenhat százalékos növekedést jelent. A legnagyobb növekedés a Georgikon kar esetében volt tapasztalható, a modern filológiai és társadalomtudományi karra 53,6 százalék-kal, a mérnöki karra 20,5 százalékkal több hallgatót vettünk fel, mint egy évvel ezelőtt.
Mivel a Pannon Egyetem a minőségi oktatás iránt mindenképpen elkötelezett, az extenzív növekedésnek azért tudunk örülni, mert ezzel együtt a minőség is növekedett, ezt mutatja az a tény is, hogy a bekerülési pontszámok is jelentősen emelkedtek. Összességében elégedettek vagyunk a 2009. évi beiskolázási eredményekkel.
- Melyek a 2009-2010-es tanév legfontosabb feladatai? A hatvanéves jubileum megünneplése mellett mire készülnek még?
- A 2009-2010-es évben legfontosabb feladatomnak a minőségi oktatás biztosítását, az egyetem gazdasági stabilitásának megőrzését tekintem, amely a mai nehéz gazdasági helyzetben nem is olyan egyszerű feladat. A jubileumi ünnepség mellett küzdelmes hetek és hónapok is várnak ránk, hiszen az állami finanszírozás és a valós költségvetés közötti rést csak céltudatos és jól megtervezett lépésekkel lehet biztosítani. Bízunk abban, hogy a 2008-ban és 2009-ben elért felvételi eredményeket, a növekvő tendenciát sikerül fenntartanunk, az elért eredményeket stabilizálni.
Rektorként központi prioritásként határoztam meg az innovációvezérelt egyetem megteremtését, melynek egyik kulcsprojektje a TIOP 1.3.1-es pályázat keretein belül megvalósuló tudásközpont-fejlesztés.
A projekt négy különböző helyszínen valósul meg: az oktatási és kutatóterek kialakítása során Veszprémben egy új tudásközpont, valamint hallgatói szolgáltató központ, Keszthelyen egy új bioinnovációs központ létesül, Székesfehérváron egy új kampuszt adunk át 2011-ben.